Lucern hackat strå (foder)

Molin

Trådstartare
Hej på er..

Lucern hackat strå, är det riktigt bra för hästar som är lite svåra å hålla i hull??
En kompis tycker jag borde testa och ge det till min tös, vad tycker ni??

Efter mycket efterforskning och hjälp från höger och vänster så tror jag att jag kommit på vad jag vill ge min tös.

Jag har ett vblsto som blir 5år i Juni, har gått lite upp och ner i hullet
men är frisk och kry annars med lite energi på det, hehe.

Hon fick förstoppningskolik på nyår så efter det har jag hört mej för
vad jag kan ge henne och allt.

Många har tipsat mej om, Dynavena, Lucern hackat strå, Hestekraft, korn, linfrön osv..

Jag funderar på att ge...

Hestekraft
Korn
Lucern hackat strå
Linfrön
vitlök
Samt hö och hösilage (Hösilage fri tillgång i hagen och hö under natten/kvällen)

Vad tror ni om det? Är det för mkt foder lr olika sorters foder??
Jag är rätt duktig på att skämma bort mina djur rejält aldrig så dom blir överviktiga men duktig på att vilja ge så mkt olika saker :P

En tjej i ett stall jag stod i förr sa att denna foderstat skulle funka
bra för min tös ed tanke på upp och ner vikten.. Men jag vet inte för jag är inte den bästa på och om foder.. Därför frågar jag er..

Sv: Lucern hackat strå (foder)

Om hon är svår att hålla i hullet så skulle jag ge hi**o alfa och hackat lucern. Det ger vi våran hingst och han funkar kanon på det. Börja med en liten mängd i början bara.

Det kan finnas många anledningar till att en häst har svårt att hålla hullet.
Så börja med att kolla tänder och om hon kan ha mask. Sedan kan vitlöken vara en orsak. Finns forskning som visar att den kan ge hästar sämre blodvärden.
http://www.bukefalos.com/f/showthrea...light=vitl%F6k
http://www.bukefalos.com/f/showthrea...light=vitl%F6k
Om lucern i vilken form som helst (pellets eller strå) kommer att hjälpa till beror en del på vilka värden som grovfodret har. I år har det ju varierat väldigt från helt fantastiska värden till näst intill värdelösa. Men generellt kan man säga att det inte är fel att lägga till lucern i en foderstat till en tunn häst.

Nu har du ett varmblod och många av dessa har ett ganska mycket högre energibehov än medelhästens. Så den är kanske inte så mycket vilken sorts foder utan mängden som är avgörande. Kraftfodret ska du välja utifrån hur ditt grovfoder (hö/ensilaget) är och då välja det kompletterar bristerna.

Tack för svaren, Hippo alfa ska jag läsa lite om :) tack för tipset, alltid kul med nya tips dock svårare för mej att avgöra sen, haha :P

Ang, vitlök så har jag ej gett det tidigare utan jag tänkte mest ta sådant för att avverka hennes flug och knot norm på sommaren, i somras drog sig rättt många till henne, jag gjorde mitt bästa med att smörja in henne och spruta på flugmedel (Men nu så är de så att tösen är LIVRÄDD för flugmedel, pälsglans och vatten. Jag fick till det förra sommaren innan betet och när jag lämnat iväg henne på betet så gjorde dom något misstag och när jag fick tillbaka henne efter betet så var hon livrädd igen så jag ska försöka försiktigt att vänja henne igen i sommar. Hon sparka alltså emot medlet sist :( Så rädd är hon.

Sen tillbaka till grovfodret, höet är analyserat och hösilaget skulle stallägaren kontrolera (Hon har inte köpt hem det ännu). Jag ska ställa dit min tös 1/3 lr om jag väntar tills sommar lr efter betet. Beror helt på om jag ska joba i Falun (Hon står där nu hos min kompis då jag ej hittade stallplats här efter det stallet jag hade henne i här först)

Så visst värden kommer att komma och då kommer jag att behöva eran hjälp igen för jag fattar ingenting om analyser osv...

Tack iaf =) Är så glad att ni finns och detta forum.. :banana:

Ett alternativ till Lucern är Krafft Groov. jag ger det till min halvblodsvalack, eftersom han har svårt att hålla vikten under vintern. Att han får det istället för Lucern är för att han inte fixar proteinet så bra... Men KG funkar superbra!

Hej på er..

Många har tipsat mej om, Dynavena, Lucern hackat strå, Hestekraft, korn, linfrön osv..

Jag funderar på att ge...

Hestekraft
Korn
Lucern hackat strå
Linfrön
vitlök
Samt hö och hösilage (Hösilage fri tillgång i hagen och hö under natten/kvällen)

Vad tror ni om det? Är det för mkt foder lr olika sorters foder??
Jag är rätt duktig på att skämma bort mina djur rejält aldrig så dom blir överviktiga men duktig på att vilja ge så mkt olika saker :P

En tjej i ett stall jag stod i förr sa att denna foderstat skulle funka
bra för min tös ed tanke på upp och ner vikten.. Men jag vet inte för jag är inte den bästa på och om foder.. Därför frågar jag er..

Det verkar litet onödigt arbete att både ge ett fullfoder och dessutom spä på med mer av ingredienserna i det!

Blanda antingen en egen foderblandning med spannmål, lusern, linfrö osv osv till de värden du vill ha den eller ge hestekraften. Iofs är det inte korn i HK utan stärkelse i from av upphettad majs som är mer lättsmält för hästen annars innehåller HK de andra ingredienserna du nämner och några till. HH

Okey då förstår jag.. Ja jag ska kolla in den, alltid kul med nya foder men det blir alltid svårare att välja :P

Ett alternativ till Lucern är Krafft Groov. jag ger det till min halvblodsvalack, eftersom han har svårt att hålla vikten under vintern. Att han får det istället för Lucern är för att han inte fixar proteinet så bra... Men KG funkar superbra!

Ja men vad dum jag är, jag hade helt glömt att lucern finns i Hestekfraften, haha :P Vilken tur jag har er =)
Det är lucern och mineraler som jag vet innehåller denna musli, vad mer? Försöker hitta mer info om det men hittar bara där det står...

Havrefritt müslifoder med lucern och mineraler
kombineras med havre eller korn.

Måste man alltså inte ha korn lr havre till detta?

Annars kan jag ju alltid ge...

Hestekraft
Korn
Linfrön
vitlök
Morötter

Lr är det för mkt med :P Jag är som sagt den där som gärna vill det bästa och kan sluta med lite för mkt grejer, duktig på att skämma bort.

Det verkar litet onödigt arbete att både ge ett fullfoder och dessutom spä på med mer av ingredienserna i det!

Blanda antingen en egen foderblandning med spannmål, lusern, linfrö osv osv till de värden du vill ha den eller ge hestekraften. Iofs är det inte korn i HK utan stärkelse i from av upphettad majs som är mer lättsmält för hästen annars innehåller HK de andra ingredienserna du nämner och några till. HH

Hej på er..

Lucern hackat strå, är det riktigt bra för hästar som är lite svåra å hålla i hull??
Köpte en ruskigt tunn arab dam i aug och hon har verkligen börjat lägga på sig bra. Vi fixade gaddarna först som inte var så trevliga och massören var ut och fixade en del låsningar bla i nacke och käkar. Hon har fri tillgång på hö och får 2-3 lusern /dag. Hon går även ute dygnet runt. Det är inte bara hullet hon har lagt på sig på utan även muskel mässigt. Jag är super nöjd!

Okey, ja jag har hört att lucern hackt strå ska vara bra, jag testade pelletsen förra vintern och det gillade hon INTE, det var vidrigt sa hon. Haha.. Men som jag vart påmind så Hestekraften har ju lucern i sig så jag behöver inte köpa det extra tur nog.

Gaddarna ska vara fina på henne, veterinären sa då absolut inget om det när hon kollade henne vid koliken. Då antar ja att dom är bra :S
Det var en riktigt trevlig å snäll veterinär, har haft en som var surig förut.

Men va bra, då ska jag köpa Hestekraft åt min tös, många är glada över det fodret, ska man blöta det lr är det vanlig muslifoder bara :P
Har hört för länge sen att man skulle blöta det, men så är det väl inte, lr?? :S Dålig på foder JAG VET!!

TACK alla ni... :D

Köpte en ruskigt tunn arab dam i aug och hon har verkligen börjat lägga på sig bra. Vi fixade gaddarna först som inte var så trevliga och massören var ut och fixade en del låsningar bla i nacke och käkar. Hon har fri tillgång på hö och får 2-3 lusern /dag. Hon går även ute dygnet runt. Det är inte bara hullet hon har lagt på sig på utan även muskel mässigt. Jag är super nöjd!

Hej på er..

Jag provade lucernpellets för ett par år sen, men hästen tyckte inte så jättemycket om det (han åt, men inte med så stor entusiasm). Det gjorde inte heller någon större positiv förändring på hans hull eller så.
Nu har han ätit Lucern hackad strå i ungefär 1½ månad, och jag såg resultat redan efter tre fyra veckor. Han har snabbt blivit rundare och finare, mer blank i pälsen och allmänt bättre kroppsligt. Så jag är jättenöjd med det!

Okey vad kul att alla gillar lucern hackat strå. Som jag skrev ovan
så finns det i fodret som jag kommer ge min häst, Hestekraft. Så jag tror inte jag kommer att behöva köpa en säck med enbart lucern hackat strå isåfall.

Kommer fodra med...

Hestekraft
Korn
Linfrön
Morötter
Vitlök
samt hö och hösilage (1kg hö på kvällen 2kg hö natten och fri tillgång på hösilage under dagen i hagen)

Tror det kan funka på min tös, kommer lägga till B-vitamin under
fällningen sen.. När ska man börja ge det, nu lr? :S

Jag provade lucernpellets för ett par år sen, men hästen tyckte inte så jättemycket om det (han åt, men inte med så stor entusiasm). Det gjorde inte heller någon större positiv förändring på hans hull eller så.
Nu har han ätit Lucern hackad strå i ungefär 1½ månad, och jag såg resultat redan efter tre fyra veckor. Han har snabbt blivit rundare och finare, mer blank i pälsen och allmänt bättre kroppsligt. Så jag är jättenöjd med det!

Här har du innehållet i hestekraften. http://www.beritmalmberg.com/HESTEKRAFT.pdf
Obs att du redan har ca 35 % spannmål i blandningen. Det är förståss inte fel att lägga till kornkross, om du av ngn anledning vill det, men du får ha koll på totala spannmålsmängden.

Det enda jag inte gillar med HK är att det innehåller vitlök. Det är dock så liten mängd att det inte kan vara skadligt. Det verkar dock ganska onödigt att lägga till mera. B-vitaminer tillverkar hästar bra själva. Sen ingår det också i HK, det verkar onödigt att köpa det också! HH

Tack tack så mycket för den länken. Förstod ungefär hälften dock :P Men det mesta förstod jag.

Visste inte att B-vitamin och vitlök ingick heller.. Ja men dåså, då behöver jag inte ge mer än HK, korn, morötter och linfrön samt
hö och hösilaget då.

Kornkrosset vill jag ge lite för att de alltid fått henne i hull,
funderar på om man skulle ha fortsatt med iaf 1-2dl betfor (tort)
om dagen. Lr finns de nog med energi så hon klarar de, hon har rätt
mkt energi så att säga utan tillsatser.

Tack för hjälpen :bump:

Här har du innehållet i hestekraften. http://www.beritmalmberg.com/HESTEKRAFT.pdf
Obs att du redan har ca 35 % spannmål i blandningen. Det är förståss inte fel att lägga till kornkross, om du av ngn anledning vill det, men du får ha koll på totala spannmålsmängden.

Det enda jag inte gillar med HK är att det innehåller vitlök. Det är dock så liten mängd att det inte kan vara skadligt. Det verkar dock ganska onödigt att lägga till mera. B-vitaminer tillverkar hästar bra själva. Sen ingår det också i HK, det verkar onödigt att köpa det också! HH

En av hästarna är väldugt svår att hålla i hull, han är kollad av veterinär och avmaskad osv. När vi fick hem honom såg han ut som en mager gammal get.
Han har förutom det vanliga kraftfodret och fri tillgång till hö gått ett tag på lusern, först det hackade- som blev för dyrt, och nu pellets lucernen. Detta har fungerat jättebra!
Han har verlikligen lagt på sig! Rekommenderar!

Okey ja det är skönt att det alltid ordnar sig med hästar som har svårt med hullet. Inkl min hoppas jag på =) Nej men alltså hon har inte svårt att gå upp i vikt utan det är mer att hon går upp och sen faller hon ur lite men sen går hon upp igen. Jag vet inte om hon kanske fått för lite protein lr någe.

Jag ska iaf köra med Hestekraft som innehåller lucern.
Jag testade förut lucernpellets men det tyckte inte min dam alls
om, hon är lite emot pelletsformer, hahaha.. Kräsen häst seddu (svårfödd) men har blivit bättre med det.

En av hästarna är väldugt svår att hålla i hull, han är kollad av veterinär och avmaskad osv. När vi fick hem honom såg han ut som en mager gammal get.
Han har förutom det vanliga kraftfodret och fri tillgång till hö gått ett tag på lusern, först det hackade- som blev för dyrt, och nu pellets lucernen. Detta har fungerat jättebra!
Han har verlikligen lagt på sig! Rekommenderar!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 781
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 853
Senast: orcide
·
Foder & Strö Har en liten fullblodsdam som alltid varit liiiite petig i maten. Har sedan jag köpte henne gett lucern. Innan hade jag sämre hösilage...
Svar
3
· Visningar
871
Senast: glitter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII