Lucern gör gamla hästar nervösa

E

evate

Fick veta att man i USA rekommenderar att hästar som är äldre än 15 åt ej bör äta lucern, det kan göra dem nervösa. Kan detta stämma? :confused:

Sv: Lucern gör gamla hästar nervösa

Låter lite knepigt, de måste ju isåntfall mena sådana som aldrig tidigare ätit lucern, för jag menar jag tror ju inte de slutar ge en häst lucern det året de blir femton om den ätit det hela livet.

Kan det ha med kalcuiminnehållet att göra, kanske?

Nu kan jag inte hela proceduren i huvudet, men tydligen har äldre hästar ett annorlunda Ca-upptag än yngre, och det i sin tur kanske påverkar upptaget av magnesium, som vid brist kan ge nervösa hästar.

Långsökt, eller? :confused::angel:

Senast ändrad:

Tror också att det har med kalciuminnehållet att göra. Visste inte att det skulle blockera magnesiumupptaget men har läst att det kan ge njursten. Min ena gamling får något liknande koliksymptom efter att ha ätit större mängder lucern men när jag har kollat närmare tror jag att det kan ha varit njursten eller något liknande för varje gång har vet sagt att det är en konstig kolik. Stämmer inte riktigt med vanliga symptom. Ont har han då haft i alla fall och sedan jag slutat ge (har provat ett antal gånger) har symptomen upphört.

Min andre får diarré som förvärras markant när jag försöker sätta in lucern. Han åt en tid och jag tyckte att han blev jättefin men nu går det inte längre.

Tror också att det har med kalciuminnehållet att göra. Visste inte att det skulle blockera magnesiumupptaget men har läst att det kan ge njursten. Min ena gamling får något liknande koliksymptom efter att ha ätit större mängder lucern men när jag har kollat närmare tror jag att det kan ha varit njursten eller något liknande för varje gång har vet sagt att det är en konstig kolik. Stämmer inte riktigt med vanliga symptom. Ont har han då haft i alla fall och sedan jag slutat ge (har provat ett antal gånger) har symptomen upphört.

Min andre får diarré som förvärras markant när jag försöker sätta in lucern. Han åt en tid och jag tyckte att han blev jättefin men nu går det inte längre.

Hur stora givor har du gett när du fått dessa symtom?

Min häst är 21 i år och jag har just börjat ge honom lucern (en månad sedan). Vet ju inte om han fått det innan jag köpte honom, men har själv haft honom i 8 år. Har inte märkt några konstigheter alls. Han ser jättefin ut i kroppen och tycker det har gett honom en skjuts i rätt riktining.
Ger honom ca. 1,5 kg torrt. Blöter det innan fodring.

inget vi märkt något av, min gammla shettis (37 år) får några kilo lusern/dagen för att hålla hullet, det har inte förändrat hennes humör alls och hon har ätit lusern i många år. även D-ponnyn här som är 17 år äter lusern, det har hon gjort i många år och hon har snarare blivit lugnare med åren trots lusern i foderstaten :laugh:

Jag har gett våra fyra hästar lusern hela vintern. Tre av dem är över femton dvs en är 17, en 22 och en 23. De är inte alls nervösa.
Nu säger ju inte det så mycket i och för sig man måste nog se på fler hästar.

Det är inget som mina gamla hästar vet om i allafall.

Blir lite nyfiken på vad man skulle ge istället för lusern? Just för att på många håll i USA baseras allt hästfoder på lusern och majs istället för som här hö och havre.

Min gamling (27 år) äter lusern, 0.7 kg per dag. Har ätit det i många år. Är inte nervös.

min 27-åring äter 2-3 kg varje natt, nervös är nog det sista han är. :D

dock får han mkt vetekli också, och även magnesium (fast det är mest för fångets skuld..).

Att det skulle ha med åldern att göra är nog en överdrift. Men likväl som hästar kan reagera negativt på andra fodermedel så kan de även reagera negativt på lucern om de inte tål lucernet eller melassen.

Det kan ta sig uttryck i ex. nervöst beteénde, precis som havre kan visa sig med samma nervositet.

1000 tack för alla kloka svar. Ska kolla magnesium- och kalkmängd i mineraler osv. Vår welshklapphingst har hunnit bli 25 år, beter sig som en tvååring, men det har han iofs alltid gjort. Tack än en gång!:angel:
Eva

Min polares gamla halvblod käkade Lucern tills han var 30... han var definitivt inte nervös, bara pigg & glad!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka