Lucern direkt?

Krans

Trådstartare
Hej, det är bra att hösten tuggar hö en stund innan kraftfoder ges vet jag ju.Men vågar man ge lucernpellets ( som ju klassas som grovfoder) med några dl havre i utan att hösten ätit hö innan? På " tom" mage liksom? Frågar pga praktiska orsaker.

orsaken till att man ger grovfoder före kraftfodret är att hästen inte ska vara vrålhungrig och kasta i sig kraftfodret, med risk för foderstrupsförstoppning som följd. Grovfodret måste ju tuggas ordentligt innan det går att svälja = risken minskar. Det handlar alltså inte om vilket foderslag man ger i detta fallet. (och i viss mån hur hungrig/gluspk hästen är)

Och som svar på din fråga - om du blöter lusernpelletsen går det utmärkt att ge, däremot skulle jag inte ge torra pellets till en hungrig häst oavsett vad de innehåller.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 197
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 990
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar