Lucern blött eller ej?

W

Whatahotgirl

Jag tänkte börja ge min pålle lucern för att få upp hullet. Men ska jag blöta det eller ej? Måste i sånna fall blöta det dagen innan :crazy: i en hink som stallägaren ger vid fodring sedan.

Sv: Lucern blött eller ej?

Pellets måste blötas. Du kan inte ge hackat strå istället? Det är lite mer som hö och behöver inte blötas.

Måste och måste? Av ett femtiotal hästar som periodvis får lusernpellets hos oss blöter jag bara till en som är rysligt glupsk. Då häller jag på vattnet 5 minuter innan. De andra har aldrig haft problem med torra lusernpellets av kvarnbys och dangros märken. HH

Varför "måste" msn blöta pelletsen? Min får sin krafft torr, och det är ju inga problem med det. Och alla ridskolehästar hos oss får torr lucern.

jo min plan var att ge hackad lucern. Men det måste alltså inte blötas? Är så rädd för foderstrupsförstoppning :crazy:

nej hacket måste inte blötas :D
jag hade samma probelm, med att de blev ståendes förlänge så ajg övergick till hack med :D

Luzernpellets bör blötläggas... Det suger åt sig vätska otroligt fort och dessutom sväller det rätt kraftig... Om man har otur så kan det fastna på vägen ner .....

Jag blötlägger mitt precis innan fodringen... det suger upp vattnet på några minuter... Det behövs alltså inte stå och svälla länge.

Jag vet flera som ger pelletsen torr, men ajg skulle inte göra det.. När jag blötlägger så ser jag ju att den sväller till mer än sin dubbla volym, och jag vill absolut inte att det fastnar i halsen. Min häst äter otroligt långsamt, men jag ser ände ingen anledning att ge honom torr pellets. Ingen skulle ge sin häst torr betfor, därför att den sväller. I förhållande till sin torra volym så sväller lucernen mer än betforn, som jag ger i alla fall.
Jag häller vatten på e stund innan jag fodrar, det går fort och är inte särskilt omständigt. Den sväller ju betydligt fortare än betfor.

Hej. Jag blöter lucernpelletsen till vår häst och det gör jag när jag är i stallet, vilken tid det än månde vara.

Det som ska vara till morgonen nästa dag kan alltså stå många timmar uppblött men det ser inte jag som något problem nu på vintern. Det enda som kan vara problematiskt är väl ifall man har så kallt i stallet att det fryser i hinken över natten.

Strå-lucern behöver inte blötas men pelletsen sväller ganska mycket.

Luzernpellets bör blötläggas... Det suger åt sig vätska otroligt fort och dessutom sväller det rätt kraftig... Om man har otur så kan det fastna på vägen ner .....

Jag blötlägger mitt precis innan fodringen... det suger upp vattnet på några minuter... Det behövs alltså inte stå och svälla länge.

:bow: Jag skulle aldrig våga ge Lucernpellets utan att blöta det innan. Har sett flera hästar som fått foderstrupsförstopnning av just dessa pellets. :crazy:
Ger själv hackad strå för jag tycker det är enkelt och min häst älskar det!

Brukar blötlägga lucernen dagen innan och om det är frostgrader så blandar jag i en msk salt för att det inte skall frysa....
//FPL:)

Du MÅSTE inte blöta pelletsen. Det finns en rekommendation om blötläggning men jag och fler med mig har gett torrt utan problem i många år till många hästar.
Hästar som tuggar sin mat producerar mer än tillräckligt med vätska (saliv).

Som jämförelse - man KAN ger en mindre mängd betfor utan att blötlägga innan fodring. Även om tillverkaren alltid rekommenderar blötläggning.

Är din häst glupsk och slarvar med tuggningen av maten skulle jag blötlägga för säkerhets skull. Inte annars. På sommaren när det är varmt blir blöt mat snabbt dålig, ffa om det är socker i.

SNÄLLA om ni är rädda om era hästar så BLÖT Lucernpelletsen ,den sväller fort i vatten och ännu fortare i hästens mun när det kommer i kontakt med saliv o värme och hästen börjar tugga sönder det.
Jag vet flera hästar som åkt på foderstrupsförstoppning och det är INTE kul!!!!:eek:
Jag blöter ALLT pelleterat foder för mina hästars hälsa!
Häller man på ljummet vatten är det svällt på bara ca fem minuter!
Jag tar ca lika mkt vatten som foder och det blir lagom konsistens tycker jag.

Ja jag måste nog också hålla med dig. Jag skulle aldrig ta den risken för hur vi än vrider och vänder på det så sväller det faktiskt jättemycket och hästen är egentligen inte "skapad" till att svälja ett sådant expanderande foder.

Ta det säkra före det osäkra för hur svårt är det egentligen att blöta det? :)

Om du inte vill blöta pelletsen långt i förväg (såhär års är det kanske ingen fara men på sommarhalvåret kan det ju bli riktigt äckligt om det får stå länge) så kan du ju ställa en burk med lagom mängd vatten i/brevid hinken med lusern, som de sen häller på vid fodring. Så gör jag om jag måste göra iordning maten långt i förväg, funkar jättebra. Min häst verkar också tycka det är godast när lusernen är blöt men inte hunnit bli gegga.

Min gamling fick kolik av oblött lucernpellets. Hade aldrig haft några problem innan men i och med att vi började med lucernpellets och den ena stallskötaren inte blötte började problemen. Det som slutligen kom ut var en grön gröt som luktade as. Sedan dess har jag aldrig kunnat ge lucernpellets utan att hästen börjat visa oro och tecken på kolik.

Jag började med Lucernpellets i höstas. Har 3 hästar; en shettis, en kallblodskorsning, ett halvblod.
Shettisen fick fyra kolikanfall och kallblodskorsningen fick två mycket kraftiga kolikanfall innan jag kopplade ihop det med att jag börjat med Lucernpellets!
Shettisen fick ändå inte mer än knappt 1 näve pellets, ej uppblött. Kallblodet fick 1/4 kg pellets, ej uppblött.
Efter deras magproblem sökte jag på "Lucerntrådar" och läste att Lucern ska blandas med 3grr vatten minst 3 timmar innan utfodring. Detta förklarade varför mina hästar fick magsmärtor ett par timmar efter utfodring.
Som tur var har halvblodet klarat hela 1/2 kg torra Lucernpellets per mål. Men nu blöter jag pelletsen 3-10 timmar innan utfodring!
Jag trodde kallblodet skulle dö i tarmvred sista kolikanfallet han hade...:eek:
Av misstag fick tog shettisen 1 dl uppblött Lucern häromdagen och fick förstoppningskolik! (Tåler alltså inte ens blötlagd Lucern som hästen i svaret ovan.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur