LRF vill ändra i allemansrätten

Sv: LRF vill ändra i allemansrätten

Det finns ju redan regler som säger att man måste ha tillstånd för att rida kontinuerligt på annans mark oavsett allemansrätten!

Allemansrätten innebär i princip att du får gå vart du vill EN GÅNG.

Självklart ska man ha tillstånd av markägare om man har ridslingor man rider ofta! Sedan tror jag det finns någon regel också om antal ekipage samtidigt?

Det finns ju även domar där man tilldömt markägaren skadestånd efter att ha använt annans mark för kommersiellt bruk, men förmodligen vill man lagstadga för att förenkla. För i lagen är det inte tillåtet att använda annans egendom för att tjäna pengar, vilket man faktiskt gör när man använder mark för en ridskolas räkning.

Det känns faktiskt rätt! Varför ska markägare upplåta mark gratis, med risk för att få den förstörd och sedan bara få höra "allemansrätten"!
Och om det varit så att inga hästföretag använt annans mark i den utsträckning att den förstörts, då hade nog inte lagen ens kommit på förslag gissar jag!

Jag som privatryttare är mycket tacksam över att jag får rida på andras mark, och självklart är jag mycket noga med att inte rida så det blir söndertrampat, eller på odlingar och så vidare.

Lagen är väl att man får vara på annan mark sålänge man inte förstör den och det blir galet om man ska ändra på det. Kommer det bli tillslut att man inte får vistas i skogarna alls.

Inte bra alls det där får jag en känsla av, man kommer bara tillslut få vistas på vägarna och inte gå i naturen.

Fast många hästhovar tillsammans förstör ju naturen och jag håller med i tidigare inlägg att när det är många hästar som trampar runt så tycker jag att markägaren skall ha rättigheten att bli tillfrågad och få tex säga att det är ok om de ridande är med och betala för underhåll på vägar osv.

Det finns ju redan regler som säger att man måste ha tillstånd för att rida kontinuerligt på annans mark oavsett allemansrätten!

Allemansrätten innebär i princip att du får gå vart du vill EN GÅNG.

Självklart ska man ha tillstånd av markägare om man har ridslingor man rider ofta! Sedan tror jag det finns någon regel också om antal ekipage samtidigt?
Det är inte första gången som LRF uttalar sig utan att vara pålästa... Detsamma gällde när de tyckte att myndigheterna skulle ta hänsyn till de ekonomiska intressena när det gällde djurskyddslagen och dess föreskrifter, vad nu ekonomiska intressen har med att skydda djur mot onödigt lidande att göra (vad jag vet kan inte en ko gå till soc när pengarna är slut). Lite OT sorry ;)

Utan att vara så där jätte insatt i frågan... Allemansrätten är något unikt och helt otroligt som vi i Sverige har. Vi måste värna om den på alla sätt. Tyvärr tror många markägare att de har rätt att stänga av för ryttare m fl. Tråkigt.

Ja jag anser att LRF ENBART snackar i eget syfte! Dvs det är ett förbund för bönder, med bönder och skogsägare och givetvis vill de lagstifta så att det blir så bra som möjligt för dom!

Jag håller med föregående talare om att vi ska värna om vår allemansrätt. Därmed inte sagt att kommersiell ridning ska förekomma utan lov o givetvis ska man inte rida när man kan förstöra marken.

I vår kommun har vi haft långa debatter med den lokala idrottsföreningen som håller joggingspåren öppna o skidspår på vintern. De ville stänga av hela skogen för ridning o ansåg att det var HELT rätt för dom hade lagt ned så mycket jobb på stigarna...vad de inte inser är att hästarna också håller stigarna öppna genom att trampa o gå där...

All ridning i skog o mark måste ju ske varsamt o med eftertanke. Är det första man ska dunka in i skallen på ponnybarnen så de sen har med sig det när de blir vuxna.

Fast som uppväxt i en familj som har egen mark/skog/fina ridvägar, och egna hästar, men dessutom en ridskola så förstår jag det. Absolut inga problem att folk rider på markerna, på ett vettigt sätt, men när ridskolan rider där vid olämpliga tider på året, eller helt enkelt rätt mycket, så har jag full förståelse för att pappa och de andra som anlagt vägen inte riktigt uppskattar det. De hade gärna kunnat vara med och betala en del av underhållet så hade alla vunnit på det. Eller det är klart, ridskolan vinner ju mest på att nyttja andras fina vägar och inte behöva betala nånting för det...

Håller helt med! Om man driver ett företag och utnyttjar någon annans företag, varför ska man få göra det gratis? Att äga mark är ju också en form av företagande.

Jag tycker det är självklart att hjälpa till med underhållet om man gör märkbart slitage!

Att kommuner går med på sådana saker som du beskriver är ju rena dumheter! :mad: Varför ska kommunal mark endast vara till vissa sporter? Skidåkare får mig alltid att se rött, jag har på alla år träffat på endast EN vettig skidåkare som fört en diskussion där det gick ut på "hur ska vi samsas"! Annars så är skidåkare sådana som anser att de ska ha allt, ryttare inget!

Minns hur det var på min förra bostadsort där jag bodde i över 30 år. Förutom allt :devil: tjafs från gapande skidåkare absolut hela tiden så var det helt chockerande med egoism från skidåkarna sida! Det fanns enormt mycket skog, inga avstängda för någon typ av verksamhet, markägare som aldrig uteslöt några "gäster", varken två- eller fyrbenta, och till det breeeeda stigar. Vad gör skidåkarna? Lägger sina :devil: spår I MITTEN! Vilket gjorde det omöjligt att inte rida i dem! Hade de lagt sina förbannade skidspår på ena sidan hade det gått utmärkt att rida på andra sidan! Men nejdå! Och sedan skulle det skällas! :mad:

Det där med att samsas kan användas på flera olika sätt också! Minns en klubb där kommunen satsade rejält på ett motionsspår. Ridklubben/ridskolan ville ha en terrängbana, men se nej det gick inte. Då tog helt enkelt ridklubben och red på motionsbanan tills kommunen gjorde ett "motionsspår" till dem!

Men det omvända är ju när man trampat upp ett spår och det sen rids i det oavsett var man lägger spåret.

Jag har lov på de flesta ställen som jag kör och rider, menloven naggas i kanten pågrund av hänsynslösa ryttare som envisas att bära sig korkatt åt.

Värst de pladdrande som rider i varsitt hjulspår eller på stödkanten och förstör vägar. De är dyra för väghållaren.

Ävenskogsvägar ochstigar försvinner pga att det finns ryttare som inte bryr sig om att det är dålig bärighet vissa tider på året, vägar ochstigar som varit av hävd i flera hundra år! Det är inte att betrakta som skälför att bara sig åt.

Tycker inte att det varit ett problem att få lov att rida och köravar jag vill, bara man hör sig för, även om man kör folk.

Ptr

Håller med om att det tyvärr finns allt för många ryttare som verkligen förstör! Förstör både för markägare och andra skötsamma ryttare! :mad:

Skogen jag nämnde blev inte förstörd av ridning, den var så stor och de ridande så få att det blev inte förstört. Det enda som störde var dessa skidåkare som skulle ta de bästa stigarna (de man kunde trava och galoppera på när det var snö) och totalblockera med sina skidspår i stället för att lägga dem på ena sidan så man kunde samsas.
Det gick så långt att de skulle hävda ridförbud på en 800 m lång fd järnväg (gissa perfekt ridväg vintertid) som hade motorfordonsförbud och låg på KLUBBENS mark!

Minns en gång när jag läxade upp en yngre ryttare när vi red ut tillsammans. Vi fick lov av en tomtägare att passera på änden av hans trädgård några meter för att komma upp i skogen på "bästa stigen". Den yngre ryttaren fattar då galopp, rider över GRÄSMATTAN för att kunna göra ett upphopp över slipersen husägaren lagt för att planera gräsmattan! :eek:
"Så gör jag alltid, det är kul" säger ryttaren! Jag "skällde" sakligt på henne och talade om hovspår i gräsmattan, ridförbud, otacksamhet osv, och jag tror aldrig hon gjorde så igen!

Ja men självklart.
Vems syfte skulle de "snacka" i annars menar du?

LRF är ju som Jordägarnas Fackförening.

LRF står för Lantbrukarnas Riks Förbund;) inte jordägarnas fackförening...
Där ingår även arrendatorer och företag som inte äger/brukar mark men som tillhör den gröna näringen.

Det det handlar om är inte att förbjuda gemene man att plocka bär o svamp eller att rida mm MEN att få ett tydligare och bättre regelverk kring kommersiellt utnyttjande av ANNANS mark. vad man gör på sin egen är väl upp till var och e3n (inom lagens ramar) men att på storskaligt vis exploatera och TJäna pengar på andras resurser kan väl ingen vettig människa tycka är ok, eller???:confused:

Detta är bra inte bara för markägare och de förhatliga bönderna som är så elaka mot stackars ryttare och skäller på dem för att de rider sönder både jord, skog o vägar utan för att ALLA ska kunna gå ut i skogen och plocka sina blåbär till pajen utan att skogen har rensats på allt av värde och skräpats ner.

NEJ jag tycker inte det är roligt när jag går ut i "min" skog med sonen och ska plocka ett par liter till kvällsfikat och upptäcker att det redan är länsat. men jag kan knappast sura över att "stadsbona" tar den enklaste vägen o plockar av bären bakom mitt hus istället för att visa hänsyn och plocka i skogen på andra sidan vägen. Men om det hade kommit en busslast med "proffesionella" bärplockar då ska f-n veta att jag skulle ha bråkat....:devil:

Detta är inget hot mot allemansrätten det är kommersialliseringen av vår öppenhet som är hotet.:grin:

LRF står för Lantbrukarnas Riks Förbund;) inte jordägarnas fackförening...

Så uppfattade inte jag att I_U menade, utan LRF,alltså införstått såklart Lantbrukarnas Riks Förbund, är ju som Jordägarnas Fackförening.

Precis som det finns fackföreningar för usköterskor, målare, poliser så kan man likställa LRF med ett fackförbund för jordägare, som för just deras talan i frågor som gäller just dem.

Så uppfattade inte jag att I_U menade, utan LRF,alltså införstått såklart Lantbrukarnas Riks Förbund, är ju som Jordägarnas Fackförening.

Precis som det finns fackföreningar för usköterskor, målare, poliser så kan man likställa LRF med ett fackförbund för jordägare, som för just deras talan i frågor som gäller just dem.

Fast de kan inte jämföras med ett fackförbund... Vi har inga fackförbund, företagare har inga fackförbund, förstår inte liknelsen alls.

LRF skulle väl snarare jämföras med ridsportförb eller hästavelsförb eller ngt liknande... en intresseorganisation oavsett slag

Annars så är skidåkare sådana som anser att de ska ha allt, ryttare inget!

Ja vissa är inte kloka.
Höjden var den skidåkare som lade sitt spår genom hästhagen där jag då hade min häst inackorderad.
Och sedan försökte att förbjuda markägaren att släppa ut hästarna i hagen med hänvisning till att skidspåret skulle bli söndertrampat.

Markägaren svarade med att sätta upp mera staket och släppa hästarna i olika hagar olika dagar så att alla skidspår blev förstörda.
Skidåkaren var tydligen en oerhört irriterade granne.

Jag är medlem i LRF och vet precis både vad det betyder och vad det innebär.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 022
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka