lotus 1878

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

hej!
undrar om någon vet mer om nordsvenska hingsten lotus 1878?
varför dog han?
hur är han bedömd?
finns det någon godkänd hingst efter honom?
samt hur är skjerdingson 1839 bedömd?

I stamboken står det att Lotus 1878 slaktades 2002 pga bakbenshälta.

Lotus var född 1990
Ljbr, stj, vthbf.
Måtten var 157 - 202 - 36 - 7,9 cm

Prem. AB: Utmärkt typ. Bra överlinje, välliggande bog, bra kors. Välbenad framifrån, kunde varit bättre inskenad i hasen. Taktmässig skritt. Vägvinnande, taktmässig, framåtgripande, excellent trav.

Poäng: 9-8-7-8-10=42p

4 stamboksförda ston och inga godkända hingstar efter Lotus.

Skjerdingsson 1839 blev ELIT-premierad år 2002.
Han har fått följande bedömning vid stamboksföringen: Mycket god rastyp, utpräglad hingstkaraktär. Grovbent, stora ledgångar. Goda rörelser.

Poäng: 9-9-8-7-8=41p

Skjerdingsson 1839 finns ej i livet längre. Avlivades i våras pga skada i ett knä.

---------------
nordsvensk.rules.it
hem.passagen.se/carmona

tack för svaret.
får vi hoppas att min hingst efter lotus blir godkänd =) :)
var får man tag i stamboken för nordsvenskar?
har du någon avkomma efter dessa?
mvh

glömde fråga står det något om deras körprov?
vilka poäng dom har fått där?
mvh

Nej, jag har ingen avkomma efter Lotus eller Skjerdingsson. Mitt sto, som du ser på min användarbild, är efter Juvenal 1799.

Jag har inga uppgifter om Lotus eller Skjerdingssons körprov. Det finns inte med i hingstkatalogerna eller stamböckerna.
För de hingstar som blivit godkända de sista två eller tre åren står även utlåtande för körprovet med.

Stamboken för nordsvenska brukshästar får man årligen om man är medlem i FNH Riks.

---------------
nordsvensk.rules.it
hem.passagen.se/carmona

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
665
Senast: ameo
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka