Lotagen-tvätta bort?

kickthecat

Trådstartare
Fick lotagen utskrivet för ett fult sår min häst har. men jag undrar ska man tvätta bort det efter en stund eller ska det va kvar? har på det efter jag tvättat rent, men sen vill jag lägga en annan salva på och sen bandage över natten, tänkte då att det kankse inte skulle vara kvar, blistrar?. vill ju inte ringa veterinär en fredags kväll och sen är det ju helg. bipacksedeln var på sweiziska(?) så den var inte till mycke hjälp.
Hur påverkar det andra preparat som antibiotikasalva och zinksalva?

Nån som har erfarenhet?

tacksam för snabba svar!!

Sv: Lotagen-tvätta bort?

När jag behandlade ett sår med svallkött med lotagen tvättade jag först rent med koksalt och sedan på med lotagen. Tvättade inte bort lotagenet utan såret fick vara tills nästa rengöring, 1 g/dag.

ok tack för svar, skulle oxå vilja göra så, men hon är rätt svullen på hela benet fortfarande och det lindras om jag lägger bandage över natten, ute luftas det, men med zinkpasta för att hålla smuts ute

Jag använde också Lotagen på ett sår för att få bort svallkött. Jag tvättade en gång per dag, och hade på Lotagen ca varannan dag. Min vet sa att Lotagen ska bara på själva svallköttet, och inte på sårkanterna, då ju de ska växa in och täcka såret. Jag hade periodvis zinklinda över såret, så jag tror inte det är något problem att "blanda".

Jag har oxå använt lotagen till ett fult sår på benet. Skulle blöta en tuss och trycka en stund mot svallköttet så "köttet" blev "vitt". Efter det kunde jag lägga på linda som vanligt.

Just hästar ska tydligen ha en enorm produktion av svallkött. Egentligen är det ju en "bra" läkningsprocess som sätter igång vid sår...bara det att den går över styr hos hästar...och det blir värre ju mer hästen rör sig..

Mvh Lena

Jag har oxå använt lotagen till ett fult sår på benet. Skulle blöta en tuss och trycka en stund mot svallköttet så "köttet" blev "vitt". Efter det kunde jag lägga på linda som vanligt.

Just hästar ska tydligen ha en enorm produktion av svallkött. Egentligen är det ju en "bra" läkningsprocess som sätter igång vid sår...bara det att den går över styr hos hästar...och det blir värre ju mer hästen rör sig..

Mvh Lena

tack är nog lite klokare, kan lägga upp en bild på "skapelsen"

en fråga till, på flaskan står det koncentrat och har lyckats tyda ur bipacksedeln att den ska spädas till 2-6%, men jag har för mig andra gånger jag använt det att det inte har behövts spädas, men jag vet ju inte till vilket syfte dom mena till.

Jag har inte spätt ut det när jag har använt Lotagen på svallkött. Det kanske finns annan användning också där man späder ut det?

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 011
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 395
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 690
Kropp & Själ Måste ta och skriva av mig lite, samt vädja om råd från kloka bukare. Vet inte var jag ska börja i denna sörja..:P Träffade en trevlig...
2
Svar
28
· Visningar
5 232
Senast: yllva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025