Lössläpp

Maris_

Trådstartare
Är det nån här som kör med lössläpp för att ta in och ut era hästar? Alltså att ni öppnar boxarna och har en "gång" ut till hagen och hästarna får gå själva ut? Och tvärtom när ni tar in dem? Hur fungerar det isåfall? Brukar hästarna hitta rätt? Fördelar och nackdelar?

/ Maris

Sv: Lössläpp

Jag har så.

Fördelar: Underlättar oerhört vid in-utsläpp. Man slipper leda hästarna in och ut i omgångar. Man kan själv gå där det inte är alltför lerigt. :angel: Jätteskönt då man bara kan öppna grinden och gå efter hästarna och sedan stänga boxdörrarna efter dem.

Nackdelar: Kan inte se någon förutom att skaderisken kanske är något högre vid in- och utsläpp. Men det brukar aldrig vara problem. Min hästar går lugnt och stilla upp och rejsar ej. Det är förstås lite träning innan en ev. ny häst har lärt sig hitta sin box, men det brukar lösa sig på några dagar. Den nya leds första dagarna och hittar oftas själv sedan.

Jo, man måste se till att avspärrningarna mellan hage och stall är helt har jag efter erfarenhet lärt mig. :o :angel:

Samma här. Ibland händer det väl att nån häst valsar in i fel box, men det är rätt sällan.

Jag med. Har iofs den mindre hagen i direkt anknytning till stallet och en sluss mellan den mindre och den större hagen. Däremellan har jag satt upp plasttrampstolpar med två rader plastband som en korridor.

På morgonen öppnar jag en box åt gången och släpper ut hästarna en och en. Ibland får jag smacka lite på de de lata damerna. Till sist släpper jag ut fölet och antingen tar jag henne i grimskaft (för tränings skull) eller så får även hon gå lös. Funkar jättebra! Alla tar det lugnt och jag går efter och stänger.

På kvällen kallar jag på hästarna och de ställer sig och väntar vid grinden. Sen släpper jag igenom dem en och en. När första hästen är inne i sin box med dörren stängd är det dags för nästa. Alla väntar snällt på sin tur. Inget stök eller bök.

Fördelarna är att jag slipper halka omkring i leran och eftersom jag inte får anstränga lilla magen ännu föredrar jag den här metoden (opererades för snart 6 mån, stor bukop och det finns fortfarande risk för ärrbråck). Fölis är jätteduktig och går finfint i grimskaft, så det blir bara lite då och då för att upprätthålla kunskapen.

Nackdelar kan jag inte hitta några för egen del! Tycker tvärtom det är mindre skaderisk så här, får vår del i alla fall.

Det är otroligt smidigt om man har hästar som tar det lugnt, som merparten som redan svarat verkar ha.

Dessvärre är skade risken stor för de hästar som stojar och har bråttom. Min förra häst bröt bakbenet påväg in en vinter för många år sedan nu, pga att han sprang in och halkade i gången. Det var hemskt.... Även stallet jag står med min häst nu har vi stojiga matvrak som har bråttom, så vi får stå ut med att leda dem in och ut.

Tack för era svar! De har så på ridskolan där jag jobbar och det verkar himla smidigt! Jag jobbar på kontoret så jag har iofs inte sett det "in action" så ofta, men de gånger jag har varit nere i stallet så ser det väldigt enkelt och smidigt ut, så jag funderar nu på om man kan införa det "hemma" i stallet. På ridskolan är det kanske 40 hästar och "hemma" bara 3 plus ett föl som ska in, så de borde ju hitta rätt antar jag. Får se om det går att lösa på något smidigt sätt med gångar från hagarna, och om jag lyckas övertyga stallägaren om att det är bra. :)

/ Maris

Jag har också så. Fungerar bra och tror inte att skaderisken är större. Hästarna går lugnt ut, såväl stona som hingstarna.

Vi hade det på ridskolan förut.
Funkade kalasbra, förutom ibland om man råkade glömma nån stackars liten ponny som stog och gömde sig bakom dörren :angel: :o
Men som tur var så upptäckte man ju alltid sånt innan man gick därifrån :)

Det var ca 10 hästar i 2 omgångar som kom då (dom stog i 2 olika hagar) och det gick alltid lugnt in i stallet. Släppte bara in 1-2 i taget så fick dom andra stå ute och vänta.

Ja, jag har alltid släppt min häst (helt lös), både vid in- och utsläpp. Visst kan det bli lite rejs någon gång (oftast vid insläpp tror jag), men oftast går det lugnt till. Hästarna vet var de bor och går sällan fel. Min häst är lite matglad och kan ibland passa på att smita in och ta en tugga hos "grannen". Annars tycker jag det är mycket smidigt :)

Ett tips är att ha stalldörren stängd vid insläppet så halkar de inte på gången! Då kan man ta en och en vid dörren, å det finns ingen risk att de går tillbaka till hagen igen...de e ju hungriga juh! ;)

Så har vi gjort å det har funkat super!

Jag har haft så förut med dom hästar vi har haft och det har fungerat jättebra, och alla har tagit det lugnt. :smirk:

MEn nu går det inte och jag vet inte varför antingen har jag för korkade hästar eller så tycker dom att livet behöver piffas upp en aning. :devil:

Två av tre går alltid in i fel boxar, äter lite av andras mat, springer runt i lillhagen utanför stallet, ja är allmänt störiga helt enkelt.

Nu leder jag in dom två och den tredje går själv, ibland får två gå själva men då måste jag ställa en boxdörr så att den blockerar gången och lägga en hink i den tredjes krubba för att hon inte ska stanna och äta ur den krubban från stallgången. Det har gått bra tills i går då pressade hon sej förbi den öppna dörren till sin box som hade mat och allting. Och klämmer sej in i den andra boxen :mad: vilket jävla hjon den enklaste lösningen hade varit att bara promenera in i sin egen box och äta........så nu är det ledning som gäller för dom två :mad:

Som sagt jag har nog ovanligt korkade hästar :eek:

På vintern har jag uppemot 20 st hästar som ska in i stall på kvällen, och det underlättar oerhört för mig att låta dom gå in själva.
De tar det lugnt och fint, nackdelen är väl att fölen inte leds varje dag, men det är inget stort problem.
Tack vare att jag tar in alla hästar på mindre än 15 minuter från det jag lämnat huset och gått ut, så har jag inga problem med att smita ut sent på kvällen, även om jag dushat innan. Nu kan de komma in vid 22-tiden. Skulle jag leda alla hästar in skulle jag nog vilja ta in dom redan innan 18.

Har så med mina och det går jättebra. Man får jaga på dem lite när de ska ut för de vill gärna stanna och "klippa" gräset utanför hagen. Men på kvällen springer dem ner till dörröppningen och skrittar sedan lugnt in till sin box. Snabbt och enkelt. Dem går aldrig fel. Kan väl stå i gången och äta av någon annans hö någon gång. Men det är inte ofta.

Vi har löst in och utsläpp.
Fungerar bra..med vissa restriktioner:

Jody "alsaimers" trot - Skit också..fick ingen vägbeskrivning.. :o

Petite "matvrak" Glass -Undrar om det är goare käk här inne...

Cher "tjuven" Arriba - Jag VET att Wibbe har musli.. JAG ÄR OCKSÅ gammal!! Vill ha sånt där!!

Alla "självständiga" föl - mamma..du går till höger så går jag till vänster.. :angel:

Sweet "nyfiken" Charm.. Jag ska bara gå och titta hur det ser ut där.. :idea:

Clipper "nattugglan" Queen - Jag kommer sen!! I morgon kanske.. :confused:

Vamp "finikanten" -Jag ska ledas. Du får komma hit och hämta mig...

Annars funkar det för övrigt jättebra.
Fast lite humor får man ha stundtals..

AM

Vaddå kul..
Glömde en som vi hade uppstallad..

Lisa "tvärstopp" Crown -Om jag ställer mig i dörröppningen vågar ingen in... :devil: :devil:

AM

Nafayette skrev:
Vaddå kul..
Glömde en som vi hade uppstallad..

Lisa "tvärstopp" Crown -Om jag ställer mig i dörröppningen vågar ingen in... :devil: :devil:

AM
Smart häst det där... gör som mamma säger och skapar lite arbete åt Naffa
hah.gif

För jag har ju inget att göra om dagarna... :eek:

Fast vi har en annan sort också..

Charm "snabben" Patricia - Jag har just tangerat rekordet..1.10 till krubban.

Speedy "huggorm" Arriba - Om du Jody "alsaimers Trot, tror att du ska komma in hit så ska du få se på f-n...

Piece "blixten" Glass - Du behöver inte öppna dörren..kommer in ändå.

Viva "mattegeni" Arriba -Shit..kan bara räkna till 2. (Bor i tredje boxen till vänster)

AM

Nafayette skrev:
För jag har ju inget att göra om dagarna... :eek:

Fast vi har en annan sort också..

Charm "snabben" Patricia - Jag har just tangerat rekordet..1.10 till krubban.

Speedy "huggorm" Arriba - Om du Jody "alsaimers Trot, tror att du ska komma in hit så ska du få se på f-n...

Piece "blixten" Glass - Du behöver inte öppna dörren..kommer in ändå.

Viva "mattegeni" Arriba -Shit..kan bara räkna till 2. (Bor i tredje boxen till vänster)

AM

Nej, du sitter ju bara där..
wcj.gif
:o :D

Själv har jag hästarna->
Lisa "jag vet vart jag bor" Crown
Diesel "Undrar vad detta är och går det ett tugga på" Doris
Humeli " jag går in hit och slår dig sönder och samman om du försöker flytta mig" Bumlan
Flingan "Vad är du för vante som hänger efter mig" Halvblod... Även- Oj, stod du där..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama