lössbehandling

Cattis_E

Trådstartare
Det har kommt en ny häst till stallet jag står i, tyvärr verkar denna ha löss då den från första stund kliade sig ganska mycket i hagen. Den drabbade hästen har behandlats för detta (med sitch) vilket gjordes 2-3 dagar efter att den anlänt efter påtryckningar från oss andra i stallet.

Vi har inte sett några tecken på att våra hästar är smittade ännu, men det har inte gått så lång tid, en dryg vecka bara. Den drabbade hästen går på lösdrft tillsammans med min fjording, två andra islänningar (varav en dräktig) och en B-ponny.
Sedan går det även fyra andra hästar i samma hage på dagtid.
Vi är såklart lite orliga för att våra hästar ska bli smittade s nu tänkte jag höra hur ni tycker vi ska göra. Ska vi också behandla med Switch för säkerhets skull?

Tilläggas bör kanske att den som äger de två islänningarna (ett föl och ett dräkigt sto) inte tänker behandla dem. Fråga mig inte varför.
Är det en bra idé att behandla i alla fall, eller är det lönlöst att behandla i alla fall?
Hur skulle ni ha gjort?

Sv: lössbehandling

Vill bara säga att det är göööörsvårt att få bort de jäkla lössen när man väl har fått dem så behandla - stå på er när det gäller behandling av den nya hästen och klipp hästarna!!!!

Vi har kämpat i 2 mån och har fortfarande inte fått bort dem!!!!!!!

För det första börja inte behandla bara för att hästen kanske har löss. Ta först reda om det verkligen är löss som orsakar klådan. Ta ut en veterinär som kan se efter vad det är gör att den här hästen kliar sig. Det kan vara så mycket annat än löss så det kan göra mer skada än nytta att börja behandla innan man vet vad det är.
Rådfråga veterinären om hur ni ska göra för att få bästa resultat.

jo, fast tyvärr tar inte ägaren sitt ansvar där, utan har valt att behandla för mot löss för att det finns misstanke om det (har sett vad som liknar lusbett under manen på honom) och tyvärr har jag ivarken råd eller lust att ta ut veterinär till någon annans häst. Jag har sett flera lusangrepp på häst och vad jag kunnat se ser det här ut som ett työpiskt sådant. Men visst, vore det min det handlade om skulle jag ringa ut veterinär direkt.

Någon annan som har nån idé om hur jag skyddar min häst mot att bli smittad? Just nu lutar det mest åt att jag och några andra i stallet behandlar med Switch, det är enligt veterinärer och mina erfarenheter mycket effektivt även mot löss.

Den nya hästen är ju behandlad.. däremot är det de två islänningarnas ägare som inte vill behandla dem. Och de hästarna har kontakt med den smittade (och min häst) dygnet runt. Min fråga var ju om det var lönlöst att "förbehandla" våra hästar med Switch om det inte görs på samtliga hästar som går i hagen..

Är det löss så avmaska med stor dos av något ivermetinmaskmedel. Det går ut i blodet på hästen och blodsugande löss dör av det. Det är ett råd jag själv har fått från Flyinge när jag fick hem ett riktigt lusangripet sto.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vårt kallblod utreds för klåda. Det började med att man ville utesluta hovskabb då han visade lite sådana symtom när han kliade sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 417
Senast: caballus
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 422
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag hyr ett bete som jag har ansvar för och ser till att det kommer hästar dit, sköter betalning osv. Det står idag två halvblod med...
2
Svar
23
· Visningar
2 196
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar