Löslongering

Ellyne

Trådstartare
De få gånger jag har löslongerat min medryttarhäst har hon bara kutat runt som en tok och inte haft särskilt mycket uppmärksamhet på mig.
Jag vill gärna jobba henne löst för att stärka kommunikationen mellan oss men det är svårt när hon bara kutar runt i full galopp.
Det är inget vidare stor ridbana så svängarna blir skarpa och det känns bara som hon sliter på sig och stressar upp sig.
Jag tänker alltid att jag ska försöka arbeta med skritt-travövergångar, prova få henne göra en volt runt mig, få lugn galoppfattning osv. Men det blir bara byta varv där det innebär att jag skyndar mig fram före henne och hon skuttar iväg i andra varvet i lika snabb galopp........ :smirk:

Hur skulle ni göra? Beror det här bara på livsglädje och att hon sällan får springa lös på volten eller beror det på brist i kommunikationen? (vill inte gärna använda det överutnyttjade ordet ledarskap.. :cool: )

Är det bättre ide att jobba på slak lina för att ha mer "kontroll"?

Sv: Löslongering

Så där gjorde våra hästar också första gångerna. Det blev mer join-up kutande än ngt annat. Men med tiden har det blivit mycket lugnare. Träna på att få hästen att stanna, och inte gå iväg innan du ber om det. Jag gjorde en avspärrning med märkband o plaststolp för att få en lagom storlek, kanske 20x20 m

Så där gjorde våra hästar också första gångerna. Det blev mer join-up kutande än ngt annat. Men med tiden har det blivit mycket lugnare. Träna på att få hästen att stanna, och inte gå iväg innan du ber om det. Jag gjorde en avspärrning med märkband o plaststolp för att få en lagom storlek, kanske 20x20 m

Ja jag har funderat på att spärra av. Blir lättare att få kontakt med henne då.
Det är svårt att få henne att stanna utan att gå iväg, löst alltså. När jag släpper tycker jag att det är okej att hon går runt på egen hand innan "arbetet". Så hon börjar trava iväg, sen börjar rejsandet... :crazy: Hon blir alldeles upphetsad och då är det svårt att få henne att lyssna på små signaler. Byt varv funkar på sin höjd... oftast med långpisk som förlängd arm.

Min förra häst gjorde precis som din. Hon rivstartade iväg så fort jag släpte henne och kutade runt så jag trodde hon skulle gå omkull.
Det jag gjorde var att låta henne springa och mest ignorera henne, alltså inga lugnande ord eller försök till att ta kontakt. På sin höjd så ställde jag mig ivägen så att hon bytte varv. Ibörjan så tog det lång tid innan hon började lugna ned sig och det var inte förrän då som jag bad om hennes uppmärksamhet. Dock väldigt korta perioder i början. Bara när hon var lugn så började jag prata med henne eftersom jag använder rösten som beröm.
På just henne så fungerade det jättebra att göra så och hon fattade snabbt vad det hela handlade om. Dessutom så blev hon bra mycket lugnare att longera med lina också då hon gjorde precis likadant på den innan.
Så det kanske är en väg att prova. Det fungarar säker inte på alla men det kanske vore värt att prova? :idea:

Om du inte ska ha ordetkontroll så kör med att låta hästen springa i sin takt så länge den vill. Låt den skritta, trava, galopera,skena fort som lugnt..

Inte stanna dock. Möjligen mot dej men inte med rumpan riktad mot dej..

Sen låter du hästen komma då den är klar. Sätt dej på en stol i mitten så länge. När hästen kommer till dej av trötthet eller för att det är tråkigt så jobba en liten stund med bara förflyttningar första gångerna.. Nästa gång gör du nåt mer.

Kör inte för mycket på en gång. Att komma till dej ska ju vara det roliga. Då börjar man med att avsluta för dagen!

Min tanke iaf..
Men det ska ju inte vara hetsigt från din sida. Vad hästen själv gör det till själv är upp till den! Det brukar ge sej ganska fort.
Du är lugn o villig att släppa in din häst till mitten hela tiden. Strunta i tuggandet o sänkt huvud om du inte vill ha den biten!

Min förra häst gjorde precis som din. Hon rivstartade iväg så fort jag släpte henne och kutade runt så jag trodde hon skulle gå omkull.
Det jag gjorde var att låta henne springa och mest ignorera henne, alltså inga lugnande ord eller försök till att ta kontakt. På sin höjd så ställde jag mig ivägen så att hon bytte varv. Ibörjan så tog det lång tid innan hon började lugna ned sig och det var inte förrän då som jag bad om hennes uppmärksamhet. Dock väldigt korta perioder i början. Bara när hon var lugn så började jag prata med henne eftersom jag använder rösten som beröm.
På just henne så fungerade det jättebra att göra så och hon fattade snabbt vad det hela handlade om. Dessutom så blev hon bra mycket lugnare att longera med lina också då hon gjorde precis likadant på den innan.
Så det kanske är en väg att prova. Det fungarar säker inte på alla men det kanske vore värt att prova? :idea:

Tack för tipset!
Det är lite så jag har gjort. Men jag har inte haft mod att vänta tills hon lugnar sig. Hon har så mycket energi som hon inte får utlopp för och älskar att springa så hon blir nästan bara mer uppspelt av att springa. Hon springer sig "hes", börjar hosta men förstår förstås inte själv vad som är bra för henne.... :crazy:
Jag vågar helt enkelt inte låta henne kuta varv på varv, hon kommer slå sig eller trampa snett och få en vrickning eller nåt. Särskilt nu när hon är under uppbyggnad från hovledsinflammation...

Om du inte ska ha ordetkontroll så kör med att låta hästen springa i sin takt så länge den vill. Låt den skritta, trava, galopera,skena fort som lugnt..

Inte stanna dock. Möjligen mot dej men inte med rumpan riktad mot dej..

Sen låter du hästen komma då den är klar. Sätt dej på en stol i mitten så länge. När hästen kommer till dej av trötthet eller för att det är tråkigt så jobba en liten stund med bara förflyttningar första gångerna.. Nästa gång gör du nåt mer.

Kör inte för mycket på en gång. Att komma till dej ska ju vara det roliga. Då börjar man med att avsluta för dagen!

Min tanke iaf..
Men det ska ju inte vara hetsigt från din sida. Vad hästen själv gör det till själv är upp till den! Det brukar ge sej ganska fort.
Du är lugn o villig att släppa in din häst till mitten hela tiden. Strunta i tuggandet o sänkt huvud om du inte vill ha den biten!

Ja, hon brukar stanna självmant för en andpaus :D Och oftast inte uppmärksamheten på mig då utan utanför ridbanan.
Jag står lugnt i mitten, känner att det inte är så nödvändigt med att "sätta press" när hon är så uppe i varv.
Ibland när hon har stannat har jag gått på henne för att jag ska betstämma när hon stannar. Ett steg mot baken eller en liten smackning får iväg henne som ett spjut igen, så det är små hjälper som gäller!!
När hon stannar brukar jag försöka få hennes uppmärksamhet och sjunka ihop och bjuda in henne/gå iväg. Då följer hon snällt. Står still ett litet tag. Det är så lugn jag är nöjd med att hon är till en början. Men det skulle vara skönt om hon kunde vara lite mer ... lugn... lite mer intresserad av vad jag ber henne.
Det blir korta pass. Hon kutar runt, jag bjuder in henne till mig några gånger. Men det blir inte mycket mer än så. Har jag henne i longerlina så kan vi träna på att hon ska följa mig, härma mig i gångarterna, flytta lite osv. Skulle ju vilja arbeta mer med det löst...

Du får fortsätta låta henne gå tills hon har intresset på dej..

Små hjälper är ok. Det kör jag oxå med. Jag smackar på min dam då hon stannar o ser bortåt. Hon ska vara intresserad av mej o inget annat. Men för det betyder det inte att jag jagar sk*ten ur henne:o....
När hästen kommer så börja med att hästen ska gå med dej.. Utan hjälpmedel.. Vill den inte det så be den gå nåt varv till. Och förök nsta gång hästen kmmer till dej.. Locka gärna.. Jag säger snällt kom till min tjej. Hon följer så gärna då. Men ibland kasar hon sej ut o kutar runt några varv till. Vilket är ok.

Det gäller ju oxå att hästen förstår vad du vill. Att du vill att den ska komma. Annars kan det bli tokigt.

I början tog det längre tid med detta. Normal i dagens läge tar det max 10 minuter. Oftast blir det bara nåt varv. Sen kommer hon och vill vara med mej.

Driver jag inte bort henne alls så stannar hon med mej och vi kan jobba direkt.

Ok! Tack för dina tips! Jag ska prova och se hur hon reagerar.

Men tror du det är farligt att låta henne rejsa? Hon hade hovledsinflammation för två mån. sen, men är frisk nu och rids nästan som vanligt.

Nån annan som har samma problem eller vet något bra tillvägagångssätt?
:)

Det är jag osäker på... Om skadan kan komma upp.. Då tycker jag du ska kontakta en veterinär om du är orolig.

När man jobbar hästen i en rundkorall så tror jag att diametern brukar vara runt 12 meter. Man bör väl ha ca 5 m mellan sig och hästen när den "löslongeras". Du kanske har för stor paddock, det blir ett för stort avstånd mellan er. Du gör rätt som går på henne om hon stannar utan att rikta uppmärksamheten mot dig. Kör korta pass utan speciella krav i början. Hur mycket hon springer är upp till henne. Du ska lugnt stå kvar i mitten och bara vänta ut henne. Är du bara lugn och konsekvent så kommer hon så småningom komma på att "det var ju jobbigt att springa som en idiot". Hon kommer bli lugnare och mer avslappnad och vilja ta kontakt med dig. Som övriga skriver: hon får inte vända rumpan till mot dig. Då får du gå på henne igen! Ett tecken på att hon vill börja samarbeta är när innerörat vinklas in mot dig, hon sänker sin hals och börjar tugga.
Lycka till:)

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag har ridit i ca 8 år och nu rider jag två gånger i veckan på ridskola, och senaste gångerna (och några gånger framöver) har jag ridit...
Svar
9
· Visningar
1 557
Senast: Badger
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!

Hund, Katt, Andra Djur