Löslongering

S

SoofieA

Hej! Jag brukar löslongera min häst som vanligt i ridhuset utan problem, hon springer runt mig så snällt och när jag ber henne byta varv så byter hon var och när jag ber henne komma så kommer hon. Men i fredags när jag löslongerade vart hon helt tokig och tokgalloperade runt i ridhuset i säkert en kvart och var väldigt osäker och nästan rädd för mig:crazy: Och när jag bad henne byta var fick hon nästan panik och skenade längst bort i ridhuset(?!) Jag fick övertala henne att jag inte skulle skrämma eller göra henne illa när hon skulle komma till mig och efter jag hade skickat och bjudigt in henne till mig några gånger slappnade hon av och var lika lugn och lydig som hon alltid brukar vara:D Men nu undrar jag vad som har hänt? Jag hade henne i ett stall förut som alltid anväde NH "metoden" och hade stränga regler vad hästarna fick göra och vad dom inte fick göra, och för ca 3 mån flyttade jag henne till ett stall där man nästan måste smyga med att man tränar NH med sin häst och hon får äta när dom går ut i hagen och binder upp dom när dom täcker dom i boxen å så:smirk: Kan det har något att göra med att hon kanske har börjat tappat respekten för människor, och blir då osäker?

Sv: Löslongering

Det låter inte troligt, tycker jag. Du är ju samma person som förut och hästar har bra minne (det enda djur som har bättre minne är elefanten...;))

Hon blev inte rädd för något som du inte såg/märkte? Eller låtsades bli rädd för något för att hon ville leka och hetsade sedan upp sig själv?

Ett av mina ston som är väldigt mycket hanterad, löslongerad mm och som man kan slänga presenningar över kan helt plötsligt bli livrädd för att ta på sig grimman om det regnar så att hon är kall och fryser så hon skakar. Ibland är det svårt att veta vad som rör sig i deras huvuden... ;)

Carina på Silver Arabians

Sv: Löslongering

Min häst är väldigt annorlunda när man ber honom byta varv. I sitt starka varv är han lugn och säker. Jag behöver inte driva på med mer än minimala tecken där jag visar åt villket håll han ska gå och skakar lite grann i linan tills han håller rätt gångart och tempo. När jag byter varv till hans svåra är det jättejobbigt och minsta lilla så känner han sej hotad. Man får vara jätteförsiktig och berömma massor. Har man ett häftigt eller yvigt kroppspråk blir han rädd eller vill försvara sej. Går man då på han när han protesterar mot vad han tycker är läskigt så rusar han som en galning och blockerar sej.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama