Sv: Löslongering vs "vanlig" longering
Löslongering är alltså att du har hästen fri när du skickar den på cirklar, vänder upp och tar in hästen, skickar ut den osv, vanligtvis i en inhängnad (i alla fall tills man har en väldigt bra kommunikation så att hästen går runt en lös i alla fall...) Det är väl största skillnaden.
Men det jag ser som den stora skillnaden är inte huruvida man har hästen lös eller inte utan
vilket som är grundmotivet för själva arbetet på cirklar!
Longeringen som den vanligtvis utövas utförs så att man fångar in hästen i en trekant och följer med den hela tiden (för att se till att den gör rätt...
) Många använder spöet ofta med att markera i backen eller på baken och låter dessutom hästen gå många varv innan man tar in den. En del tar inte in hästen alls, men det är mycket olika...
Det man lär hästen om man utövar longering på detta sätt är att den ska hålla sig undan! (Min människan är missnöjd med mig...
och kan också göra att hästen blir okänslig för signaler när den hela tiden har fokuset på sig) Genom att man hela tiden ser till att den är på andra sidan repet och markerar åt den ofta för att driva den framåt så får man en häst som troligtvis springer hem till stallet om man trillar av den på ridturen i skogen!
Om man har inställningen att hästen får utföra sitt jobb: gå i den riktning man bett om, hålla gångarten och se upp vad den sätter fötterna och ta in hästen till en efter max 2 varv (Level 1 - alltså när man lägger grunderna...) så knyter man hästen till sig och lär den att den alltid är välkommen in och vart den ska gå när den känner sig osäker eller förvirrad. Genom att stå helt still och inte göra någonting så länge hästen gör sitt jobb, ser hästen att man är nöjd och dessutom håller man den alert på de signaler som betyder att något annat kommer att hända ex: byta håll, vända upp, komma in...
Att arbeta med hästen lös kräver dock mer av människan och att man vet vad man håller på med. När man har hästen lös kommer sanningen fram hur väl man lagt grunderna i kommunkationen! Har man varit grundlig är dock arbete med lös häst jättehärligt och förstärker en redan bra kommunikation!