Löslongering vs "vanlig" longering

E

Egonson

Vart ligger den egentliga skildnaden mellan dessa två sätt att driva hästen runt i cirklar, sett från hästens sida?

Sv: Löslongering vs "vanlig" longering

Löslongering är alltså att du har hästen fri när du skickar den på cirklar, vänder upp och tar in hästen, skickar ut den osv, vanligtvis i en inhängnad (i alla fall tills man har en väldigt bra kommunikation så att hästen går runt en lös i alla fall...) Det är väl största skillnaden.

Men det jag ser som den stora skillnaden är inte huruvida man har hästen lös eller inte utan vilket som är grundmotivet för själva arbetet på cirklar!

Longeringen som den vanligtvis utövas utförs så att man fångar in hästen i en trekant och följer med den hela tiden (för att se till att den gör rätt... :confused: ) Många använder spöet ofta med att markera i backen eller på baken och låter dessutom hästen gå många varv innan man tar in den. En del tar inte in hästen alls, men det är mycket olika...

Det man lär hästen om man utövar longering på detta sätt är att den ska hålla sig undan! (Min människan är missnöjd med mig... :( och kan också göra att hästen blir okänslig för signaler när den hela tiden har fokuset på sig) Genom att man hela tiden ser till att den är på andra sidan repet och markerar åt den ofta för att driva den framåt så får man en häst som troligtvis springer hem till stallet om man trillar av den på ridturen i skogen!

Om man har inställningen att hästen får utföra sitt jobb: gå i den riktning man bett om, hålla gångarten och se upp vad den sätter fötterna och ta in hästen till en efter max 2 varv (Level 1 - alltså när man lägger grunderna...) så knyter man hästen till sig och lär den att den alltid är välkommen in och vart den ska gå när den känner sig osäker eller förvirrad. Genom att stå helt still och inte göra någonting så länge hästen gör sitt jobb, ser hästen att man är nöjd och dessutom håller man den alert på de signaler som betyder att något annat kommer att hända ex: byta håll, vända upp, komma in...

Att arbeta med hästen lös kräver dock mer av människan och att man vet vad man håller på med. När man har hästen lös kommer sanningen fram hur väl man lagt grunderna i kommunkationen! Har man varit grundlig är dock arbete med lös häst jättehärligt och förstärker en redan bra kommunikation!

Ser man det från hästens hållbarhets aspekt, så är det mycket mindre förslitningskador vid en löslongering.
Löslongering passar därför utmärkt att använda sig av till unghästar.
Klassisk longering i lina är något jag undviker.

Varför blir det mindre förslitningar på en lös häst jämförlesevis med en häst i lina?...Om volten har samma mått?...

Hästen måste balansera inte bara sig själv, utan också kraften från linan. Det gör att hästen måste parera hela tiden och kommer att spänna sig på olika sätt. Tränar den och spänner sig samtidigt så håller den sämre. Det är svårt att hantera en longerlina utan att hålla en mer eller mindre rejäl fysiskt kontakt med hästen. Jmf med ridning, hålla i och dra eller bara kommunicera lätt med tyglarna. Sedan finns naturligtvis hela skalan från en lätt och fin longering till att nästan "slunga" runt hästen med linan. Måste tillägga att arbete på volt sliter i sig själv, med eller utan lina.

Senast ändrad:

saddleman skrev:
Hästen måste balansera inte bara sig själv, utan också kraften från linan. Det gör att hästen måste parera hela tiden och kommer att spänna sig på olika sätt. Tränar den och spänner sig samtidigt så håller den sämre. Det är svårt att hantera en longerlina utan att hålla en mer eller mindre rejäl fysiskt kontakt med hästen. Jmf med ridning, hålla i och dra eller bara kommunicera lätt med tyglarna. Sedan finns naturligtvis hela skalan från en lätt och fin longering till att nästan "slunga" runt hästen med linan. Måste tillägga att arbete på volt sliter i sig själv, med eller utan lina.

Däri ligger väl egentligen hela skillnaden. Jag har aldrig sträckt lina när jag longerar (om inte hästen av någon anledning tvärdrar utåt, men det är ju högst tillfälligt) så där blir det ingen centrifug-effekt. Men kör man på det gamla "sträckt lina och driv bakifrån", då kan man ge sig fan på att det snart börjar slita.

Håller med dig Tassetass...slak lina...! Med slak lina torde det inte vara någon skillnad med lös eller "kopplad" häst!

Tror som jag skrev i det tidigare inlägget att största skillnaden är vilken grundinställning och tillvägagångssätt man har när man arbetar med häst på volter! Är man smart låter man inte bara kroppen arbeta utan även hjärnan... :p

Om vi bortser från att det skall vara longering på volt, så kan en unghäst få röra sig friare genom att få byta varv när den vill.
Blir den trött i en sida byter den själv varv, detta förminskar överbelastningar. (Detta kallar jag fri löslongering.)

Annars så gav saddleman svaret på varför det sliter mindre med löslongering.

Ibland då jag är tvungen att jobba med lina använder jag en på 10m.
men låter bara hästen få använda halvslak lina på 8.
Om hästen skulle bryta ut har jag 2 meter tillgodo att släppa ut innan jag själv hinner följa med. Detta är för att undvika tvär belastning samt ett ryck i grimma eller bett.

...som jag använder tekniken vänder man hästen så ofta att den inte behöver bli trött! En "grön" häst får gå ½-4 varv beroende på koncentration. Jag vänder upp den, tar in den (får stå hos mig en god stund) innan jag skickar ut den på nytt. Det viktigaste är att man får en positiv respons!

Men jag låter inte hästen jobba så här i 20 minuter för att den ska få "motion". Jag brukar snart lägga till något konstruktivt för hästen att göra med tekniken som grund ex: skicka hästen över, under, emellan saker. Tror inte att en unghäst far illa av det...

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
324
Senast: Fetaost
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 595
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar