Löslongering + andra lekar!!

M

maja_a

Hejsan! Har en social fjording på 10 år som gillar att komma ut & hitta på lite saker:d, vi har bara haft honom i 1 månad. Han har inga muskler än så skulle vara bra att hitta något "roligt" sätt att träna honom som gör att han börjar lita på mig också :angel:
Har provat att löslongera men är lite nybörjare på ämnet & det har inte riktigt funkat. Han tycker om att hoppa (blir oftast några glada bocksprång efter hindret ;)) Har ni något bra tips på lekar osv.

Skulle oxå vilja lite tips om löslongering hur ni brukar göra... Förra ägaren hade honom mkt i en rundkorall & det tyckte han var kul. Jag har bara provat i hela manegen är det lite förstort område?:confused:

Brukar även träna lite NH :)

Är ny här på buke så är inte så säker på vart man ska skriva vars & så, men hps detta kom rätt:banana:

Sv: Löslongering + andra lekar!!

När vår fjording kom till oss för ett år sen var vi mycket ut och gå i skogen.Det var härligt och man fick en så fin kontakt.Man får både motion och markträning(NH) på samma gång.Har fungerat toppen för oss.:)
Vi har också hållt på med lite löslongering,men det är väldigt svårt att förklara här då det handlar så mycket om kroppspråk då.Men om du har möjlighet kan du ju alltid fixa ett tillfälligt mindre område av stolpar och strömband.
Lycka till!:bow:

det finns ju så mkt man kan göra för att träna och för att få hästen att lita på en! Bara fanatsin sätter gränser! Jag har en shettis som jag hållt på med, och vi har gjort en massa olika trix och saker.
Varf tränar du inte agility? Det är superkul! Då kan du springa med honom över hinder, presseningar, broar, mellan koner och ja, allt du kan tänka dig! det är bara att hitta på!
Tömkör om du har utrustning, det är också roligt. Då kan du ju hoppa med honom också.
gå ut på promenader i skogen och klättra i backar och backa uppåt i nedförsbacke så ska du se att han får finfina ryggmuskler!!!
Något som vi ska börja med nu är klickerträning. Man har en sådan där klicker man använder till hundar och klickar med när hästen gör rätt. då kan du lära honom buga, gå spansk skritt, hämta saker och ja, som sagt bar fantasin sätter gränser för det du kan göra! Pm:a om du vill veta mer :)
Vad gäller löslongering så sätt upp band eller ngt som gör så att du har honom på en liten, gärna rund, plan. då kan du löshoppa och löslongera en massa, men du kan ju också låta honom hoppa över små hinder när han går på lina också, om du bara har stor plan;) bara att använda någon liten kub istället för hinderstöd.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för tipsen! Agility låter spännande:), får åka & prova lite saker imorgon & se vad han tycker är kul :p, brukar vara ute & gå med honom det är riktigt härligt håller jag med om:).

Aa, det är jättehärligt med promenader, fast det är lite segt här eftersom jag har en shettis med så korta ben så det går så saaakta att gå ;)
Som sagt, pm:a om du vill veta mer om agility elr något annat.
Om du inte bor allt för långt ifrån Gävle så är du välkommen att vara med på en liten tävling vi ska ha i vår i just agility, och den är öppen för alla som vill komma, inte bara shettisar, och man behöver inte vara världsmästare på det heller ;)

Bor ända upp i Norrland så är lite svårt :angel:

Bor ända upp i Norrland så är lite svårt :angel:

Ååå vad härligt. Norrland :love: Det är helt rätt! Bor du där, så lämna det ALDRIG!!!! Så fort jag släppts fri från mina föräldrar så kommer jag upp ;) Gävle räknas som södra norrland, men enligt min åsikt så är det svealand!! Vad är det som är norrländskt här?

hehe, varför gillar du norrland så mkt? :d
JAg skulle gärna flytta ner till typ GB :)

Ha ha jag tror jag ska prova agility på min unghäst.
Har en två åring.Vi håller nu på med tömkörning.
Men agility låter skit kul.Ursäkta språket.
Jag bor också i norrland.Flyttade hitt för två år sedan.Bodde tidigare i Stockholm.ångrar inte att jag flyttade ;)

Liknande trådar

A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 345
Senast: Anonym
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 552
Senast: Pettsson
·
L
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor. Har suttit och bläddrat lite här inne på Bukefalos och letat efter nåt som stämmer in på mig o mitt...
2
Svar
23
· Visningar
4 285
Senast: Elma_vip
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 067
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022