Löslongera för första gången

diabla

Trådstartare
Jag har ridit i 15 år men aldrig löslongerat.
Vad ska jag tänka på? Jag har ingen aning om hästen blivit lös longerad förrut men han har blivit longerad och fungerar bra vid det.

Vi har en corall som jag vill släppa honom i och låta honom busa runt lite men ändå kontrollerat, jag vill kunna stå i mitten och ge kommandon.

Jag kommer självklart att ha hjälm på mig och ett långspö.

Har ni några expert tips till mig?

Vad ska jag tänka på?

Jag är rädd att han ska börja springa och stressa upp sig som fan och bara springa och springa och om inte jag har lina på honom så kan jag inte stoppa honom.

Sv: Löslongera för första gången

om hästen lyssnar på din röst så är det inga problem med att löslongera. du kan börja med lina o kolla om hästen lyssnar, gör den det så är det bara att släppa lös den.
börjar den busa så var bara lugn o säg prooo eller saktaa eller vad nu din häst lyssnar på. :)
Min förra foderhäst kunde "teckenspråk" han lyssnade inte så bra på rösten, men med kroppsspråket gick det galant.

testa dig fram

jag vill gärna ha lite tips om vad jag kan göra med kropps språket!

Ja det var så att en annan häst dog i denna corallen för några veckor sedan.. han hade inspärrnigs tyglar och stegrade föll bakåt och dog på direkten.

Jag ska ju inte löglongera med inspärrnings tyglar, men ändå, jag blir lite darrig när jag går in där!

oj...då förstår ja din oro.
Hästen jag hade stannade när jag höjde handen snett framför honom. han saktade av när jag gick snett framför honom. sen för att få fram honom i olika gångarter så smackade jag.
smackning var d enda han lyssnade på...men jag sa traaaava "smack" o sen gaaaaalopp "smack"
från halt till skritt var d handen snett bakom honom. Lite eget kroppspråk som funkade på honom. :)
Prova först med lina med olika rörelser så ser du om han tycker det är bekvämt eller otäckt :)

huvudsaken är att du är lugn så fixar du nog det :)

Fy vad otäckt med den andra hästen!
Dock - personligen skulle jag aldrig ha en häst lös - och inspänd! Mycket som kan gå galet då.

Mitt råd till dig är nog - eftersom du själv känner dig lite osäker - att ta honom i lina första gången / gångerna i corallen. Då vänjer ni er vid miljön och vet vad ni kan förvänta er.
Gör inget svårt och stressa inte hästen. Börja t ex med vanliga kontaktövningar: the friendly game, flytta hästen ifrån dig med så fina siganler som möjligt (peka på den kroppsdel du vill ska flytta sig som första steg, närma dig hästen med ditt tryck som andra steg, lägg på ett tryck som tredje). Låt hästen följa efter dig runt spåret, stanna och backa - helst utan att behöva ta i grimskaftet.

Läs gärna mer om Pat Parellis 7 lekar för inspiration innan du börjar - själv är jag inte så renlärig, men det kan vara bra att veta hur det är tänkt att man ska göra och varför, innan man börjar sådan träning.

Generellt gillar jag löslongering. Man får öva på sitt kroppsspråk och kan få en fin kontakt och kommunikation med hästen. Jag tycker det är viktigt att inte stressa hästen någonsin när man tränar den. Jag begär alltså bara "framåt" de första gångerna, vilket kan vara skritt. Använd minsta möjliga signal för framåt: från en position snett bakom hästen, fokusera strax framför hästen och ta själv ett steg fram. Nästa steg: smacka och höj den bakre handen lite. Nästa steg lyft pisken något, men vifta inte med den såvitt det inte ger någon som helst reaktion.

När hästen går "framåt" när man vill kan man träna den att stanna när man vill, genom att byta position så man hamnar snett framför dess bog, och ev höjer främre handen. Ju mer direkt framför hästen du hamnar desto starkare signalerar du "stopp". Från stopp kan man byta varv genom att själv vända med sin kropp, hästen brukar vända med huvudet mot dig.

Varvbyten, drivning och stopp kan verka provocerande på en häst som inte helt accepterar ledarskapet och om man övertränar på häst som accepterar det, kan det trycka ner hästen i skorna. Så beröm, glad röst, avslutad träning när det fungerar bra och pauser där hästen får tänka, får lite "egenspace" utan nya krav från din sida är viktigt och bra.

På häst med mycket överskottsenergi blir det däremot lätt glädjefnatt och galopprace vid framåtsignal, iallafall sedan den förstått vad man vill, och att det inte finns någon bromsande tygel i vägen... :bump:

Jag förhåller mig då passiv, för att inte stressa den, men inte heller försöka hindra den från att röra sig som den uppenbarligen behöver. Står stilla och visslar lite, nynnar lite och låtsas vara ett gammalt trött sto, vilandes på ett ben.
Det finns hästar som blir så blockerade av stress att de kan spränga staket, men jag har inte varit med om det själv. Jag tror att det handlar mycket om att med sitt kroppsspråk invagga dem i trygghet - här tar vi det luuugnt.
När hästen känns lite mer kontaktbar så söker du kontakt själv med "luugn, sååja", skritta saaakta själv i mitten och sträck ut din främsta hand mot hästen. Signalera såsmåningom stopp och ev varvbyte för att påkalla uppmärksamhet. Dock kan varvbyte jaga upp den lite, så i början har jag nöjt mig med att be hästen lugna sig, stanna och då berömma, klappa osv.

När man blivit lite van, hästen vet ungefär vad som krävs av den och stressar inte upp sig, kan man löslongera på samma sätt som man longerar, fast utan att störa dess balans med någon lina och byta varv ofta så man minskar ensidigheten. Man kan träna övergångar, förfina signalerna, varva med dressyrövningar från marken, cavalettibommar osv - det kan bli hur kul och utvecklande som helst.

Hästar som är vana att longeras sedan tidigare slår ofta in på volt runt en frivilligt, även när de är lösa på större utrymme - iallafall om man har en bra relation med dem, så de är intresserade av en och vad man har att säga. Nonchalerar de en helt har man lite mer att jobba med om man har större utrymme, men det går då med.

Svarar Älgen: TS sköter häst i ett stall där det inte finns några hagar. Hästen är ung och mår säkerligen bra av att få röra sig lite fritt ibland.

För min egen del lärde jag mig grunden av en westerntränare för ett antal år sedan.
Syftet var att öka kontakten med hästen, träna på att avläsa kroppsspråk och använda sitt eget, lära hästen att man har kontroll även utan tömmar osv, befästa ett tryggt ledarskap helt enkelt. Bidrar till säkrare hästhantering. Men vägen dit är inte nödvändigtvis säker, om man inte har hjälp av någon som kan. Därför rekommenderar jag att börja som i ovanstående inlägg.

Sedan har jag använt det till stor del för lekfull avrastning, kombinerat med träning vid hand för utbildning eller stärkande övningar.

tack så mycket för svar!!

jag ska börja med att jobba mycket med lina som du sa så att allt sitter, allt kropps språk du sa och att han lyssnar.

Sen efter några veckor så ska jag prova detta.

jag puttar upp tråden då och berättar hur det gick!

tusen tack för tips!

OK. Ville bara veta så man kan ge ett adekvat svar. Alltså vad man ville uppnå.

Jag är i stallet på morgonen klockan 7 och på kvällen klockan 7.
På morgonen hinner jag inte rida utan bara löslongera honom och på kvällen rida.

Vad menar du med anledning? Jag anser att markövningar är grunden till ridning och om inte det sitter så sitter inte ridningen sen.

Jag ska löslongera för att han ska få kommma ut, röra på sig i alla gångarter, gärna busa lite grann eftersom det är ända tiden som han får röra sig helt fritt (typ ett glädejskutt är okej, men inte panik sken) och jag vill träna kommandom och hantering från marken.

Senast ändrad:

När jag löslongerade, visserligen i ett ridhus, lät jag min ponny springa av sig lite först. Sen när han blev lite tröttare började han koncentrera sig på mig istället och började faktiskt springa i en volt runt mig :D Fick honom t.o.m över ett litet hinder även om jag stog va 5 m ifrån (om jag minns rätt, eller så kanske jag drömde xD).

Tror inte din häst kommer att bara springa och springa. Någon gång måste han väl stanna? Annars, om han inte lyssnar på ditt kroppsspråk, kan du väl sträcka ut långpisken framför honom så han måste sakta av?

Jag har alltid haft bra upplevelser av löslongering; på ridbana. Så testade jag med en foderhäst i en rundcorall och hon blev helt galen! Visst var det en överstressad häst, så det beror väl inte på rundcorallen i sig, men det var läskigt att va så nära henne. Hon slutade aldrig galoppera även om jag nästan kastade mig framför henne. Hon kastade sig över diagonalen, rätt på mig...

Ändå visade hon massor av respekt annars, men inte lös i rundcorallen.

Annars brukar jag släppa hästen och se vad som händer. Vissa är ju "vilda och glada" och springer omkring direkt. Andra fattar ingenting :p Sen tar det ett tag innan man får in snitsen, men efter några gånger brukar de börja förstå kroppsspråk, när de ska stanna, byta varv, komma fram, byta gångart. Lycka till!

ja precis det är ju det där att corallen är ju inte världens största. så om han börjar springa och springa och blir rädd för nått på utsidan och kastar sig in i mitten så kommer han att springa på mig. Inte för att han vill tror jag inte utan om hanblir stressad och ni vet hur dom blir när dom bara knäpper av i huvudet.

Men jag ska åka bort denna veckan så jag kommer inte se honom på en och en halv vecka men då ska jag testa och skriver här hur det gick!

tack ännu en gång för alla bra tips!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 719
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 763
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar