Löshoppnings tips önskas :)

Smurfmodesty

Trådstartare
Hej

Jag undrar om ni har några bra tips när det gäller löshoppning.
Det är så att min häst är inte mycket hoppad, och jag vill gärna löshoppa honom nu innan jag börjar hoppa uppsutten.
Probelemet är att han tycker det är lite väl kul...
Det går i 120hm/h ungefär.
Jag leder honom och låter honom skritta och sen släpper jag honom i "rännan" och då är det som att någon sätter en bomb i baken på han...
Eftersom han inte är hoppad så mycket så är det väldigt låga höjder. Tidigare har han inte riktigt gillat att hoppa, men nu är det öronen framåt hela tiden och full fart.

Släpper man honom lös på planen så kutar han runt runt i ett jäkla tempo och hoppar av sig själv. Så viljan är det inget fel på :D

Eftersom han är lite klumpig och inte hoppat så mycket så vågar jag inte lägga upp några höjder. Speciellt inte när han har sån fart mot dom.
Har ni några bra tips?
Vi brukar bygga upp ett litet hinder, och sedan ett galoppsprång och en oxer. Trots att "normala" hästar ska ta ett språng emellan så tar han det i stuts för det mesta. Avståndet stämmer om han har mer normal fart.

Vad kan man göra för att han inte ska rusa på hindrena?

Ett enkelt sätt är att ha en galoppbom före hjälphindret. Då hjälper man honom att få en bra avsprångspunkt till det. Sen beror det oxå lite på hur lågt du har hindren. Är de för låga inbjuder man lite till att han ska ta de i studs så att höja upp dem till iaf 1 meter är inte fel när han blivit lite varm (inte mer än 4-5 rundor). Hjälphindret ska vara kring 70 cm. Om man har plats kan man t o m bygga två hjälphinder med ett språng mellan för att hjälpa honom att få en bra rytm.
Något som är jätteviktigt är att du inte länger avståndet mellan hindren för att anpassa efter hans höga fart. Håll ett normalavstånd (7m) och höj upp hindren istället.

Lycka till!

Ja, jag misstänker oxå att pga att hindren är så låga så kan han fortsätta raca runt..
Men eftersom han är väldigt lite hoppad så känns 1 m jättehögt (Är själv hyfsat hopprädd och vill helst ha hindrena nergrävda ;) )
Men jag måste nog lägga upp dom lite högra så att han måste skärpa till sig. Är ju bara så skraj att han ska fortsätta raca och stå på näsan..
Men jag får helt enkelt prova!

Tack för hjälpen.

1m är inte någon höjd för en häst.
(Kan tillägga att min dam tyckte att 1,20 skulle tas som studs ;))
Så även om du är hopprädd är det ju ingen fara när han löshoppar.
Det bästa är som ovanstående sagt en galoppbom framför hjälphindret.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·
Hoppning Var iväg med min tvååriga welsh mountainhingst på löshoppningsträning som anordnades av våran lokala ponnyavelsförening. Kan bara säga...
Svar
6
· Visningar
2 892
Senast: Ninnurur
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar