Löshoppning

T

tenfore

Funderar lite på hur ni gör när ni löshoppar vad gäller att ge hästen belöning (mat). Får den mat under tiden, efteråt, eller inte alls i samband med löshoppningen?

Min häst (ponny) får en tugga mat mellan varje runda. Fick mothugg av en person som sa att det absolut inte är bra för hästens mage att ge kraftfoder i samband med träning/löshoppning. Är det farligt? Det rör ju sig bara om små mängder mat. På de treårstest för ponny jag varit har alla hästar haft "hinknisse" att springa fram till för en tugga mat mellan sprången. Är det också fel???

Sv: Löshoppning

Vi har aldrig hink med mat när vi löshoppar. Berömmer gör vi framför allt med rösten, går fram och klappar och kanske ger en godis om de varit extra duktiga.

Man har ju inte heller någon medhjälpare som står med havrehink när man hoppar uppsuttet?

Fast om det är farligt för magen vet jag inte. :confused: Som du säger rör det sig ju om så små mängder.

Jag har aldrig sett någon ha med en hink mat när man löshoppar.

Jag brukar berömma med rösten och ibland gå fram och klappa hästen.

Jag skulle heller inte ha med mat när jag löshoppar, tror inte det är bra om hästen ska tugga sig en massa samtidigt. Men om det är direkt farligt vet jag inte...

Vi tog ut en beskrivning för hur man ska öva löshoppning med ponnyer inför treårstest osv skirven av hopsamlat material av Sten Lindgren och Loa Axén och på den står det att de ger havre som belöning efter ponnyn hoppat. Inga stora mängder antar jag, men då kan det väl ändå inte vara så farligt?

När vi har löshoppat våra brukar vi ge dem någon sorts godis/kraftfoder emmellan som belöning och det har alltid fungerat väldigt bra iaf!

Har inte använt någon hink med mat på min häst, däremot så springer han fram till ett hörn av ridbanan och tar sig lite gräs som belöning:D
Brukar dock belöna rikligt med rösten!

Vi har aldrig gett mat när vi löshoppat. Alla våra hästar har varit lättfångade och det har räckt med klapp och beröm..

Vi tog ut en beskrivning för hur man ska öva löshoppning med ponnyer inför treårstest osv skirven av hopsamlat material av Sten Lindgren och Loa Axén och på den står det att de ger havre som belöning efter ponnyn hoppat. Inga stora mängder antar jag, men då kan det väl ändå inte vara så farligt?

När vi har löshoppat våra brukar vi ge dem någon sorts godis/kraftfoder emmellan som belöning och det har alltid fungerat väldigt bra iaf!

TACK för det :bow: Jag ska skriva ut den beskrivningen och om personen som gillar att kritisera mig säger något mer om mat och löshoppning så ska hon få svart på vitt att det är OK att göra så.

Jag ger några korn havre elelr några pellets.
Anledningen är inte främst att belöna hästen i den bemärkelsen utan få den att stanna och inte hoppa elelr springa omkring.

när jag har vart med på löshoppning har hästen/ponnyn alltid fått lite godis i samband med infångandet

Beror lite på vilken häst det är som löshoppas här. I normala fall får hästen ett par pellets direkt efter hoppet om den har gjort bra ifrån sig. Det finns dock vissa som är riktiga matvrak och de kan inte koncentrera sig på själva hoppningen om det finns mat i närheten :angel: så där blir det bara beröm i form av röst och klapp.

De får inga större mängder foder dock. Det finns väl inget som är "rätt" eller "fel" när det gäller godis i samband med löshoppning :p Gör det som passar DIG och DIN HÄST bäst! :banana:

Jag gör så att jag har lite lite havre i botten av en stor hink, så mkt så att det låter lite när jag skakar på den och så lite så att hästen inte får i sig så mkt när han kommer. Anledningen till detta är om jag inte gör det så rusar han bara runt runt flera varv för att han hetsar upp sig så och tycker det är så kul. Tycker det är bra att lära hästar att kunna stanna och lugna ner sig efter att den hoppat istället för att rusa.. det har man knappast nytta av senare i hoppträningen

Vi har det på en av hästarna, annars går den upp i varvså att den är omöjlig att få stopp just när det gäller löshoppning, och eftersom vi tyvärr inte tidigare haft tillgång tll ridhus så har hästen roat sig med att hoppa över paddock staketet ett par gånger, sen den får det för att vi ska få stopp, övriga hästar ges ingen havre eller godis.

när jag var mindre så hade vi alltid en havrehink som hästarna fick ta en tugga ur varje gång de hoppat. men när jag gick hästinriktning på gymnasiet så fick vi lära oss tvärtom. där hade vi två "infångare" som stannade hästen, och det tycker jag är mycket bättre för då får hästen stanna upp och tänka till lite och koncentrera sig mer på själva hoppningen. annars är ju risken att de bara susar runt för att de vill komma till maten.
men alla hästar är ju olika och alla hästmänniskor tycker olika också, men det här är det som funkar för mig iaf :D .

Min häst får endast beröm i form av snälla ord under själva löshoppningen. Dessutom går jag fram och klappar om henne ibland. Efter löshoppningen får hon däremot lite godis.

det finns inga direkta fel eller rätt..men det är säkrast att ha "två pisk förare" som håller hästen i mellan sig och det minskar olycksrisken då hästen kan sparka någon i huvudet eller något otäckt..man kommer helt enklet bort från hästen och den kna koncentrera sig på uppgiften och inte maten som väntar..:rofl:
Så har vi lärt oss på Ridgymnasiet jag går på och den här metoden tycker jag är den bästa!:D

Jag berömmer hästen med hjälp av rösten och klappar då jag fångar honom efter sprången. När träningen är över kan han få en morot lr något annat gott:)

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Marvin
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Murray
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka