Löshoppning

Monsieur de Mai

Trådstartare
Hej!

Hur brukar ni göra när ni löshoppar era hästar?

Vad ska man tänka på första gången man löshoppar?

Och framförallt, hur får man en häst som aldrig löshoppat och som inte förstår vad den ska göra för att få upp farten och hoppa av sig själv? :)
 
Sv: Löshoppning

När jag löshoppar brukar jag gå med hästen över bommarna ett par varv för att värma upp upp den lite och om den inte vet vad den ska göra, få den att förstå!
Jag tycker det är viktigt att man inte pressar hästen första gången man löshoppar utan bara gör det som en kul grej. Sluta när hästen har som roligast, även om hinderhöjden inte är mer än tex 80cm. Det är också viktigt att det, för en ny häst, är rätt avstånd mellan hindrena. (Har alltid ett "inhopp" ett galoppspång och sen själva hindret man höjer, oftast en oxer!

Hästarna brukar förstå ganska snabbt vad det hela går ut på. Annars står man med en långpiska o visar vägen!

Lycka till!
 
Sv: Löshoppning

En bra ide kan vara att ha en tex hagkompis med då man löshoppar. Då kan den ocvana hästen bara hänga på liksom. O är det första gången, så håll det lågt. Oftast tycker hästarna att det är jättekul när de väl fatta vad det går ut på ,lycka till!!
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
702
Senast: Mia_R
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
472
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp