Löshoppning

Djurjouren

Trådstartare
Jag har skaffat mig en unghäst på 2,5 år. Hon är enligt säljaren löshoppad ca 8 gånger på et bra vis. Undrar om fördelarna med att fortsätta med detta, hur ofta man bör göra det, om hon är tillräckligt gammal för det o.s.v.. Hon ska inte bli hopphäst utan dressyrhäst men löshoppning låter som en bra aktivitet för en busig tjej.
Om nån dessutom vet nått ställe som regelbunder arrangerar löshoppning i Malmö/Lund området så får ni gärna PM:a.

Sv: Löshoppning

Jag hade inte brytt mej om att lägga ner mej för att löshoppa hästen. Vad spelar det för roll?
Tycker istället att hon kan få ta det lugn och bara vara bebis tills du rider in henne.
När hon är inriden och arbetar lite grann kan det vara nyttigt at växla i arbetet och hoppa lite, det är bra för kondisen och musklerna...och dessutom för hjärnan. Men den hoppningen kan du lika gärna göra uppsutten som lös.

Den enda gången man löshoppar är enligt mej vid försäljning av hopp-ämnen vid ung ålder (upp till 4-5 år). Då enbart för att se kapacitet, teknik och scope, utan ryttare.
Låt hästen vara bebis medans den kan, den har många år på sej att arbeta och hoppa hinder.

Jag säger tvärtom! Fortsätt löshoppa regelbundet!! Det är jättebra social träning för unghästen att komma hemifrån på ett naturligt och lugnt sätt, gymnastik för kroppen och nu under vinterhalvåret så är det perfekt busmöjlighet för en sprallig unghäst som kanske inte kan röra sig lika mycket som vanligt i hagen pga underlaget. Jag har aldrig sett löshoppning som arbete, utan som en lek med nytta. Se till att hitta någon som du vet är duktig som hjälper dig bara och håll det på låg nivå.

Sen tycker jag att alla hästar kan hopptränas oavsett användningsområde... :)

//C

Kolla förresten www.asvh.se. De lokala avelsföreningarna brukar anordna löshoppningsträningar om inte annat. Sen tycker jag max
varannan vecka men gärna ewn gång/månad. Beror ju på hur kul hästen tycker det är och hur jobbigt det blir för den!

Håller med att man skall löshoppa för att både utbilda och för att hästar gillar att arbeta.

Det är betydligt lättare att hoppa in en unghäst som från början är löshoppad.

Jag säger också tvärtom, fortsätt på ett lungt sätt. Svarar som cyllene.

Cyllene skrev:
Jag har aldrig sett löshoppning som arbete, utan som en lek med nytta

:bow: mkt bra sagt!!

Men det är ju inte bara lek, om man vill se deras kap. osv är det mkt bra, men för hästarna är det kanske alltid lek ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 091
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix