Shaggy
Trådstartare
Nu vet jag inte hur jag ska göra längre. Min häst är rädd för att hoppa men tycker, när hon väl vågar, att det är väldigt roligt. Anledningen till att hon är rädd är att hon är väldigt rädd om sig och att hon har slagit sig rätt illa på ett hinder innan jag köpte henne. Numera räcker det att hon slår i en bom med en hov för att hon ska bli misstänksam och river hon är det kört. Eftersom jag också är rädd för att hoppa så hade jag tänkt att hon skulle få löshoppa för att få upp säkerheten och sedan kunde vi hoppa låga hinder tillsammans (för jag tycker också om att hoppa när jag väl vågar
).
För att få henne att våga börja hoppa så har jag hoppat med henne på grimskaft jag före och hon bredvid lite bakom. Det har gått väldigt bra att göra så men har ju inte varit någon slutgiltig lösning på problemet. Efter att ha hållit på så här ett tag så har jag börjat löshoppa henne på 25 cm hinder och hade vid slutet av passet höjt till 50 cm= ingen risk för rivning. Första gången blev hon lite stressad men bjöd fint på hindrena och verkade må rätt bra. Andra gången så funkade hon kanonbra och bjöd fint på hindrena och ville inte riktigt ge sig, det var helt enkelt kul
. Tänkte att nästa gång kanske jag kan höja lite mer men ville inte stressa henne. Nu i fredags hoppade hon några gånger sen så vägrade hon av någon anledning på hinder nummer två och då vände hon tvärnitade på nummer ett tittade på mig och hoppade sen från stillastående (50 cm räcke) och rev givetvis med knäna
. Så var cirkusen igång igen, hon blev RÄDD och vågade inte ens gå i närheten av hindrena. Så det var bara att börja om igen och lugna ner henne för att sen nosa på hindret, lägga ner det och hoppa före henne. När hon väl tog sig över första hindret så tog hon det andra av bara farten, (med grimskaftet över ryggen
). Fortsatte hoppa med henne och hade till slut kommit upp på samma höjd som från början (50 cm) när hon hoppat det med stöd så fick hon hoppa själv. Hon vara rädd men gjorde det och fick givetvis massor av beröm. Efter det la vi ner och så skulle hon få trava över bommarna. Av någon anledning blev hon rädd för bommarna och trampade rätt in bland dom så då blev hon ju givetvis rädd igen
. Promenerade då över bommarna ett par gånger för att hon i alla fall skulle ha gått över dom och det gick också bra men vad gör jag?
Ska jag lägga ner hoppningen helt eller ska jag försöka bygga upp självförtroendet hos henne igen? Hästen behöver bli modigare och jag märker hur hon växer när hon vågar nånting men samtidigt krymper hon när det går åt helvete. I lördags så var hon rädd för allt och jag tror att det beror på fredagens hoppning.
För att få henne att våga börja hoppa så har jag hoppat med henne på grimskaft jag före och hon bredvid lite bakom. Det har gått väldigt bra att göra så men har ju inte varit någon slutgiltig lösning på problemet. Efter att ha hållit på så här ett tag så har jag börjat löshoppa henne på 25 cm hinder och hade vid slutet av passet höjt till 50 cm= ingen risk för rivning. Första gången blev hon lite stressad men bjöd fint på hindrena och verkade må rätt bra. Andra gången så funkade hon kanonbra och bjöd fint på hindrena och ville inte riktigt ge sig, det var helt enkelt kul
Ska jag lägga ner hoppningen helt eller ska jag försöka bygga upp självförtroendet hos henne igen? Hästen behöver bli modigare och jag märker hur hon växer när hon vågar nånting men samtidigt krymper hon när det går åt helvete. I lördags så var hon rädd för allt och jag tror att det beror på fredagens hoppning.