Löshoppning/lösgalopp

nordsvensken

Trådstartare
Mina hästar är skogsmullar, vi rider mest runt i skogen och har roligt. P.g.a. sjukdom så kan jag inte rida så mkt som jag önskar :cry: utan vill aktivera hästarna på alternativa sätt.

Nu det sista har vi kört med lite lösgalopp/trav och sedan löshoppat lite på "frivillig basis" ;), dvs det finns en "gång" med hinder i och jag driver på hästarna lite lätt, och de väljer i regel att ta gången och hoppa. Det handlar om gymnastikhoppning, studs och kanske ngnkombination på låga höjder (i regel ca 50cm, ngn enstaka gång ngt hinder på 80-90) och kanske 15-20 språng. Hästarna tycker det är roligt, jag tycker det är roligt, och framförallt kan vi göra det utan att få ont.

Hur ofta tycker ni det är okej med den här typen av träning? Hästarna tar inte ut sig, utan är fortfarande pigga och hoppsugna när vi avslutar. Är 2ggr/v för mkt...?! :confused:

Sv: Löshoppning/lösgalopp

nä, jag tycker inte det är för mkt.

Nej, det tycker inte jag heller. Det är nog jätteskönt för dem utan ryttare och de har uppenbarligen kul också!:p Du kan ju motionera dem lösa varje dag om du vill, men alltså med hoppning två gånger i veckan.

Det beror ju helt på hur mycket de har blivit ridna innan. Är de igång ordentligt (du skriver att du inte kan rida så mycket som du vill)? Isf är det väl helt ok. Tömkörning är ju ett annat bra alternativ om man inte har möjlighet att rida så ofta, men vill att hästen ska få arbeta och motionera.:banana:

De är i helt ok form så på den fronten är det inget problem! :D Stoet är mkt riden/körd fram tills för några veckor sedan och bägge hästarna håller igång MKT själva i hagen.

Tömkörning är både bra och roligt MEN det kräver mer arbete och rörlighet av mig, ngt som jag oftast inte klarar. :crazy: Stoet försöker jag dock tömköra varje vecka om kropen min tillåter.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 030
Senast: Ketrawzc
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 117
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama