löshoppning ikväll!

RIA

Trådstartare
idag ska jag löshoppa min häst för första gången! hon är 3 år gammal. jag har varit med vid löshoppning förrut, men då med hästar som redna kan det. VAD ska jag tänka på? benskydd? träns eller går grimma bra?
vi är 3 tjejer som åker iväg med henne så hjälp finns! mycket hästvana människor som även kommer löshoppa sina idag! självklart kommer vi att vara i ridhus! min häst har inte varit i ridhus innan, så vill gå lugnt till väga, låta henne gå runt och kolla läget lite innan. men vill gärna ha lite tips! maxhöjd på hinder första gången m.m.??
jag är INTE ute efter att hon ska prestera sitt bästa, utan vill att hon ska ha en trevlig och positiv upplevelse!

tacksam för lite hjälp :bow:

Sv: löshoppning ikväll!

lägg inte upp hindret högt alls första gåmgen. Har hon sett bommar förut?
Jag brukar ha grimma på min, men man ser ju andra som har träns.
Använd skydd, du vet ju inte om hon är en som slår på sig.

lägg inte upp hindret högt alls första gåmgen. Har hon sett bommar förut?
Jag brukar ha grimma på min, men man ser ju andra som har träns.
Använd skydd, du vet ju inte om hon är en som slår på sig.

då blir det med senskydd ikväll!

vi tömkörde henne igår ner till paddocken och hon som ledde gick över bommar med henne som låg framme. hon tvekade inget alls utan gick över som att dom inte ens låg där :)
så bommar har hon ju träffat på nyligen!
jag har lärt henne att tränset åker på vid "arbete", så kanske att jag har träns under grimman?

Jag skulle tänka på:
*lågt så att det inte är någon fara att kanske hamna lite fel
*perfekta avstånd i kombinationer
*markbom
*inte för många språng, max 10 varv, ingen mjölksyra eller jobbigt får det vara
*avsluta med ett jättelätt språng
*inte driva för mycket, hästen får aldrig känna sig jagad utan måste ges möjlighet att lugnt se vad som ska göras men komma med ordentlig bjudning till hindret

Utrustning
*senskydd för säkerhets skull
*träns eller en välsittande grimma
*ev hink med lite käk
*longerspö om det är det du brukar använda vid tex longering, dessa används bara om hästen inte lyssnar på rösten och inte för nära hästen när den är på väg mot hinder.

Vad är det för häst förresten? Vore roligt om ni fotade och visade hur det gick sedan!

det är ett rent dressyrsto :angel: efter rambo ue: pontus. men hoppas ju på att tjejen ska klara av lite småhinder! älskar att hoppa så det vore tråkigt om hon inte har den rätta tekniken alls...
men övning ger ju färdighet...

jag tänkte filma henne och ta kort. blir de bra så kan jag ju lägga upp dom :)

Jättebra att ha träns på på löshoppning.
Dom lär sej att bjuda fram på bettet utan att någon inverkar på det.

Mkt possitivt!

Nu så har vi varit å löshoppat! tycker det gick superbra! första gången hon var i ridhus också! ledde henne över bommarna 2 ggr, sen fick hon springa över bommar på marken 2 ggr. sen la vi upp en bom på 40 cm. sedan 60 cm. det var det högsta hon hoppade, vilket också är höjden på filmerna. hon tyckte det var kul! å gott med massa mat när man kom hem :p
hon fick hoppa 10 hopp, var lagom å så hann hon komma in i det lite. tror allt hon vill prova på det igen :banana:

vad tycker ni?

http://www.lunarstorm.se/Guccigirl/galleri/373

http://www.lunarstorm.se/Guccigirl/galleri/374

http://www.lunarstorm.se/Guccigirl/galleri/375

http://www.lunarstorm.se/Guccigirl/galleri/376

http://www.lunarstorm.se/Guccigirl/galleri/377

Det såg superfint ut! Man såg att hästen var helt nöjd med situationen också. Nästa gång kan ni nog höja lite till, det är nog bra om ni sätter hindrena ungefär likadant från början så hästen känner igen sig. Även fast hon kom lite nära ibland så ser man att hon fixar till det själv till nästa varv.

Mitt sto däremot gillar att komma i full fart och gärna hoppa av ca 2 meter för tidigt, men det ordar sig när man bygger kombinationer med ett lätt hinder före, precis som ni gjorde. Hon är också bara löshoppad ca 3ggr, dock är hon äldre än din och inte utbildad alls inom hoppning.

Det såg superfint ut! Man såg att hästen var helt nöjd med situationen också. Nästa gång kan ni nog höja lite till, det är nog bra om ni sätter hindrena ungefär likadant från början så hästen känner igen sig. Även fast hon kom lite nära ibland så ser man att hon fixar till det själv till nästa varv.

Mitt sto däremot gillar att komma i full fart och gärna hoppa av ca 2 meter för tidigt, men det ordar sig när man bygger kombinationer med ett lätt hinder före, precis som ni gjorde. Hon är också bara löshoppad ca 3ggr, dock är hon äldre än din och inte utbildad alls inom hoppning.

vi hade en igår som också bara sprang på hindrena. fullt med spring i benen... han är löshoppad innan och ska gå 4 års kvalitén i helgen. dock klarade han bara att hoppa 120 två gånger felfelfritt. bara bus i huvudet igår så får hoppas det går bättre i helgen!

sedan löshoppade vi en 5 åring, går som fälttävlanshäst så vanan sitter ju inne. hon brukar inte löshoppa henne så jätteofta men som högst hoppade hon 150 igår, 2 språng sedan ett lättare innan avslutning.

sen den sista vi löshoppade är en 3 åring. gick 3 års testerna i våras och klarade sig bra! nu är hon dräktig och tar det lite lugnare, blev 110 för hennes del. såg så lätt ut när hon gjorde det!

alla hästar är ju så olika! men tror min tjej kan hoppa rätt så bra sen när hon fått in tekniken!

en liten fråga till, hur ofta tycker du jag kan löshoppa henne? hon gör inget hårt arbete alls för hon är inte inriden än. just nu koncentrerar vi oss på tömkörningen...så för min del så gör det ju inget om hon får gå lite "hårdare" ett pass i veckan. hon gör ju inget varje dag heller utan kanske 3-5 ggr i veckan. är det dåligt väder hoppar jag över arbete. jag har tid och stressar inte...så löshoppning vore ju ett både bra och praktiskt sätt att få henne att gå lite tuffare. för jag skrittar ju bara i tömkörning ca 20-30 min då jag gör det.

Du kan nog löshoppa en gång i veckan, iaf under några veckor. jag tycker det är bra att repetera några ggr inom rimlig tid så hästen blir van vid situationen. Sedan måste man ju inte nöta en massa så den tröttnar eller blir nonchalant iom att man inte sitter på och kan påverka sånt på samma sätt, men om man gör rätt kan det vara bra träning även sedan man hoppat uppsuttet tycker jag. Kul för mig som hästägare iaf.

Nu har ju inte jag hopphästar själv och satsar inte på tävling, men mina hästar ska kunna hoppa fint ändå tycker jag.

Vad fint det såg ut, kul med filmer :) Hoppas att det går bra med ditt sto och hoppningen!

Vad fint det såg ut, kul med filmer :) Hoppas att det går bra med ditt sto och hoppningen!

tack så mycket :) roligt att du säger så! var ju ändå damens första löshoppning!

blir nog fler filmer i framtiden! funderar på att löshoppa nästa vecka igen, som en ovanstående sa så kanske man kan göra det 1 ggr i veckan nu i några veckor så det är intränat. :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 706
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar