Löshoppning- hur nära inpå 3 årstesten

Z

Zeena

Har en valack född -03. Han är löshoppad många ggr och tycker det är kanonkul. Inga problem där med hoppviljan etc. Tror han löshoppat ca 10 ggr sedan han fyllde 2 år.
Nu undrar jag lite hur jag skall planera in löshoppningen inför 3 årstesten. Tänkte åka till lite andra klubbar för att träna miljöombyte.

Men hur nära inpå testen kan jag hoppa honom. Han tycker det är kul, är det bättre att ha honom lite laddad som han blir när han inte hoppat på ett tag? Hur gör ni? Löshoppar ni veckan innan om ni har en häst som hoppar problemfritt?

Det enda jag tycker behöver tränas lite mer är höjden, hur högt hoppas ni era innan 3 årstesten?

Sedan försöka få till lite längre språng- de är lite för runda. Trippelbarr? Tips?

Sv: Löshoppning- hur nära inpå 3 årstesten

Jag är absolut ingen expert på hoppning (kan i princip ingenting) men hade hjälp till att träna min 3-åring inför 3-års testet detta året.
Jag löshoppade inte hästen på ett par veckor innan testet just för att som du säger; få honom lite laddad.
Vi tränade en del på att hoppa brett istället för högt. Vi hade alltså hindret bredare än höjden var.
Min pålle hade inte hoppat så himla högt här hemma 1,10 -1,15 kanske, men på testet gjorde han verkligen allt han kunde och hoppade ganska lätt 1,20.(och han är ingen hopphäst precis)
Har för mig att dom bör klara 1,10 inom ett visst antal språng för att få en viss bedömningspoäng. Minns inte riktigt nu, men det står nog i papperna du kan läsa inför testet.
Lycka Till!!

De hästar jag hjälpt till med har vi gjort så att de fått hoppa ganska ofta (2 ggr/vecka) under en månad, variera mellan lätt och svårt och inte för många språng. När det är ca en månad kvar tills testen, dra ner till nån gång per vecka, bara för underhåll och skoj. Hoppa ordentligt, som på testen med höjder och allt sånt, två veckor innan testet, sen en lattjoomgång då hästen får skutta lite och känna sig duktig en vecka innan.
Vad som är väldigt viktigt är att man tränar på samma sätt som det hela kommer gå till på testen. Lusläs de instruktioner som finns, var gärna med på någon kurs som er avelsförening ordnar så du är på det klara med hur det går till under testet. Har sett många duktiga hästar hoppa bort sig totalt för att de inte vet vad som väntar.

Min-03:a löshoppas nu en gång/vecka och då max 6-7 gånger på ett rättuppstående 0,70 m och en oxer som börjar på 0,80 m och det sista två sprången ligger på 1,20 m. Tycker att det kan vara bra att testa om han går bra någon gång på den höjden de får höja till på treårstestet dvs 1,30 m högt och 1,20 m brett, men har inte gjort det ännu. Han är tidigare riden ett par månader och kommer att ridas igen i mars och april, då löshoppas han inte. Kommer att löshoppa honom 1-2 gånger i slutet av april igen då testet ligger i maj. Det upplägget har fungerat bra på hästar jag har tränat tidigare.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 901
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 826
Senast: mackan
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 103
Senast: Unafraid
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka