Löshoppning - bara för unghästar?

ano

Trådstartare
Hej på er!

Jag undrar om ni löshoppar era hästar även fast ni hoppar dem å kanske tom tävlar dom?

Läste nånstans att när man väl börjat hoppa från ryggen finns det ingen anledning att löshoppa längre. Men så sa min ridlärare att det kan vara bra för hästens självförtroende att löshoppas. Vad anser ni?

Sv: Löshoppning - bara för unghästar?

Jag löshoppar min häst ca en gång i veckan och jag tkr att det är jättebra. Hon är 9 år och tävlas i hoppning

Ser ingen anledning till varför man inte ska fortsätta bara för att man hoppar uppsuttet

modzan skrev:
Jag löshoppar min häst ca en gång i veckan och jag tkr att det är jättebra. Hon är 9 år och tävlas i hoppning

Ser ingen anledning till varför man inte ska fortsätta bara för att man hoppar uppsuttet

Varför löshoppar du henne 1 gång i veckan??

Det är bra att löshoppa även om man har börjat hoppa dem från ryggen och tävlar dem. Det ger ett bra självförtroende då hästen slipper ha en ryttare som stör. Sen kan det vara till hjälp i hoppningen lite beroende på vad hästen har problem med, just för då får hästen lösa de själv utan att ha en ryttare som kanske sätter den i obalans eller liknande.

Ja det låter verkligen vettigt det du säger Starcraft... ska nog försöka köra nåt pass löshoppning med sessan. Löshoppar du din/dina hästar mycket?

Vi i vårat stall försöker ha en löshoppning/månad.
Dte är jättenyttigt för alla hästar, i vilket stadie de än befinner sig!

De får träna på att taxera själva, och de kan träna sig på att hoppa nya typer av hinder, svårare hinder än de provat förr osv utan att en ryttare sitter o stör ;)

De tränar på att ta initiativ och de utvecklar sin förmåga att kontrollera sin galopp och sina ben och sin rygg.

Löshopping är ALLTID en bra träning för alla hästar, det ger dessutom osäkra hästar bättre självförtroende.

Jag löshoppar min medryttarhäst lite då och då, dels för att han tycker att det är superkul:smirk: och dels för att det är bra träning både för häst o ryttare. Nu kan du också kolla hur din häst hoppar och det stärker hästens självförtroende att löshoppa. Min medryttarhäst är 15 år och har tävlat i hoppning flera gng.

Jag har under vintern försökt löshoppa ca 1 gång i månaden med min stora häst, tyvärr löshoppade jag bara min ponny en gång under tiden jag har haft honom, vilket verkligen är tyvärr och det hade nog hjälpt oss en hel del i hoppningen. Men man lär sig av sina misstag.

Jag löshoppar gärna. Det är bra för hästens självförtrodende som du nämnde, man får sig en titt på tekniken och i mitt fall så får hästen hoppa lite högre än när jag sitter så, han älskar att hoppa och jag är hopprädd!

Under utbildningsfasen så kan man väl löshoppa sin häst lite då och då, men jag ser ingen anledning att fortsätta löshoppa en häst som tävlar lite mer "avancerat" (kanske 1.20 och uppåt).
Om hästen har några "problem" vad gäller hoppningen så tycker jag att man borde försöka lösa det tillsammans med hästen på lägre hinder och nyttiga övningar istället för att låta den hoppa helt själv för det är väl inte riktigt samma sak?
Fast det är bara vad jag tycker.
Tror dock inte att Malin löshoppar Flippan...

Mm, mycket bra synpunkter. Ska faktiskt ut i stallet i dag och förhoppningsvis löshoppa sessan. Ska bli spännande att se hur hon reagerar och hur hon hoppar! Har bara suttit på när hon hoppat tidigare...

Tack för alla inlägg! :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 409
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar