Löshoppning av 2-åring!!

lisahjelmgren

Trådstartare
Har en 2-åring som jag planerar löshoppa några ggr i vår. Han har letts över bommar, men aldirg hoppat. Hur ska jag gå till väga tycker ni? (Har tillgång till ridhus utan speglar, och åtminnstone en medhjälpare).

Tack!

Sv: Löshoppning av 2-åring!!

Det finns lite olika modeller, en kan vara att du släpper din unghäst strax efter en rutinerad häst, så unghästen bara kan haka på de första vändorna.

Använd gärna markbom, kryss och oxer.

Tänk på att inte hålla på för länge, ett par vändor bara i början.

På ett normalstort halvblod har jag ca7.10-7.20 mellan kryss och oxer. Se till att hästen har en bra grundgalopp utan att stressa den.

Börja och avsluta passet med att lägga bommarna på marken, så att det blir superlätt i början och slutet.

Sv: Löshoppning av 2-åring!!

Har precis gått en kurs i löshoppning för unghästar ( 1-2 år, ej hoppade innan) för en känd hoppryttare. Vi inhägnade först en kortsida och två halva långsidor med hinderstöd och plastband.Vi fick börja med bommar på marken och leda hästen över 2-3 gånger, 7,3 meter mellan två hinder. Vi släppte sedan så de fick galoppera över bommarna 2 varv, sedan lades det upp till små kryss som hästen fick ta sig över. Ville de inte så smackades det lite ( aldrig jagning), en del fick stå och titta lite vid hindren om de ville, men alla tog sig runt två varv. Det var nog för första gången. Andra och tredje gången fick de ledas ett varv över bommar innan de fick gå på små kryss, de höjdes lite tredje gången. Fjärde gången avancerade de till en bakre oxer ( 50-60 cm). De hoppades max 6-7 rundor totalt/gång.Mycket beröm efter då de var duktiga. Lycka till.

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 130
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar