Löshoppat 190?

Sv: Löshoppat 190?

Nicky_tjejen skrev:
Men höjdhoppning med hästar tycker jag f.ö. bara är onödigt. Förutom att det sliter, om det skulle gå fel och hästen skulle krasha så kan den ha förlorat självaförtroendet över hinder...

Dessa hastar och ryttare som tavlar pruissance-klasser ar inte precis ryttare som missar distanser. Dessutom ar det ju nagonting de tranar pa hemma!! Inte alla hastar gar dessa klasser, men de som tavlar de klasserna ar hastar som inte skulle tappa sjalvfortroendet sa latt.
Du kan inte jamfora proffs med amatorer!!

Sliter gor det nog inte speciellt mycket. Det ar ju inte nagonting man or varje dag precis.

Är det inte möjligt att dom skrivit fel? Att det har letat sig in en etta för mycket, och att den i själva verket har hoppat 90cm?

Läste nyss annonsen och insåg att det inte kan ha handlat om 90cm eftersom den är klar för msv. Det stod förresten inget om att det var löshoppning. Det stod "hoppad 190cm".

jag tycker det låter som om en på min gamla skola skulle kunnat vart i ifarten med den där annonsen! :)

han hade ett tvåårigt kallblod som hoppade 150, uppsuttet. kan ju vara så att den inte blev högre än d-ponnystorlek, å nu har avancerat till 190! :D

fast iofs hade han en brun albino å... :confused:

Jag håller med det är så fjantigt desama gäller vissa ryttare som vill skryta att dom har hoppat två tre hinder där höjden har legat på 130-140 cm. Helt plötsligt blir dom toppryttare bara för detta...
Komigen när du har hoppat en hel bana på den höjden....

Man blir så matt på denna ryttarsjuka..........

Ja precis och med dom tekniska svårigheterna som en 1.40 bana innehåller oxå.
Att bara hoppa stora hinder är inget svårt men att hoppa med dom tekniska svårigheterna som ingår blir det helt plötsligt en annan femma, det finns en anledning till att dom flesta ryttarna i Sverige rider upp till 110-120.

jag såg också annonsen...helidiotiskt tycker jag. Visst är det möjligt att en ponny hoppar 1.90 - men fullkomligt vansinnigt!!! Tycker det säger betydligt mer om ägarens hjärnkapacitet än om ponnyns hoppkapacitet...

Min förra D-ponny löshoppade nästan 2 meter.
Det var inte precis meningen eftersom han hoppade över ridhus dörren när jag skulle löshoppa honom(men dom hinderna var på 120 cm) så det är fullt möjligt...men hästen behöver verkligen inte vara i "toppklass" för det, utan den har bara en viss hoppkapacitet.

Hade tänkt skriva det. Den har säkert hoppat över ridhus dörren/väggen. :rofl:

Där håller jag inte med om, visst höjden spelar mindre roll.Dock i löshoppningen så kan man se om hästen har en kommande framtid på banan elle rint.Om den rättar sig bra och om den har bra teknik och har viljan.
Annars skulle man inte löshoppa häsatrna på unghästtävlingarna om löshoppningen var totalt värdelöst! ;)
Det är där mna kan avgöra som dommare om man ska lägga hästen i katagori hopphäst eller dressyrhäst!

Att löshoppa tycker jag är kalas, hästen får SJÄLV lösa problem och ingen ryttare kan hjärpa(alt förstöra)
För man får inte glömma att även den bästa hopphästen behöver tränas på de svåra. Oftast styr ryttaren upp å hjälper hästen när det blir svårt och ger signaler om vad hästen skall göra. Men löshoppar man får hästen tänka själv=)
Man kan träna på titthinder dessutom tycker oftast en hopphäst att löshoppning är väldigt roligt och det är ett bra allternativ till ridningen =)

Tycker folk löshoppar allt för lite i dag tyvärr=(

Foolish skrev:
han hade ett tvåårigt kallblod som hoppade 150, uppsuttet. kan ju vara så att den inte blev högre än d-ponnystorlek, å nu har avancerat till 190! :D
:

En tvååring som hoppade 150 UPPSUTTET!?

jag tror att ponyn har gort det visa ponysar kan hoppa väldigt hökt

Visst, det är ganska troligt att den är hoppad/löshoppad 190cm..
Men, tävlingar för d-ponnyer går väl inte på hinder som är högre än 140/150cm (rätta mig om jag har fel), så vad är vitsen med att hoppa 190cm :confused:
Eller den kanske skulle bli en höjdhoppningsponny, då förstår jag att man kan skryta om att den har hoppat 190cm...

den har ju ingen nytta av att kunna löshoppa 190cm, det finns ju inte precis några klasser på den höjden så :smirk: Dessutom så är det ju inte säkert att den klarar av dom högsta ponnyklasserna i af, eftersom det är en hel bana med massa svårigheter, inte bara ett hinder.

Senast ändrad av en moderator:

har inte Anneli Wetterström hoppat 180 med en ponny på 145cm?? har för mej att det va nån slags rekord slagning.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 075
Senast: kma
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar