Löshoppat 190?

Z

Ziri

I senaste numret av Ridsport står det bland ponnyannonserna om en ponny: "Har hoppat 190 cm". Ponnyn är enligt annonsen 145 cm. Är detta möjligt? Jag vet inget om personen eller hästen ifråga, men 190 cm hinder för en ponny? Borde den inte ha höjdrekord för ponny då eller något?

Det verkar så otroligt, den säljs för 85.000, men om den hoppar 190 cm borde den ju vara toppklass. Eller?

Sv: Löshoppat 190?

Obs att den löshoppar 1,90, det låter väldigt högt och jag förstår inte poängen med det.

Men vad jag ville komma till är att det inte finns några tävlingar i löshoppning så den behöver inte vara i nån toppklass.

Det är lite skillnad på att löshoppa och att hoppa stora banor med de tekniska svårigheter som finns i högre klasser.

Jo visst kan den ha löshoppat 1.90 men vad har man för nytta av det? :smirk:
Jag hade en elev vars D-ponny hoppade ETT hinder på 1.50 EN gång, inte betydde det automatiskt att han var nån stjärna i ens LA klasser....
Det är ju viktigare att dom skriver ut vad den har presterat på tävlingsbanan. Det är det som är det intressanta om man är ute efter att köpa en tävlingsponny. :idea: ;)

Zlatan skrev:
Jo visst kan den ha löshoppat 1.90 men vad har man för nytta av det? :smirk:
Jag hade en elev vars D-ponny hoppade ETT hinder på 1.50 EN gång, inte betydde det automatiskt att han var nån stjärna i ens LA klasser....
Det är ju viktigare att dom skriver ut vad den har presterat på tävlingsbanan. Det är det som är det intressanta om man är ute efter att köpa en tävlingsponny. :idea: ;)

Och jag har hoppat 165cm med min dåvarande D-ponny!

Har för mig att C-ponnyn Lunas Hunter hoppade 170cm på en uppvisning en gång.

Hoppar inte ponnyerna 140cm hoppning på tex EM, det är rätt stort!

LenaH skrev:
Obs att den löshoppar 1,90, det låter väldigt högt och jag förstår inte poängen med det.

Men vad jag ville komma till är att det inte finns några tävlingar i löshoppning så den behöver inte vara i nån toppklass.

Det är lite skillnad på att löshoppa och att hoppa stora banor med de tekniska svårigheter som finns i högre klasser.

Håller med, skulle aldrig löshoppa någon häst ens så högt. Jag slutar att löshoppa dem runt 130cm +-10cm.

Man skall ju inge förtroende när man löshoppar, och att hoppa höga höjder i löshoppningen kan snarare fälla

olgaklara skrev:
Har för mig att C-ponnyn Lunas Hunter hoppade 170cm på en uppvisning en gång.

Ja, det stämmer. Det var en ridskoleponny på min ridskola :bump:

Läste också den annonsen, verkar lite sjukt vad ger det att hoppa/löshoppa den höjden ens? dessutom är väl alla standard hinderstöd max 170 cm!! Hästen kanske har hoppat ur en hage.....

Jag såg också det. Och det förekommer ju ofta sådana annonser. "Har hoppat XX högt hinder".
Och så säljs hästen som hopphäst! :smirk:

Att en häst en enstaka gång under löshoppning eller under ryttare klättrat över ett gigantiskt enstaka hinder, säger inte ett skit om hästens hoppkapacitet!
För vad spelar det för roll om hästen kan hoppa ETT högt hinder om man vill ha en hopphäst för tävling?
Eller vet inte de säljarna att när man tävlar, så är det FLER hinder efter varandra!
Och hästen ska även klara att både svänga och reglera tempot!

Om de inte ville sälja hästarna som "hopphästar", och därigenom tar ut mer betalt för att de anser dem kunna tävla, då skulle det ju inte spela ngn roll. Men så är det ju tyvärr inte!

Stod det egentligen att de hade löshoppat den 190? För jag uppfattade det nästan som de skrev det som med ryttare...

Sedan stod det ju faktiskt inget om tävlingsresultat etc. Jag menar det finns B-ponnyer som löshoppar 140 cm lätt men som inte han ta sig runt en LB felfritt. Kort sagt var annonsen ett enda stor frågetecken (?)!

Känner någon den här hästen? Den såg faktiskt inte ut som något alldeles extra på bilden :confused:...

Förundrades bara av annonsen, i vilket fall är 190 cm VÄLDIGT högt... Även om man bara hoppar ut ur en hage... Hade jag varit en ponny hade jag aldrig hoppat ett enstaka hinder på 190, hur pressad jag än var :D

Inte riktigt, det var på tävling, hippodromhoppning på Scandinavium för en massa år sedan. Jag satt längst fram närmast ryttarläktaren hela tävlingshelgen, och de i andra klasserna, Grand Prix och liknade, var inte i närheten av det engagemang och den upphetsning ponnytävlingen orsakade! Stjärnryttarna hängde vid sargen och i ryttargången, peppade ryttare, kom med råd och tjoade och skrek. Om jag inte minns fel var Harvey Smith och nån mer tom inne på banan ett tag! Men där är några år sedan, så jag kan ha fel. Jag trodde tex att det var 1.80, så minnet har visst "förbättrats" lite!

förstår verkligen inte vitsen med att hoppa en ponny så högt...kan väl inte vara bra för nånting???

Är det möjligt????? Har en D-ponny här hemma..........men 190 cm i hopp :confused: ........nä nu jävlar ska jag gå ut i stallet och ta ett snack med Marino

Aha, var det så det gick till :)
Jag menade att det var en ridskoleponny, för det stämmer ju :) Och 170 var det, inte 180.

I vilket fall som helst behöver ju som sagt inte hästar som klarar ett högt hinder inte vara några superhoppare (även om Lunas Hunter förstås var det ;) )

man kan ju jaga en häst över nästan hur höga hinder som helst.......
men det finns ingen mening med det. undrar om annonsören tror att folk är så dumma att de köper ponnyn bara för det, eller om det är så att det finns folk som är så dumma att de går på sånt..........

jadu det finns nog såna människor tyvärr :smirk:

Även om man kan jaga en häst över hinder, men 190 cm? Det är så sjukt högt. Liksom inte ens hoppryttarna hoppar väl sådana hinder?

Men jag håller med, det låter skadligt. Förstår inte vitsen med det :confused:.

Min förra tränare hoppade 2 meter på d-ponny.
Inget konstigt förutom att kunna hoppa ett enstaka hinder så högt. Dock verkar det konstigt om de löshoppat så högt.

En d-ponny är väl ca 145 i manken. Med stor häst på brukar de ju på höjdhoppning hoppa minst 2,10 och då är väl hästarna 165 och uppåt. Så det blir ju ungefär detsamma som för stora hästar som hoppar höjdhoppning.

Pa Irland har vi hojd-hopps tavlingar med d-ponnierna. Man brukar sluta nar muren ligger pa 1.85 m, och ar det fler an en som klarat den hojden delar man pa forsta priset.
Just nu ar David O'Brien med Star of Cashel ledande ekipage, da de vunnit de flesta hojd-hoppnings tavlingar. Ska kolla runt lite om jag kan hitta en bild.

Detta ar alltsa uppsuttet, inte loshoppning.

Det ar en rolig grej, precis som pruissance-hoppning pa storhast!!

JISSES vilka storhoppande ponnyer ni har! :eek: Jag hade då inte tackat nej till en Irländsk Import...

Men höjdhoppning med hästar tycker jag f.ö. bara är onödigt. Förutom att det sliter, om det skulle gå fel och hästen skulle krasha så kan den ha förlorat självaförtroendet över hinder...

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 075
Senast: kma
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar