Löshoppa 2 hästar samtidigt?

Sv: Löshoppa 2 hästar samtidigt?

vi ska löshopps lite hästar i stallet och då ska min rutinerade häst hoppa med en treåring när det är små hinder, dessa hästar går alltid tillsammans så det enda som kan vara är om någon river men jag tror det är ett bra sätt för den unge att lära sig älska att hoppa och bli modig...

*kl*

löshoppade två islandshästar för ett rätt bra tag sen. men bara på små hinder. mest för att dom skulle få busa av sig. ibland hoppade dom samtidigt, ibland gick den andre före. men hindret hade inga stöd längst med sidorna, så ingen kunde bli inklämd :smirk:

Jag tror hon tänkte på hur ni gör om hindret ligger som plockepinn när häst nr 2 är på väg mot det.

*

Löshoppar jag två hästar har jag bara en i taget lös.

Skulle aldrig komma på tanken.

Först lär de sig vara själva. Sedan lär de sig arbeta själva. Sedan lär man in kommandon/bjudning etc. Allt detta sker på såpass låga höjder/inga hinder alls tills de är såpass stabila att den eg hoppträningen kan börja.

En häst som behöver hjälp med bjudningen av en kompis för att våga hoppa de hinder som sätts upp skulle jag undra varför man hoppar på de höjderna. Då har man ju uppenbarligen missat något tidigare under utbildningen.

Alltså sker löshoppning enbart för tränare som ren utbildning inför kommande tester - dvs under samma förhållanden som kommer vara vid dessa, från dag 1.

Allmänt låta vuxna hästar busa av sig i grupp med hinder ser jag ingen poäng i heller, men jag är nog rätt trist :eek:

tycker man inte ska löshoppa 2 hästar åt gången (p.g.a skaderisk) . blev riktigt förvånad när jag gick i ridklass och vi skulle få lära oss att löshoppa. då sätter dem in 2 hästar samtidigt som hoppar :crazy: gillade inte idéen, fick svaret "men det här går fortare"

De ska se när vi löshoppar. Vi (3 pers) körde 4 hästar till ridhuset (20 min ca), byggde hinder, löshoppade alla hästar en och en, byggde bort, körde hem. Klara på 1,5 timmar :D
Det går typ fortare så, ingen häst som stökar runt.
I andra fall har vi hållt de hästar som inte hoppar, då kan man ha flera stycken samtidigt, men då krävs det fler personer.

Rent generellt att löshoppa många samtidigt, Nej!!

Däremot bygga upp en löshoppningsring och släppa en flock (2-5) föl/åringar för att kunna se hur de rör sej mm tycker jag är ok. Ev kan man ha lite bommar på marken.

Har man en otrygg/rädd häst så är det väl ett utmärkt tillfälla att träna på att vara ensam vid löshoppning. Man kan då självklart inte hoppa högt eller svårt om hästen inte koncentrerar sej.

Tycker att det måste bli en stor risk med många, särskilt om man ska löshoppa seriöst och kanske träna inför 3 årstest, tänk om någon går omkull, riva eller liknande. Tempot skulle nog också bli aningen :crazy: överilat.

Jag tycker en häst är bättre, med tanke på skaderisken.

Kan ni inte lägga ut lite bilder på löshoppare??:love:

jag skulle verkligen inte löshoppa 2 hästar tsm, skaderisken är alldeles för stor, det kan ske för mkt skador...
däremot tkr jag att det är okej att löshoppa 1 häst medans man håller i den andra :)

när jag hoppar med min egen så skulle jag aldrig stoppa in en till häst på banan!! har fullt upp med min, dessutom skulle jag vara skitnervös hela tiden :smirk: men när jag löshoppar stallägarens shettisar för att de skall få springa av sej, kan jag ha in två på samma gång, hehhe men de hoppar och springer av sig av sej själva, jag sitter bara och tittar på :D då är ju hindret på 30 cm

Vi har löshoppat våra två hästar samtidigt. Men det är bara för att kallblodingen som är 3 år ska få lite draghjälp av min hoppglada ponny som är 13 :D. Så när Zorro hoppar före så följer Trolle med av bara farten över hindret, och tycker att det är roligt :)! Och så har vi hindret på ungefär 30-50 cm :p :), så det är bara för att Trolle ska få lite hoppvana ;)
Och det märktes att han blivit säkrare att hoppa, för när mamma skulle prova att "hoppa" ett hinder en annan gång när vi var i ridhuset (när hon red), så bjöd Trolle mot hindret och tyckte det var jätteskoj, och det hade han inte gjort förut! :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 316
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka