Lösgörande övningar!

Tibra

Trådstartare
Kan ni nämna några såna, kanske visa på bild och film?
Vänder mig till westernfolket eftersom jag lutar mycket mer åt det hållet, dressyrfolk förstår jag mig tydligen inte på :crazy:

Har en 5 årig outbildad travnordis som är rätt hård i munnen. Nu tränar jag mest på att få honom lösgjord och mjuk som en skummbanan:banana:

Så ge mig några tips på lösgörande övningar!:)

Sv: Lösgörande övningar!

Vänder mig till westernfolket eftersom jag lutar mycket mer åt det hållet, dressyrfolk förstår jag mig tydligen inte på :crazy:

Har en 5 årig outbildad travnordis som är rätt hård i munnen. Nu tränar jag mest på att få honom lösgjord och mjuk som en skummbanan:banana:

Skänkelvikningar, öppna/sluta, stora och små volter, åttor, ställ både inåt och utåt, övergångar. finns hur mkt som helst=).. heheh å du, Millen är 6 år=P han är en 02:a;)

Om har är rätt hård i munnen så är det ju bra om man tränar sidorna och att han ska "följa sin nos". Ex. är väl att han ska runda din inneskänkel. dvs. att du går på en volt, lägger ett tryck i hans innersida och visar handen mot mitten så att han rundar din innerskänkel. Det viktiga är att du först och främst inte ska dra hästens huvud mot mitten utan att du visar med din hand. Då har hästen möjligheten att följa nosen eller att gå emot. Obs! Använd mer skänkel än hand. Målet är att du ska kunna lägga innerskänkel och att hästen rundar skänkeln utan att man använder händerna.

för övrigt..det som ovanstående påstod.

är hästen rätt "slö"? För om han/hon är det så blir chansen större att han/hon blir framtung och lägger vikt på bettet när du tar i hans/hennes mun. Jag skulle i första hand gå tillbaka till framåtbjudningen och få bak hästen på bakdelen innan jag joksar med munnen. Hästens bogar och huvud är ett och om hästen inte är på bakdele är det svårt att flygga bogar och därmed får man med tyngd i handen. :D

Ett tips är att köpa dvd från en westernsnubbe (man får inte ange namn va?) . Jag är själv helt grön inom western-tänk-göra-övningar men efter att tittat på hans dvd´s har jag fått en liten AHA-upplevelse över var starten är för att få igenom övningarna o vad dom lite går ut på. Det är ju lite annorlunda än på traditionellt sätt, annorlunda i utförandet fast bygger på samma princip. PMa mig om du vil ha hans namn o e-mail..

Jag följer tråden med spänning, vill gärna också ha fler tips. Berätta gärna HUR ni gör öppna/sluta då utförandet skiljer sig från "klassiskt"..

Skänkelvikningar, öppna/sluta, stora och små volter, åttor, ställ både inåt och utåt, övergångar. finns hur mkt som helst=).. heheh å du, Millen är 6 år=P han är en 02:a;)

haha nej nej han är född 7/7-02.. haha så han är fortfarande 5:love:;)

haha nej nej han är född 7/7-02.. haha så han är fortfarande 5:love:;)

ge upp det där nu! ;) :rofl:
är man född 02 så är man under HELA DETTA ÅR 6 år... och inget annat.... :p

I morgon kommer jag över till dig så ska du få några övningar att jobba på... :bump:

ge upp det där nu! ;) :rofl:
är man född 02 så är man under HELA DETTA ÅR 6 år... och inget annat.... :p

I morgon kommer jag över till dig så ska du få några övningar att jobba på... :bump:

man ska aldrig ge upp och jag ger aldrig upp, det har du själv manipulerat mig med;)

Härligt att du kommer, så de blir nå vett i oss :)

man ska aldrig ge upp och jag ger aldrig upp, det har du själv manipulerat mig med;)

Härligt att du kommer, så de blir nå vett i oss :)

hahha pucko linda, lär dig att räkna ålder på hästar som vanligt hästfolk, inse att hästen jag sickade iväg till dig va iaf 6år när han for från oss, de va då jävligt konstigt att han över en dag bara blev 5 igen..xD

hahha pucko linda, lär dig att räkna ålder på hästar som vanligt hästfolk, inse att hästen jag sickade iväg till dig va iaf 6år när han for från oss, de va då jävligt konstigt att han över en dag bara blev 5 igen..xD

Vi svär ej på detta forum!;)
Hur var rigge från början?
Var han hård i munnen?
Låst i bogarna?
Vill se om de finns likheter till våra hästar.
Kan du inte berätta lite vad du fick jobba med honom som mest i början? Pm:a mig. Det betyder att du skickar buke-mail:smirk:

:eek: Vart kom du ifrån??! :rofl:
Du har ju inte varit på buke sen... typ.. aldrig ju :D

haha, klickade inte förren nu att det var du! :rofl:
ibland är man bara för seg... :p men kul att se till dig här i alla fall! :banana:

Jag fick lära mig en lösgörande övning på en clinic jag var på i onsdags.

Rid på en liten volt, dra bak innerskänkeln en aning samtidigt som du tar ett ledande löst tygeltag. Yttre skänkel och tygel skall ej röras.
rid dock inte för många varv åt varje håll.

Denna övning är strechande och lösgörande, samt lär hästen att söka sig neråt och bära sig själv genom att föra in sitt inre bakben mot tyngdpunkten.

Rid på en liten volt, dra bak innerskänkeln en aning samtidigt som du tar ett ledande löst tygeltag. Yttre skänkel och tygel skall ej röras.

Denna övning är strechande och lösgörande, samt lär hästen att söka sig neråt och bära sig själv genom att föra in sitt inre bakben mot tyngdpunkten.

Hmm undra om det inte var denna övning jag fick lära mig igår, men då skulle man använda sig utav ytterskänkel.

Hmm undra om det inte var denna övning jag fick lära mig igår, men då skulle man använda sig utav ytterskänkel.

nee... inte riktigt... men det är absolut något man kan använda sig av... :)

Kan du förklara lite mer hur hästen ska röra sig i ett korrekt utförande? flytta bakdelen? vara stäld åt något håll? osv...

Man skrittar på en liten volt (ca 5-6 meter) och böjer hästen för innertygeln, innerhanden vid höften ungefär, samt yttervikt och ytterskänkel. Vid behov kan man använda sig av ett ledande tygeltag i ytter tgel, men helst ska den vara helt lös.
Man skrittar runt tills hästen söker sig nedåt, och böjer sig i bål och hals samt skrittar på samma spår med fram- och bakbenen.
När man känner att sadeln skuts över till utsidan en aning och hästen böjer nosen i riktning mot sitt inte bakben, då har man fårr rätt effekt.

Det är viktigt att inte göra denna övning för länge, och att göra lika mycket åt båda hållen. Och att inte kräva för mycket i början.
Hästen blir mukare och lägre i fromen efter denna övning.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 804
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag har tre hästar (valacker) som går tillsammans på lösdrift och står inne tillsammans. Två av dem har vi haft i ca ett år och den...
Svar
2
· Visningar
727
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 951
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025