Lösgörande övningar

Izzy

Trådstartare
Hej. Har en äldre herre som jag köpt och nu håller på att sätta igång. Han är mycket känslig i mun och för hjälperna. Vill ha tips och hjälp med två saker: vill ha tips på lösgörande övningar (rider skänkelvikningat, serpentiner, volter, åttor ) har ni något tips på andra övningar för att lösgöra han? Rider ute på fält och i skogen men vill ha lite inspiration. Andra problemet är att han hellre fattar höger galopp än vänster. så behöver tips på hur jag bygger upp höger bakbens muskulatur? Rider mkt i skogen och gör mkt klättring.
Tack
 
Sv: Lösgörande övningar

Skolor i skritt till att börja med så att han hinner göra dem ordentligt. Öppnor, slutor, förvända slutor etc. Det både stärker och lösgör. Om han fortsätter att bara vilja fatta en av galopperna ska du kanske kolla upp honom så att det inte är något ledproblem etc. Galoppfattningar är också bra för att stärka bakpartiet.
 
Sv: Lösgörande övningar

Om du gillar att rida i skogen, rid runt träd, volter, slalom och liknande. Då får hästen både ställa sig , forma sig och tänka! ;-)
 
Sv: Lösgörande övningar

Rid mycket öppnor ( tänk på att när du samlar ihop hästen måste du sitta ner i traven och inte rida lätt. När hästen går i korrekt form kan du rida lätt. Så fort bästen går ur formen, sätt dig ner och få tillbaka innan du rider lätt igen )
 
Sv: Lösgörande övningar

Rid mycket öppnor ( tänk på att när du samlar ihop hästen måste du sitta ner i traven och inte rida lätt. När hästen går i korrekt form kan du rida lätt. Så fort bästen går ur formen, sätt dig ner och få tillbaka innan du rider lätt igen )

Där tänker jag faktiskt helt tvärtom. Jag sitter aldrig ner på en häst som inte går i form, eftersom den då inte arbetar rätt med sin rygg. Visst, om det handlar om några steg då man behöver fånga upp med halvhalt för att balansera om, men inte någon längre stund.
 
Sv: Lösgörande övningar

Öppna är bra för att komma åt det bakbenet som behöver stärkas, men öppna fungerar framför allt samlande; även om det kan lösgöra till viss del.
Tänk på att göra skänkelvikningar, serpentiner osv korrekt. Om hästen inte böjer och ställer rätt ex. i serpentinen och fuskar med ridvägen så blir det inte lösgörande; samma sak med skänkelvikning; hästen måste göra detta korrekt och om man gör det korrekt så blir hästen ganska snabbt lösgjord.
Alla övningar är egentligen lösgörande och stärkande, så länge man gör dem korrekt :)
 
Sv: Lösgörande övningar

En bra tempoväxling/gångartsväxlings-övning som jag fått av Andreas Hesse:

Sätt ut en kon/hink/sten vid varje kvartspunkt på en volt. Rid sen i skritt ett kvarts varv, trava en kvart, skritt en kvart, trava en kvart. Det är mycket svårare än det låter! I början kanske du bara kan göra det vid varje halvt varv. Och både häst och ryttare får skärpa till sig rejält. Jättebra sätt att lossa upp varandras muskler och göra er känsligare för varandra :)!
 
Sv: Lösgörande övningar

Om du håller på att sätta igång hästen skulle jag ta det lite piano och tänka "less is more". Hellre fokus på enkla övningar med så bra kvalitet som möjligt (framförallt från din sida, man kan behöva vara ödmjuk för om det tar emot i hästens kropp och backa tillbaka ibland om det blir för mycket för den, hellre än att den börjar felkompensera) än att man satsar rejält på lösgörande och avancerade övningar.
Vill helst tänka nästan tvärtom, inte rida lösgörande övningar men rida muskelaktiverande övningar och försöka lägga grunder i övrigt. En äldre häst som inte är igång kan behöva sina stelheter som "skydd" tills den musklat sig mer, och skolats bättre till att kunna använda bra muskulatur. Tänker jag.

Rida i skogen är guld värt, men gärna att man då lägger in det som någon föreslog att man går lite volter och slalom mellan träd. Hellre stora volter i början än att hästen måste snedda runt, om inte det senare behövs för att fånga hästens intresse - att det händer mycket. Gärna öva att flytta aningens in-ut i volten. Det blir som lite embryo-variant till skolor och underlättar att hitta balans och rakriktning. Övergångar, gärna att man går sakta i nedförsbackar (utan att hästen sänker ryggen) och så småningom provar att göra halter - gå ett steg- halt osv i nedförsbackar för att öva bärande/mothållande muskler.
Skulle nog inte alltid rida i skogen för det kan ändå bli lätt hänt att hästen använder sin starka sida mer.
Bara så enkla saker som att öva hörnpasseringar på ridbanan och försöka känna att framdelen är på bakdelen, och volter, stora serpentiner, dito då att man känner att framdelen är placerad rakt framför bakdelen, sånt kan göra massor. Galoppfattningar, gärna från skritt om den orkar det, för att träna styrkan.
Avsluta passen med lite längre/längre form och (om du kan) försök variera mycket under passet mellan arbetsform och viloform.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 459
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp