Lösgöra bogarna!

K

karin_

Hej,

jag har en hyfsat tjusig pålle som numera ska få satsa lite mera på dressyren istället för att vara fälttävlansnörd. Han är allmänt rörlig och elastisk, snarare "vinglig" och överrörlig sidvärtes än stel, men har blivit mycket starkare och därmed mycket lättare att rakrikta under sommaren.

Men nu är grejen att jag har hört från flera håll att "han är bra (=lösgjord) i bakbenen och rumpan men behöver komma loss i bogarna".

Så hur lösgör jag specifikt bogarna? Kan jag modifiera "vanliga" lösgörande övningar typ skänkelvikning för att komma åt bogarna bättre? Även stärkande bog-övningar är av intresse...

Alla tips är välkomna!

Sv: Lösgöra bogarna!

Öppna på volt flytta undan för inner skänkel, speciellt i hörnpasseringar.

Kan även hjälpa att ta ut en ET som kan ta loss det från början så du sen kan hålla den lösgjord i bogarna själv.

Har en som lätt blir lite stel i bogarna när han går mycket eller lite. Är därför noga med att stretcha.

Min erfarenhet (som inte är så stor) är att ju mer hästen kommer upp från bogarna och desto mer hästen samlar upp vikt bak desto mer lösgjorda och fria kan bogarna bli.

Alltså tror jag att det handlar om hur pass stark din häst är i bakdelen, hur pass mycket hon/han kan runda sitt bäcken, rygg och bäja lederna där bak.

Min erfarenhet (som inte är så stor) är att ju mer hästen kommer upp från bogarna och desto mer hästen samlar upp vikt bak desto mer lösgjorda och fria kan bogarna bli.

Alltså tror jag att det handlar om hur pass stark din häst är i bakdelen, hur pass mycket hon/han kan runda sitt bäcken, rygg och bäja lederna där bak.

Sant sant, och, viktigt, hur lösgjord ryttaren är i sina axlar! Samt hur ryttaren kan hjälpa hästen med sin egen sits och position att resa upp hästen.

Det beror lite på vad det är för häst. Min som har fått gå stel länge pga av att de inte klarat av att rida han behöver hjälp för att komma loss först.

+ att han psykiskt sitter fast så man inte får rida på honom fullt ut alltid, men det är klart att ju mer rätt man rider hästen ju bättre går den, men sen har alla hästar sina akilleshälar.

Det beror lite på vad det är för häst. Min som har fått gå stel länge pga av att de inte klarat av att rida han behöver hjälp för att komma loss först.

+ att han psykiskt sitter fast så man inte får rida på honom fullt ut alltid, men det är klart att ju mer rätt man rider hästen ju bättre går den, men sen har alla hästar sina akilleshälar.

Komma loss kan han göra med en ryttare som kan aktivera sina egna axlar på hästen, ganska så snabbt oavsett hästens ursprungliga låsning.

Ryttaren sätter så otroligt mkt mer spänningar än vad vi kan förstå.

Även vi gärna behandlar loss hästen först, vilket borde vara logiskt, är det sälland det behövs med "rätt ridning" för just den här problematiken.

Låser hästen sig mentalt sitter han även fast i ländryggen, då har ryttaren ven sin egen ländrygg samt sina egna höfter att jobba med under ridningen för att hästen ska våga släppa sina bogar.

Det är mkt med det världsliga :o:D

Om det bara hade varit så lätt alltid... Jag tror du har träffat alldeles för lite hästar om du tror att det bara är att lossa lite i kroppen själv så går hästen...:crazy:

Om det bara hade varit så lätt alltid... Jag tror du har träffat alldeles för lite hästar om du tror att det bara är att lossa lite i kroppen själv så går hästen...:crazy:

Nja, riktigt så är det inte, jag talar utifrån ganska så bred erfarenhet, men det är ju så, alla har vi våra vägar.

Hästen följer ryttarens rörelser direkt om de är mer bekväma än de som redan används.

Så, det gäller att erbjuda just sådana rörelser, då fungerar det!

Det beror helt på vad du har för häst... En häst utan dåliga erfarenheter eller hästar som inte har blivit inklämda i hörnor och blivit tvingade till saker så visst då är det så sant så.

Men om du har hästar som i ren panik kastar sig i full galopp slänga tungan över bettet så fort han förstod att det inte blev rätt. Eller hästen som inte accepterar alla ryttare på ryggen. Eller hästar som exploderar rakt ut i luften för inget. Eller som går på max ena sekunden och sen känner man paniken i kroppen på hästen. Eller hästen som inte kan piaffa på signal i vanliga fall så nån gång då och då när man ber om samling helt plötsligt börjar piaffa. Och jag lovar på denna hästen sätter du dig inte bara tillbaka och tänker att om jag bara lossar lite på mina axlar så släpper hästen.:crazy:

Det finns så många hästar och det finns många olika vägar och på en del hästar så får man helt enkelt hitta andra vägar...

En häst med dylik problematik som panik etc. ska ju inte ridas alls innan den är utredd.

Och jo, jag tror på mitt, och det ska man ju :D

Brukar stretcha benet framåt uppåt. hur högt upp de kan stretcha beror helt på var på kroppen som benen sitter. långt framme eller om de sitter längre bak. Sen tar jag upp benet som som du skulle kratsa hovarna så gör man cirkelrörelser in mot det andra benet. Håll en hand på knäet och en på kotan/karleden/hoven . Men styr med den på knäet och så gör man det medsols och motsols.

Svårt att förklara, förstod du något alls?:rofl:

För att lösgöra bogarna mera brukar jag rida vad som kan beskrivas som stora, ej centrerade bakdelsvändningar. (inte fokus på böjning utan att framdelen flyttas rätt) Inte hela vändningar utan snarare halva. sick-sack mönster över ridbanan. Jag är noga med att yttre fram verkligen sätts ner in under nosen. (så att det blir en rörelse framåt/åt sidan och inte bara tvärning) Detta gör jag i både skritt och trav. Det har bra effekt på min häst.

För mig är en lösgjord häst, en lösgjord häst.
Jag har aldrig tänkt eller ridit i termer att hästen skulle vara delvis lösgjord.
Lösgjörande övningar däremot är ju som du själv skriver, skänkelvikning, gärna mot vägg då har du bra koll att du har lika mycket i båda tyglarna. Öppna och öka - minska volt tycker jag också är bra övningar.

Om hästen sedan har en låsning i bogen, som kan ridas bort, ja då är den inte lösgjord punkt slut.

För mig är en lösgjord häst, en lösgjord häst. Jag har aldrig tänkt eller ridit i termer att hästen skulle vara delvis lösgjord. [---] Om hästen sedan har en låsning i bogen, som kan ridas bort, ja då är den inte lösgjord punkt slut.

Håller med detta inlägg. Om hästen har ett problemområde så kan den omöjligt vara lösgjord. Är den lösgjord så är den lösgjord i hela kroppen.

Förstår vad du menar. Du brukar inte stretcha benet ut från bogen med? Från sidan sett?

*kl*

En överrörlig häst ska man vara försiktig med att strecha. Är den stel JAVISST men inte annars. Ska man strecha kan man föra benet framåt (a la spansk skritt), bakåt (förberedande bugning typ) samt försiktigt utåt.

Jag hade låtit en massör ta loss det värsta under en period. Samt ridit mycket lösgörande, gärna stora volter samt öppna och sluta i volterna. Verkligen viktigt att hålla koll på yttersidan.

Skulle även kolla sadeln noga så den inte hämmar bogen, det är väldigt lätt hänt.

Liknande trådar

Träning Har en häst som är väldigt rörlig i bogarna men har svårt att trampa under sig ordentligt och orkar inte trampa över med bakbenen i...
Svar
3
· Visningar
1 412
L
Dressyr Hej! Jag är ny till forumet så hoppas det här hamnar på rätt ställe. Jag bor i Sydafrika och har börjat rida igen efter en hiatus på...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: LindaSydafrika
·
Ridning Min häst får inte ridas på några månader men däremot så har vi fått order om att stärka honom via tömkörning och skogspromenader. Han...
Svar
11
· Visningar
1 463
Senast: Boerperd
·
F
Dressyr Hej! Jag har ett svenskt halvblod efter Bellini (om någon vill veta). En väldigt känslig häst med mycket motor! När jag rider så är...
Svar
7
· Visningar
2 214
Senast: jacko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama