Lösgjordhet och samling, några frågor...

F

Fazer

Angående lösgjordhet och samling.

Jag har hört och tycker själv att lösgjordhet är lite färskvara.

*Har min häst vilat flera veckor så känns den inte lika lösgjord efter vilan som före. Eller inbillar jag mig bara?

*I begreppet lösgjord så ingår väl att hästen är gymnastiserad och avspännd i psyket?

*En häst blir väl inte gymnastiserad och spänstig bara för att man "låter bli att hindra den" eller gör den det?

*Självklart ska väl målet vara att störa hästen så lite som möjligt, men inte väljer väl hästen själv att forma sig runt innerskänkeln till exempel utan att vi visar den vägen dit, eller??

*Inte väljer den väl att samla sig utan att vi ber den om det med hjälp av diverse rörelser, eller vad man nu använder sig av, eller??

*Kan man verkligen i praktiken samla en häst endast med hjälp av att "vinkla" sitt bäcken, behövs det inte lite mer??

Sv: Lösgjordhet och samling, några frågor...

Angående lösgjordhet och samling.

*Har min häst vilat flera veckor så känns den inte lika lösgjord efter vilan som före. Eller inbillar jag mig bara?

Vilka intressanta frågor! :bump: :bow:

Håller absolut med om att det är färskvara. (Jag tänker mig dock att en unghäst som inte lärt sig slappna av under arbete eller vet riktigt vad det går ut på måste nå fram lösgjordhet som en etapp i utbildningen. För en vuxen/inriden häst är det grundläggande i lösgjordhet under ridning redan befäst - även om spänningar kan uppstå på vägen. En inriden häst har lättare att finna sig till ro med arbetet. )

Jag tänker mig det lösgörande arbetet som uppvärmning inför ett träningspass. Lösgjordhet är inte heller alltid bara avslappning utan förmågan till anspänning OCH avslappning i olika muskelgrupper, beroende på vilka som används.

*I begreppet lösgjord så ingår väl att hästen är gymnastiserad och avspännd i psyket?

Och visst måste den psykiska lösgjordheten vara minst lika viktig! Kanske t o m viktigare? :confused: (Annars är det svårt att få till något samarbete.) Jag tänker mig att de överlappar varandra: hästen blir mentalt avspänd av att känna igen övningarna som sedan unga år har varit den uppvärmande gymnastiken. Det känns behagligt i både kropp och själ.

*En häst blir väl inte gymnastiserad och spänstig bara för att man "låter bli att hindra den" eller gör den det?

*Självklart ska väl målet vara att störa hästen så lite som möjligt, men inte väljer väl hästen själv att forma sig runt innerskänkeln till exempel utan att vi visar den vägen dit, eller??

* Inte väljer den väl att samla sig utan att vi ber den om det med hjälp av diverse rörelser, eller vad man nu använder sig av, eller??

*Kan man verkligen i praktiken samla en häst endast med hjälp av att "vinkla" sitt bäcken, behövs det inte lite mer??

:bow: Jag är helt inne på samma linje! :bump:

Det här kan b li spännande:idea: Svarar lite nu så kan jag sätta mej med pocornen och vänta sen:rofl:

Jag håller med. Dressyrrider man inte alls en häst utan enbart rakt fram i skogen - så händer samma sak. Olydigare, mindre välgymnastiserad häst. (jfr oss otränade människor:crazy: )

Ja. Den är välgymnastiserad dvs den rör sig lätt o smidigt, och är avspänd och koncentrerad på ryttaren och arbetet. Arbetar genom kroppen och lugn o stadig i handen.

Nej den behöver dels ha fått fysisk träning så att den inte av brist på ork står emot det man begär av den, dels tränas för liksidighet för att kunna rakriktas, dels successivt fås att "tänja på gränserna" som malinsky skrev, dvs stretchas i kroppen för att öka rörligheten, ex ökade krav på steglängd, böjning, mm.

Klart dom gör:mad: :rofl:

*Inte väljer den väl att samla sig utan att vi ber den om det med hjälp av diverse rörelser, eller vad man nu använder sig av, eller??

Nej tyvärr:crazy: Tänk om dom gjorde det.
Om du med rörelser menar halvhalter, övergångar eller skolor tex så nej, inte utan den typen av "insatser".

Nej det krävs ridning också. Dvs halvhalter, mm, se ovan.

Senast ändrad av en moderator:

Det var väl det jag tänkte... att det krävs lite mer i väldigt många olika sammanhang som diskuterats här på Bukefalos.

Senast ändrad av en moderator:

KL
Intressant tråd, jag hör till de som tycker mig ha upplevt det som nämns som hastigast, dvs hur mycket den psykiska lösgjordheten faktiskt spelar in.
när man har en uppåt-spiral, när allt flyter på, samspelet funkar mellan en själv och hästen, och framför allt -hästen känner ryttarens nöjdhet och känner sig förvissad om att den är bäst av alla och duktigast i världen - ja då kommer mycket av det fysiska som ett brev på posten.

Jag kan inte nog understryka hur jag faktiskt tycker att detta spelar in. Hästen är ett oerhört lojalt och ambitiöst djur - som helst av allt vill göra oss nöjda, och gärna går till extrema längder för oss för att göra oss just det - nöjda - för då känner sig hästen också nöjd.... det verkar ligga i deras natur och det tycker jag man ser i all hantering av dem - i alla situationer - dagligen och på alla håll, bland alla individer.

har som sagt många gånger upplevt detta, när allt är på bana och hästen har denna förvissning från ryttaren att ryttaren är nöjd, och hästen är duktig - ja då bjuder den till ytterligare 50%, - och den mentala lösgjordheten översätter även i den fysiska.

självklart har jag även sett den andra sidan av myntet för att våga spekulera om detta och prata om erfarenhet. När det INTE stämmer - man är mentalt spänd, inte fokuserad, stressad - ja vad det än må vara. då försvinner också den mentala lösgjordheten hos hästen, och det blir omedelbart även fysiska spänningar.

Med detta vill jag självklart inte ha sagt att det räcker med psykiskt lösgjordhet så löser sig resten. Men om vi ändå pratar vikten av det psykiska läget hos hästen - så är det oerhört viktigt, i min bok. Och som jag ser det, så är det till största för att inte säga ALLRA största, delen av huruvida hästen är psykiskt lösgjord eller ej - ryttaren som påverkar detta.

:bow: Väl beskrivet angående den mentalt lösgjorda ambitiösa hästen som gör sitt yttersta. Jag håller med.

Det är fantastiska djur vi har förmånen att få jobba med. :love:

Bra inlägg i vanlig ordning:banana: :cool:
Om man är stressad ngn dag är det bättre att skritta ut på lång tygel, för annars kan den nedåtgående spiralen ta över.

Det har jag också lärt mig av erfarenhet. Ingen idé att föra över sin negativa attityd på hästen. För den färgas ofrånkomligen.

Allt det här du skriver är ju bara mer eller mindre relativt beroende på hur duktig du är som ryttare.

Det enda svaret som kan ges är ju utifrån hur duktig just DU som svarar är.

Klart det krävs betydligt mindre av allt om Hubertus Schmidt svarar än om jag svarar.

Sen vad som är lösgjord för en person behöver inte betyda lösgjord för en annan person. Det är ju oxå relativt beroende på vad man är van vid.

Allt det här du skriver är ju bara mer eller mindre relativt beroende på hur duktig du är som ryttare.

Det enda svaret som kan ges är ju utifrån hur duktig just DU som svarar är.

Klart det krävs betydligt mindre av allt om Hubertus Schmidt svarar än om jag svarar.

Sen vad som är lösgjord för en person behöver inte betyda lösgjord för en annan person. Det är ju oxå relativt beroende på vad man är van vid.

Självklart är det så!

Men någon gång visar man ju hästen vägen dit, vad man än heter.
Den blir inte lösgjord eller samlad av sig själv väl??

Självklart är det så!

Det beror ju på ålder och utb nivå på hästen också, en välriden genomarbetad häst är lösgjord redan,(om det inte är ngt särskilda störningar som gör att den spänner sej) men en gammal travare direkt från banan lär det ta en stund på vem man än är.

Självklart är det så!

Nej den blir inte lösgjord och samlad av sig själv

Olika ryttare har olika teknik att komma dit.

Och alla menar inte samma sak med lösgjord och samlad.

Min poäng i det jag skriver - är att det är fåfängt att förvänta sig att hästen skall vara lösgjord - om inte ryttaren är det.

Nu när vi är inne på ridhus ( eller om det var i den andra tråden?) så ser man ju många ryttare flängrida och slita och dra och sitta helt fel - och inte leder det till något jag kallar lösgjordhet i alla fall

Förutsättningen för hästens "lösgjordhet" är ju ändå ryttarens

Och jag anser inte att man kan samla en häst som inte är avspänd. Och det är inte den flängade hsäten som blir dragen i munnen

Det du skriver om Gymnaticerad vet jag inte om du menar uppvärmd eller spänstig - för handlar det om spänst
- då sorterar de mer under schwung för mig

Nej den blir inte lösgjord och samlad av sig själv

Men vad bra att du förstått det äntligen!! :bow: :bow:
Olika ryttare har olika teknik att komma dit.

Visst finns det väl olika variationer, men basen i det hela måste väl vara ungefär den samma för att åstadkomma det vi diskuterar, att man flyttar bak tyngdpunkten till exempel vid samling... osv.
Och alla menar inte samma sak med lösgjord och samlad.
Jag menar den allmänna uppfattningen som brukar gälla inom tävlingsdressyren (i Sverige i alla fall)

Min poäng i det jag skriver - är att det är fåfängt att förvänta sig att hästen skall vara lösgjord - om inte ryttaren är det.

Ja a, hästen är ju en spegel av sin ryttare!!

Nu när vi är inne på ridhus ( eller om det var i den andra tråden?) så ser man ju många ryttare flängrida och slita och dra och sitta helt fel - och inte leder det till något jag kallar lösgjordhet i alla fall
Vad hade detta hånande med tråden att göra??
Förutsättningen för hästens "lösgjordhet" är ju ändå ryttarens

Absolut!!

Och jag anser inte att man kan samla en häst som inte är avspänd. Och det är inte den flängade hsäten som blir dragen i munnen

Alla hästar rids väl ändå int så??

Det du skriver om Gymnaticerad vet jag inte om du menar uppvärmd eller spänstig - för handlar det om spänst
- då sorterar de mer under schwung för mig

Jag menar spänstig så att den känner sig med på noterna och är spänstig i kroppen så att den kan utföra en massa krusiduller osv....

Liknande trådar

Träning Hur är det, har ni redan hittat den eller suktar ni fortfarande efter "the one"? :p Blev inspirerad av "hur är era hästar att...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 323
Senast: Tebazz
·
C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 518
Senast: Curtis
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 753
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar