Lösdriftsrutiner?

T

TheBlackOne

Hoppas detta inlägg hamnat rätt annars är det bara att flytta det.

Jag har sökt lite bland trådarna men inte lyckats hitta de svar jag söker. Det är så att jag på sistone funderat lite över att placera min häst på lösdrift ist. för att ha en uppstallad som nu. Hon är från tidigare van att gå ute dygnet runt så det ska nog inte bli några problem för hennes del, det jag funderar på är hur rutinerna ser ut på lösdrifter. Hur fungerar utfodring, mockning, skötsel av anläggning etc? Skulle ni påstå att det kräver mindre tid att hålla häst på lösdrift än i stall? Kort och gott, vilka skillnader finns när det gäller rutinerna?

Just nu har jag hästen i ett kollektivstall där alla arbetsuppgifter utöver hästarnas individuella skötsel delas medlemmarna emellan, här finns inga anställda. Därför spenderar jag minst 1,5 h /dagen där, det vill säga om jag inte rider. Rider jag tar ett besök minst 3 h.

Sv: Lösdriftsrutiner?

Varierar lite hur skötseln går till i varje lösdrift, men de brukar oftast ha några gemensamma nämnare. De lösdrifter jag har haft kontakt med på ett eller annat sätt har alla haft fri tillgång på grovfoder i hagen.
Ligghallen och hagar har alla fått mocka när de ser att det behövs, brukar räcka att man tar en eller ett par kärror i veckan.
Sedan upphör liknelserna, i vissa lösdrifter får man ge eventuella kraftfodergivor till sin häst själv och i andra har det ingått en sådan fodring varje dag.
I vissa har det ingått daglig visitering och vattenpåfyllnad och i andra gör man det själv. Vissa har grovfoderanalys medan andra fodrar med det billigaste de har.
Om man har gemensamma faciliteter som ridbana, sadelkammare och fikarum tillsammans med själva stallet så brukar man vara med i det löpande städschemat för dessa platser. Städdagar och sådant deltar man givetvis i.
Man har dock alltid sluppit insläpp/utsläpp/fodringar så det sparar ju tid att stå inackorderad på lösdrift jämte att stå i ett kollektivstall. Jag upplever att man kan koncentrera sig mer på sin häst när man har den på lösdrift och jag tror det är det bästa alternativet för många hästar.

Det beror väl lite på storleken av lösdriften.
Vet en som har fyra hästar på lösdrift, med ligghall då. Där hjälps ägarna åt att mocka typ en gång i veckan eller när det behövs.
Men sen vet jag ett ställe med flera stora lösdrifter (runt 20 hästar i varje). Halmade ligghallar där man halmar hela vintern, och sen kör ut allting på våren och börjar om. Alltid varma torra bäddar. Dessa fodrar kraftfoder en gång om dagen (uppbundet). Utöver detta har de fri tillgång på grovfoder som körs in med traktor till foderhäckar.
Har man en väl fungerande och väl planerad/byggd lösdrift tycker jag det kräver mindre tid än ett stall.

Jag har testat att ha hästarna uppstallade, och på lösdrift hemma. Jag märker STOR skillnad i tidsåtgång! Det jag gör i lösdriften varje dag är: Halma ligghallen (tar 5 min), skotta upp hö som hästarna har haft runt foderbordet (tar 5 min), kollar vattnet (tar väl 2 min, de har uppvärmd kopp), och ger min unghäst kraftfoder (tar 10 min). Allt som allt brukar det ta en 15 minuter de allra flesta dagar.

Vissa dagar behöver jag öppna en ny hösilagebal, det tar kanske en kvart. Och när bonden kommer med nya hösilagebalar behöver han hjälp, så det tar också en stund...

Men allt som allt: det spar SÅ mycket tid med lösdrift. Det som framförallt tar mindre tid är att det knappt blir någon mockning, och att man inte behöver väga hö och kraftfoder, eftersom hästarna får i sig det de behöver på den fria tillgången.

Idag arbetar jag två hästar, och ordnar allt annat för hästarna på 2 timmar.

Ja, absolut tidsbesparande, trots att vi inte ger dem fri tillgång till grovfoder - jo, halm när det är kallt- utan utfodrar tre ggr/dag.

Jag tar ofta in dem i det "vanliga" stallet så de får hanteringsträning (tre unghingstar) och då tar det ju lite mer tid. Men det är mycket skönt att veta att de har det bra i sin lösdrift utan att alltid känna pressen att man måste mocka före en viss tid t ex.

Sen tycker jag att de blir lugna, friska och harmoniska av att gå i lösdrift!

Detta lät ju mycket positivt! :D Får se om något passande ställe dyker upp. För som student och hästägare känns tiden vissa dagar knapp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har nyligen blivit mamma och har fått konstatera att min tid nu inte alls är min längre. Jag hinner inte alls med min häst så som...
2
Svar
39
· Visningar
3 497
Senast: hoppeloppe
·
F
Hästmänniskan Kan jag skriva så här måntro? Vill inte att det skall verka avskräckande men jag vill ändå ha sakerna på pränt. Som bilaga får...
Svar
8
· Visningar
3 269
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix