Lösdriftsregler

L

Lillfisen04

Var kan man hitta vad det gäller för regler för att ha hästen på lösdrift...ligghallsmått o s v...

Sv: Lösdriftsregler

Bra länk!
Men det står ju inte riktigt att den södra långsidan SKA vara öppen. Skillnad mellan rekommendationer och regler.

Bra länk!
Men det står ju inte riktigt att den södra långsidan SKA vara öppen. Skillnad mellan rekommendationer och regler.

Tyckte det var lite luddigt...stod ju inte många rader om "utedjur"...fler tips ?

Det stod "Utrymme per häst vid grupphållning gäller även om hästarna hålls som utegångsdjur" då får man ju kolla in sid 17 där det står om grupphållning.
Nej det står inte att den SKA vara öppen , men det står (på sid 9):
"Allmänna råd; En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge"
Alltså är det ett skjul med 3 väggar och det är långsidan som inte har vägg. Och det är den som rekomenderas mot söder.
Storleken på ligghallen är ju då beroende på hur många hästar man ska ha där.

Ok tack...underlaget i ligghallen då...räcker det om man har jordgolvet och har rejält med halm eller något annat material eller måste det gjutas ett rejält golv under.
Det finns inga rekomenderande mått på ligghallen om man räknar på antalet hästar...säg att man har 4hsästar hur stor ligghall ska det vara då ? Likaså hagen hur stor bör den vara ?

Ang. ligghallens storlek för 4 stora hästar så får man räkna enl. följande exempel: häst ska ha en box på 9 m2 och en ligghall ska vara 80% av den, alltså 4 st x 9 m2 =36 m2, sen tar man 80% av det = 28,8 m2 för 4 hästar.
Det bästa är väl om man nu ska bygga en ligghall att man tar i lite extra eftersom att ovan räkning är minimimått. Man kan ju räkna med 5 hästar så har man lite marginal (om man skaffar en till häst)
Ang hagens storlek så mig veterligt så finns inget krav på storlek annat än "att hästen ska kunna röra sig fritt i rasthage".

Tror mig ha läst en rekommendation på 0,5 hektar per häst. Detta är inte så mycket så nu när vi letar gård tänker vi 4 hästar minst 4 hektar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 226
Senast: MML
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 128
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hit me 😃 med era bu eller bä vid köp av plastridå till lösdrift. Är det bäst att köpa dom dyra beslagen eller kan jag bara klämma fast...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur