Lösdriftshästar

Cilva

Trådstartare
Jag har mina hästar på lösdrift i år för första gången och har lite funderingar om hur jag ska räkna foderstaterna. Analysen på första höet har precis kommit och den ser ut ungefär som tidigare år (smältbart råprotein 57/kg foder, 7.4 MJ/kg foder). Har även halm hemma som jag har tänkt dryga ut höet med.

Ska jag räkna på mer arbetstillägg eftersom de går ute eller hur ska jag ta med i beräkningen att de går ute och förbränner mer än om de stått inne på nätterna. Hur brukar ni göra?

Just nu ligger de på strax över 10kg per dygn och häst som delas upp på 4 fodringar helt jämn över dygnet (har grindöppnare). Fri tillgång har jag nog inte hö så det räcker till och dessutom är två av hästarna lättfödda så jag är inte säker på att det skulle funka annat än mellan december och februari när det är som kallast.

Kraftfoder ger jag helst bara en gång per dag så det blir så lite som möjligt.

Sv: Lösdriftshästar

Det vanliga är ju att man beräknar ca 10% extra för lösdrift. Du har ju ett bra hö med kvot på 7,7 så för varje kg hö skulle de även kunna äta ca 1/2 kg halm utan att kvoten blir för låg. Sedan beror det ju lite på vad för kraftfoder du ger om du kan fodra mer halm. Halm innehåller ju inget protein bara ca 5 Mj och lite mineraler per kg.
//marti

10% Jag skuller rekomendera minst 70% mer hö. Kraften räcker att du ger en gång pår dugn men den kan du lgga på 40-50% om du tycker att dom tappar i hull.

Tack för svar.

Ska räkna lite med 10% extra. Och jag gillar själv värdena på höet iom att det funkar att ge halm utan att det ir konstigt. Dessutom ger jag gärna havre och då kan jag ju mest troligt lägga på ännu lite mer halm.

Åke: Menar du 70% mer mängd av höet? Jag tror att Marti130 menar i arbetstillägg och vad det blir i mängd beror ju på.

Jag menar 10% tillägg på hela behovet. Ber om ursäkt om det inte framgick av mitt första inlägg. Vad det blir i ökad hömängd hö beror ju som sagt på vad för häst det är och vilket behov den har. Det jag sa om hur mycket halm du kan ge innan kvoten kryper under 6 beror ju också på vilken kvot just din pålle behöver för att hålla sig vild och vacker.
//marti

Senast ändrad:

Jag har haft islandhäst på lösdrift i många år. Olika hästar, men samma lösning. Jag ger faktiskt inte särskilt mycket mer än vad jag gör om/när hästen står på stall. De gånger jag brukar fodra extra är vid mer eländigt väder. Tex vårvinter om de börjat tappa pälsen och det kommer en köldknäpp eller om det är kallare än ca 15 minusgrader. De hästar jag haft hand om har i regel varit lättfödda. Fri tillgång har bara funkat på unghästar upp till ca 3 år, därefter har de flesta (dock ej ALLA) blivit för feta med fri tillgång.

De hästar jag haft hand om har i regel varit lättfödda. Fri tillgång har bara funkat på unghästar upp till ca 3 år, därefter har de flesta (dock ej ALLA) blivit för feta med fri tillgång.
Tack för det :bow: De flesta tittar misstroget på en när man säger det, och tror istället att man smyggöder med kraftfoder, vilket inte är fallet. Men har man lättfödda hästar och ett superduperhö, är det lätt hänt.

Knapplån

Kanske blir detta ett malplacerat inlägg men jag måste ändå skriva det. Det finns inga hästar som inte kan gå på fri tillgång av grovfoder eller i alla fall mycket få! Det finns bara hö som är för kraftigt att ge fri tillgång av. Om jag äter stekt fläsk med löksås tre gånger om dagen sju dagar i veckan så blir jag också tjock men om jag däremot äter sallad tre gånger om dagen sju dagar i vecka så kanske jag till och med går ner i vikt.

Det jag menar är att man måste anpassa höet efter hästen och inte tvärtom om man vill ge mycket grovfoder, vilket de flesta vet är bra för hästen. Nu vet jag att det inte är så lätt att få tag i hö som inte är så kraftigt men tillgång styrs ju av efterfrågan.

Med ett hö med lägre värden så finns alltid möjlighet att tillsätta kraftfoder m.m. för att täcka behovet hos den svårfödde/arbetande hästen. Med ett kraftigt hö så kanske den lättfödde hästen inte ens kan äta mer än 7-8 kg förrän den börjar bli för tjock men ätbehovet är långt i från tillgodosett med så lite hö. Tänk på att hästen inte har någon gallblåsa d.v.s den är inte gjord för att äta mycket och sällan. I stället måste den äta lite och ofta för att inte mage och tarm ska ta skada. Fri tillgång på ett lagom kraftigt grovfoder gör att hästen får i sig maten på ett sätt som den har fysiologiska förutsättningar för.

Senast ändrad av en moderator:

Men det är ju bara att ströa med halm i ligghallen så har man ju löst det.
Halm är också foder.
Och fri tillgång på halm dygnet runt är också fri tillgång.

Jag har t.o.m. lyckats att få till det med ett utfodringstillfälle/dygn på det viset.
Hö som räckte runt 15 timmar och halm resten av tiden.

Ja, 70% mer hö. Men det bästa är ju att prova sig fram. Det skall ju finnas hö kvar vid morgon fodringen. Hoppas att du förstår vad jag menar.

Knapplån

Kanske blir detta ett malplacerat inlägg men jag måste ändå skriva det. Det finns inga hästar som inte kan gå på fri tillgång av grovfoder eller i alla fall mycket få! Det finns bara hö som är för kraftigt att ge fri tillgång av. Om jag äter stekt fläsk med löksås tre gånger om dagen sju dagar i veckan så blir jag också tjock men om jag däremot äter sallad tre gånger om dagen sju dagar i vecka så kanske jag till och med går ner i vikt.

Det jag menar är att man måste anpassa höet efter hästen och inte tvärtom om man vill ge mycket grovfoder, vilket de flesta vet är bra för hästen. Nu vet jag att det inte är så lätt att få tag i hö som inte är så kraftigt men tillgång styrs ju av efterfrågan.

Med ett hö med lägre värden så finns alltid möjlighet att tillsätta kraftfoder m.m. för att täcka behovet hos den svårfödde/arbetande hästen. Med ett kraftigt hö så kanske den lättfödde hästen inte ens kan äta mer än 7-8 kg förrän den börjar bli för tjock men ätbehovet är långt i från tillgodosett med så lite hö. Tänk på att hästen inte har någon gallblåsa d.v.s den är inte gjord för att äta mycket och sällan. I stället måste den äta lite och ofta för att inte mage och tarm ska ta skada. Fri tillgång på ett lagom kraftigt grovfoder gör att hästen får i sig maten på ett sätt som den har fysiologiska förutsättningar för.

Självklart har du rätt i detta.
Men ponera att du är nöjd med din höbonde, som år efter år levererar hygieniskt jättebra hö.
Bra pris också, och levererat inte bara till dörrn, utan ända upp på loftet. Ponera också att det är ett år med både hö och halmbrist i området där du bor.
Däremot vet du inte i förväg värdena på höet, eftersom bonden inte vill göra analys.
Analysen blir en överraskning när den kommer varje år.
Vissa år har höet såna värden att man kan ge fri tillgång, andra inte.
Men du har en god relation till bonden, som levererar tryggt varje år och du är tacksam att ha ett dammfritt och fint hö.
Hur lätt är det att få allting perfekt?

Fast jag tvivlar ju på det där med att alla hästar kan gå på fri tillgång.... du påstår det och flera med dig. Men jag har INTE lyckats på de islandshästar jag ägt eller haft hand om...

Det där med att ha ett hö som är mer näringsfattigt - tja, då är det ju i så fall ENERGIN som ska vara låg. För huvudsakligen så kommer ju fett på hästkroppen från ett för högt energiintag. Proteinhalten vill man ju inte sänka. Det jag inte provat (pga att jag nästan alltid behöver kompensera höet proteinmässigt) och som jag däremot funderar på är om ett hö med tillräckligt hög proteinhalt kan göra att hästen faktiskt äter mer måttligt, eftersom den inte behöver överkompensera intaget pga för lågt proteininnehåll... ?

Men det är ju bara att ströa med halm i ligghallen så har man ju löst det.
Halm är också foder.
Och fri tillgång på halm dygnet runt är också fri tillgång.

Jag har t.o.m. lyckats att få till det med ett utfodringstillfälle/dygn på det viset.
Hö som räckte runt 15 timmar och halm resten av tiden.
Ja, det där med halm brukar funka bra tycker jag! Ser också halm som foder. Även de värsta "tjockisarna" jag träffat har inte blivit tjocka pga fri tillgång på halm. Däremot om de haft fri tillgång på hö eller silage....

Vilket väl i och för sig talar emot den "teorin" jag funderar på ovan... :o

Tack alla för bra svar.

Jag ska prova att räkna "vanliga" foderstater och sen lägga på 10% på det för att se vad det blir för mängd. Skulle tro att det kommer att bli ungefär det jag ger just nu, jag har haft hö med ungefär dessa värden förut och vet hur två av hästarna brukar ligga med det.

Halmen kommer jag nog att ge fri tillgång eller nästan fri tillgång på. Kanske fri tillgång från -20 och neråt och däröver en begränsad mängd som fodras jämnt utspritt över dygnet.

Ni som har hästar på lösdrift, hur kallt blir det som kallast hos er? Jag får räkna med att det kan krypa ner till -30 några perioder per vinter. Då får jag nog ge mer hö rakt av bara.

Hur brukar ni göra med kraftfodret? Jag har mina hästar på lösdrift ( för första gången ). Jag har fortsatt att ge mitt varmblod havre morgon och kväll. Men menar ni att jag skulle kunna minska det till en gång om dagen eller ta bort det helt om hon har fri tillgång på hö eller hö/ halm? Om man ger en gång om dagen, kan man ge 1 kg på tex kvällen och inget på morgonen då, eller blir det för häftigt med allt på en gång?
Hon rids ca 3-5 dagar i veckan, promenadridning i skogen på ca en timme turen.

Med fri tillgång skulle jag ta bort havren och se hur hon reagerar, mindre pigg eller lika pigg. Eftersom du promenadrider så är det kanske möjligt. Ett kilo låter inte mycket.

Vad skönt! :) Och mycket smidigare när man skall åka bort över jul. Känns lite motigt att be grannen att titta in och fodra vid 7 på juldagsmorgon osv. Jag kör på med havren lite till, fast en gång om dagen istället, tror jag, för hon var väldigt mager när hon kom hit för 2 månader sedan, även om hon har riktigt fint hull nu. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023