Lösdriftsfrågor - Hur göra?

Sv: Lösdriftsfrågor - Hur göra?

Trissa skrev:
Jag lånar en knapp här och frågar; hästar på lösdrift väljer alltså att gödsla i ligghallen?

De verkar betrakta det ungefär som sin box, och i den bajsar man ju...(de har inget val då i och för sig)
Så de har en "toalett" i ena hörnet, och så långt bort som möjligt från den, har de sina liggplatser.
Så jag får mocka därute varje dag.
Samt fylla på spån också varje vecka.

Men de gödslar ju inte alltid där, säkert 75% av allting hamnar ute i skogen.
Men min ena häst, är en eksemhäst, och under de timmarna det är "insektskris" går han inte ut, inte ens för att gödsla.

Fröken_Skåne skrev:
Men ni har inte belysning i era?
Man tycker ju att hästarna är ute och skjulet är ungefär lika mörkt och att de borde vänja sig vid att mörkret faller på.
Nej dom står där i mörkret. Jag tror att dom ser bättre än vad vi gör.
Min pålle kutar i mörkret som om det var ljust och då blir JAG orolig.

:rofl: Det märkliga är att min valack kutar i hagen i mörkret som en tok! Men jag sökte på hästens syn på google och då stod där att det tar 1 timme för hästarna att vänja sig vid ljus/mörker, men det verkar ju onekligen som en lång tid?

Jag har snarare hört om 15 minuter för dem att ställa om ögonen. Det är vad jag blivit lärd iaf.
15 minuter motför våra 5 minuter, och då får de mycket bättre mörkersyn än vi någonsin kan ha. Det är precis därför mina hästar tycker att det är så roligt att leka kurragömma med mig i skogen nattetid. *grums* Jag kan nästan höra dem fnissa över sin blinda matte...

Och NEJ, friska hästar söker inte skydd mot regn. Varför vet jag inte. Tokiga i huvudet?
Enda gången jag sett någon av mina hästar göra det var förra sommaren när min valack fortfarande var dålig i kroppen sedan hans hagolycka.

När jag tycker att de skall hålla sig inne, då fodrar jag bara i ligghallen så får de så lov att göra som matte tycker. :devil:
Fast de håller sig ju inte i ligghallen hela tiden då utan bara när de äter hö och eventuellt när de vilar. Det är ju trots allt torrare där än ute.

Liknande trådar

Övr. Hund Just nu upplever jag en sömnbrist som jag senast upplevde under valptiden. Min kära snart tvååriga hund har nämligen bestämt sig för att...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 945
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl...
2
Svar
34
· Visningar
4 446
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 704
Senast: Nominous
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama