Filuran

Trådstartare
Hur tidigt kan man egentligen släppa en fölunge på lösdrift? Jag har ju mitt sto uppstallad på ridskola, och känner att det inte är någon bra miljö för fölungen att växa upp i, med 7 timmars utevistelse i hagar som är knappt 15*15 m.
Fölet är ju född nu i början av mars. Är det för tidigt att släppa honom nästa vinter efter avvänjning?
Har ingen koll alls på sånt här då jag alltid haft hästarna hemma på gården förut, med myycket utevistelse ;)

Sv: Lösdrift

Nej, men släpp honom gärna i en flock med andra unga hästar, och där några är i samma ålder samt några äldre hästar som håller koll på ungdomarna. Det är det bästa för en ung häst, iaf enligt vad jag har erfarit.

Ja, precis, det var så jag tänkte :laugh:
Har försökt hitta ställen som tar emot så pass unga hästar, men har inte hittat några, så det var därför jag började fundera om det kanske var för tidigt :confused:
Bor ju lite avigt till (Västernorrland), men vet jag att det är en bra lösdrift så har jag inget problem med att skicka iväg honom en bit :laugh:

Något förslag på lösdrifter med bra rykte?

Klart du kan lämna iväg den på lösdrift efter avänjning det ser jag bara som positivt. Bra för dem att gå i varierad terräng med jämngamla kompisar.

Men ska de på bete först i sommar?

Du tänker helt rätt som vill ha unghästen på lösdrift så fort som möjligt. Det bästa är förstås om han kan gå på lösdrift tillsammans med sin mamma direkt från födseln, men ju förr desto bättre.

Det finns gott om forskning på de positiva effekter lösdrift och grupphållning har på unghästar. Till exempel så har man sett att unghästar som går i flock på lösdrift får en genomsnittligt kortare utbildningstid, de lär sig alltså snabbare och lättare och inridningen går smidigare. De är också friskare och har färre oönskade beteenden, som exempelvis lägre benägenhet att bitas och sparkas.

Tyvärr har folk tendens att låta hästarna gå på lösdrift när de är unga, men så fort man påbörjar utbildningen så stallar man upp dem i ensamboxar med begränsad utevistelse, vilket alltså är precis tvärt emot vad man borde göra om man vill ha en smidig utbildning.

// Lollo

Jo, jag föredrar ju helt klart lösdrift så att de får busa och umgås med jämnåriga och bli hållbara :laugh:

De ska gå på bete hemma hos mig i sommar, och sedan åker de tillbaka till ridskolan för avvänjning, så en kort period blir han ju ändå tvungen att vara där. Dock går hästarna på ridskolan i stora hagar tills snön kommer, så det blir nog ok ändå.
Sen får han åka iväg till någon lösdrift. Gäller bara att hitta en bra lösdrift också :cool::)

Jag har gärna mina unghästar på lösdrift så länge som möjligt. Det gick ju jättebra när jag hade hästarna hemma, men svårare nu. Iofs har de en lösdrift på ridskolan, men jag vill inte fodra med det hösilage som de använder sig av i år, och sen är det fullt där också, så det får bli lösdrift efter avvänjningen istället :-)

Hoppas att det har ordnat upp sig med ridskolans lösdrift när det är dags för inridning av min lilleman, för då får han mer än gärna gå där istället för att stå uppstallad :laugh:

Mina föl föds in i lösdriften så de är vana från första början :) Tycker det är bra tanke av dig att släppa din unghäst på lösdrift :)

Då är jag inte helt ute och cyklar när jag vill skicka iväg honom så pass tidigt då, under förutsättning att han äter ordentligt förstås :laugh:

Han är VÄLDIGT kaxig och tuff redan, så jag tror att det blir jättebra för honom att komma iväg till en flock jämnåriga och umgås med dom ;):laugh:

Liknande trådar

L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 576
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 093
Senast: Lobelia
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka