Lösdrift...

Molin

Trådstartare
Hej!!

Jag vet inte om jag lägger denna tråd rätt. Men ligger den fel så flytta den gärna :)

Jag har en fråga om lösdrift. Det är nämligen så att mina stallvärdar ska ev flytta ifrån huset snart och dom har erbjudit oss som står i stallet att följa med dom, men isåfall blir det lösdrift med vindskydd givetvis och sedan ska dom försöka hinna bygga uteboxar oxå.

Min tjej har aldrig gått på lösdrift, är van att få komma in i en box under den kalla tiden och hon är liiite av en fryslort. Har alltid försökt låta henne gå utan täcken men då jag ser henne stå och skaka vill jag ha på henne ett täcke såklart. Vilket jag gör oxå.

Nu till saken, vad tror ni? Många tycker ju att det är så mycket bättre med lösdrift och så, men jag har ingen vidare koll på det.
Min förra häst gick på lösdrift iof men det var många år sedan och var lite tåligare (kallblodstravare) min tös nu är ett vbl och dessutom dräktig..

Vad tror ni?? Jag vill inte sära henne från dom hon går med och följer gärna med dom. Vart ska jag anars ta vägen? Tog mej en evighet att hitta detta fantastiska stall men det har hänt lite saker och därför vill dom flytta. Dom hyr egentligen bara gården.

//Malin

Sv: Lösdrift...

Det finns väl inget som säger att du inte ska ha täcke på hästen bara för att den går på lösdrift?
Hästar är olika. En del är mer frusna än andra.

Jo det är sant. Självklart tar jag på na täcke om hon står och darrar liksom...

Men det jag mer undra över är ju om skulle gå å ha ute på lösdrift :p
Jag vet att alla hästar klarar det och att dom mår bäst av den friska luften. Men hon har ju aldrig gått ute på lösdrift, känns nästan som att jag är "taskig" mot henne om jag låter henne gå ute dygnet runt, för hon vet ju att hon får komma in en fin och mysig box på kvällen..

Hon kan vara en aning bortskämd men i vilket fall, det har börjat bli riktigt kallt här i Örebro och det märks oxå på deras päls då hon nästan börjat sätta den redan.

Vi kommer ev att få platser i ett stall så då slipper vi lösdrift men jag vill nästan ha lösdriften framför detta stall. Stallet är stort och det finns ponnysar och hästar men mest barn som springer runt där och har sina ponnysar. Har en gammal medryttare som har sin häst där och hon har sagt att det kan bli lite livat ibland.

Jag vill inte sätta Pillan i ett stort stall absolut inte bland massa stress och väldigt många och nya hästar.
Jag får veta på måndag hur det blir, men det kanske lutar mot lösdriften och blir det så, så kommer mina stallvärdar att bygga vindskydd och uteboxar fortast möjligast där vid deras hagar (Lösdriften) och denna gård ligger en bit ifrån det stora stallet.

Känns jobbigt detta då jag ställde min tös i stallet vid står i nu för 2 månader sedan, så nu måste vi flytta igen då ägaren till gården spökar... Riktigt jobbigt, å i allt med dräktighet och göra med.
Jag måste föra otur med mej överallt :s

Jag skulle absolut välja lösdrift! Jag är så glad att jag bytte till det, för mina hästar har aldrig måt så bra. Hästarna är ju skapta för att röra sig större delen av dygnet, och har de vindskydd så har de ju möjlighet att gå in när de själva vill. Dessutom är hästar ett flockdjur och har behov av att vara med sina kompisar och kunna putsa, leka, hjälpas åt att vakta o.s.v. vilket ger lösdriften en fördel.

Får de dessutom röra sig mer så kommer du säkerligen att få en smidigare häst, och alla mina har blivit trevligare inte bara fysiskt utan även psykiskt.

Jag har allt ifrån araber och andalusier till welshar och korsningar. Även fryslortarna har lärt om och behöver inte täcke längre, men anser du att din mår bättre av täcke så kan den ju ha det på sig i alla fall.

Jag har två dräktiga ston i lösdriften idag vilket inte jag ser som något hinder, snarare bättre att veta att det alltid finns mat och att de kan röra på sig mer och slippa bli stela.

Tycker absolut att du ska ge lösdriften en chans!

Visst kan din häst gå på lösdrift.
Det jag tycker man ska tänka på när man ska ha häst lösdrift är:
Hur många hästar ska gå tillsammans.
Räcker hagen för de slitage som kommer att bli
Sen gäller det att inspektera vindskyddet eller ligghallen noga.
Är det fler är 5 hästar anser jag att fler vindskydd ska finnas i anslutning till varann, eller att det är så pass stor så alla vågar sig in.
Erbjuds ligghall ska ut och ingångarna vara stora och rymmliga och framför allt flera ut och ingångar.
Utanför ligghall och vindskydd ska marken vara ordentligt dränerad och uppgrusad och utan sten och träd. Hästar som blir utjagade ska inte riskera att springa på ett träd eller snubbla på stenar.
Det bör finnas fler höhäckar i anslutning till varann. Inte en ute och en inne. Hästar vill vara tillsammans och då ska inte en behöva få vänta att få äta.
Jag tycker att kraftfodret bör hästarna få äta avskillt från varandra eller uppbundna. Jag vet att det kan vara svårt att få till, men åtmindstånde 1 mål om dagen ska de få äta i lugn och ro.
Det bör ochså finnas fler ställen i hagen som är dränerad och uppgrusad.
gulan

Jag har aldrig haft stall tills jag flytta till sverige sen hade jag en för 4-5 år sen då fanns det inte lösdrift skydd och sånt. men mina har varit på lösdrift nu i 8 år och de har aldrig vara friskare. Givitvis att min am. travare varmblod helst vill vara inne min det är en av 8.

När folk fråga mig samma fråga om lösdrift och de säger att deras hästar trivs i stallet och vänta för komma in mm. så brukar jag fråga de...
Finns det mat i boxen när de kommer in eller mat ni ute?
skulle de stanna kvar inne när maten är slut och dörren är oppet?
Är skiten i ett hög i hörnet nånstans eller är det spridat runt hela boxen?

Om skiten är i ett hög och det finns ingen spår att de har gåt runt och runt under natten kan man säger att den trivs i boxen att den vila under natten.

Om skiten är spridat runt så har hästen inte vilat och av stress klostrofobi mm har haft behov att flytta sina föter hela tiden.

Min varmblod är stilla hela natten och om det regnar/blåsar så vägra han går från boxen när han var ensamt i stallet. Nu när pålarna är ute kan han inte vara inne själv. Men är de inne så är han lycklig. Han är det ända som jag måste har riktig koll på vädret sen han är det ända som "fryser" lättast.

Det ända nackdelen är att man spendera inte lika mycket tid med de i stallet mucka, foder och små pyssel. men på andra handen, spara jag mycket mer tid och pengar.

Hej..

Svarar alla på det jag kommer ihåg! =)

Ang detta med täcken, jag tar bara på det om det är nödvändigt, vid tex ösregn hela dagen (Regntäcke) och när det är så pass kallt så att hon står och darrar. Annars inte, brukar låta henne gå utan så mkt som möjligt, hon är ju en häst som sagt.

Sen detta med mat i boxen när dom kommer in, nej jag brukar inte ha mat direkt i boxen, ibland har det blivit så (På dagarna när hon får lunch) men på kvällarna så tas dom in och när alla är inne och s¨att stallvärden tagit på/av täcken så ges mat. Har ett att dom ibland redan har haft i maten innan insläppet. Men jag brukar se till att ge det efter att hon kommit in i boxen för att slippa skynda sig på maten.

Men det är nog som du säger, dom kanske vill komma in för att dom vet att dom får maten där.? Jag vet inte.
Min tjej har en piss och skithörna, har hon alltid haft hos mej förutom när jag flytta till Örebro och hon stod i ett annat stall, där mådde hon inte bra och röva runt allt inne i boxen och hon var mobbad av sina kamrater ute i hagen oxå.

Då flytta jag henne till en kompis i Falun som tog na på foder, jag tog tillbaka henne i maj och har haft henne dess och det har inte varit några problem i det här nya stallet i Örebro, förutom nu att vi alla måste flytta från detta underbara stall :(

Prata igen med stallvärden och hon vet inte om dom kommer ta lösdriften om dom får plats i stora stallet, jag vill gärna ha lösdriften, har tänkt mycket på detta sen igår kväll, tror som ni sagt nu att hon kommer vänja sig och kanske kommer gilla det mer än att komma in. Men samtidigt tror jag hon tycker det är skönt att få komma in i lite varmare ställe och få sova lite.

Nu kommer dom ju att bygga uteboxar OM det blir lösdriften, och då får dom ju komma in och sova men varmare blir det ju inte direkt. Men jag jag nog nästan ha lösdriften mer.. Jag vill verkligen inte ta henne till ett stort stall bland stress och fläng hit och dit.

Imorgon får jag svaret, håller tummarna för lösdrift..
Uppdaterar då så får vi se. Jag hoppas nästan på att alla andra vill ha lösdrift, men vi får se.

CaliforniaSwed: Bara för att det blir lösdrift för min del så kommer jag inte ta mindre tid till min tös, hon betyder mycket för mej och jag är gärna hos henne om
det så regnar lr snöar, jag har svårare att åka till henne när det åskar och blixtrar för det klarar jag verkligen inte. Men annars åker jag jämt ut till na och putsar och gosar med henne. Men visst har man inget tak och gå under blir det kanske svårare men det kommer ju finnas så =)

Tack för allt bra ni skrivit, absolut Alazan som berätta att hon även har dräktiga =) Om dina klarar det så gör nog min tös det med.

Ska ul:a i veckan får se så allt ser bra ut då...
Tack för allt!! :bow:

Håller tummarna för dig och hästen! :)

Berätta gärna hur det går sen!

Hej på dig! Klart du ska välja lösdrift, tror verkligen på att det är det bästa för hästen MEN:
Det är enormt viktigt (framförallt om din häst är frusen) att det finns fri tillgång till grovfoder, det är så en häst får upp kropptemperaturen så det är jätteviktigt! Sedan så är jag mer skeptisk till detta med uteboxar, som du säger, det ger ingen värme och en stillastående häst fryser lättare än en som kan röra sig fritt. Och bra att låta henne sätta päls, finns ju även fodertillskott för det om din häst inte sätter tillräckligt. Lycka till!

Sedan så är jag mer skeptisk till detta med uteboxar, som du säger, det ger ingen värme och en stillastående häst fryser lättare än en som kan röra sig fritt. Och bra att låta henne sätta päls

Tänk på att en häst med päls som är van att gå ute i kylan anpassar sig efter det. Ställer du in den i ett uppvärmt stall blir temperaturförändringen ganska stor för hästen. Tvivlar på att en lösdriftshäst uppskattar ett uppvärmt stall mer än en utebox.

Jag kanske missförstod? Eller så slarvläste jag men jag trodde att det menades att hästen skulle ställas in i utebox på natten? Det var det jag svarade på, menades det bara att man skulle ha boxen när man höll på och donade med hästen så stryk det jag skrev, då är det såklart inget som helt problem;)

Lösdrift är absolut inget att vara osäker på! hästar klarar ofta mer än man tror, och att gå ute året om är egentligen ingen fara. Kyla är sällan något problem heller. Vår arabvallack gick på lösdrift i 2 år, men tyvärr var vi tvugna att flytta till stall då ägarna flyttade:( han är en riktig klenfis och dessutom i hårträning för distans, men klarade det detta utan problem! Täcke fick han ha är det var ordentligt regnigt och blåsigt, då regn och vind är långt mycket värre än ren kyla. Han kunde gå ute i upp till 25- utan en skakning, förutsatt att det inte blåste så mycket!
Ett större arabstuteri som vi har kontakt med och som ligger nån km från vart vi bor har sina hästar ute året om - fölston, dräktiga ston, unghästar och föl! Ingen har såna privilegier som täcken, och en del av dem är arbetande distanshästar.
Så om det bara om hästen klarar det så ska det nog inte vara några problem! ;) Men visst finns det fördelar med boxar och stall med!

Följ med dem, ge det en chans. Tycler jag. :bow:

1. Det är sällan för kylans och trygghetens skull som hästarna vill komma in i stallet om kvällarna. Det är i regel för kvälls-/eftermiddagsmatens skull. Får de möjlighet att äta ute i hagen stannar majoriteten av hästar hellre utomhus. Det är tryggast där.

2. Det är fysiskt och psykist naturligare för en häst att vistas på stora ytor i flock än att stå still i en liten box i ett stall utan flyktvägar.

3. Hästens organ mår också bättre av den naturliga vistelse som det är i en hage där den kan röra sig konstant och äta regelbundet. Vilket alltså är till fördel för dess dräktighet.

4. En häst fryser sällan i lösdrift om den täckas som den ska och har en flock och det skydd den behöver.

Vi har haft ett dräktigt andalusiskt ston (samt unghästar), komna från varma Spanien, och de har gått utan täcke hela vintern utan problem. Vi har haft ett svårfött fullblod och ett antal (många) vbl travare både med och utan täcken och de har mått prima, varit fina i hull, friska, pigga och inte alls frussna. Sålänge man är observant och ser till att täcka hästen om det behövs. Jag väljer att ha min häst täckad då jag inte har tid att ha en blöt vinterpäls att torka när jag kommer ut för att rida på eftermiddagarna. Jag har för ett vbl. Väljer dock att täcka sent på hösten för att han ska få lite mer päls än vanligt, jag tror att det är till hans fördel om täcket skulle gå sönder eller liknande.

Nu kommer en uppdatering...

Jag och stallvärden stod igår och disk innan jag red ut i mörkret.. Vi vill ha lösdrift, alla i stallet utan 1 har svarat för lösdrift och stallet dit vi skulle flytta ev hade möte igår om det och min stallvärd hörde inget av dom mer än att dom skulle ha ett till möte nästa måndag så nu bestämde vi att lägga pengarna hellre på att bygga vindskydd och två uteboxar för förvaring och så man kan ta in under tak för att borsta osv.

Så som det vart sagt igår blir det lösdrift, jag är ju den där som alltid tyckt att det måste vara kallt och taskit emot hästarna att låta dom gå ute. Men jag förstår ju samtidigt att det måste vara en bra och naturlig sak för dom. Så nu ger även jag mej in i detta med lösdriften.

Blir mycket omställt även för mej, det kommer inte finnas en uppvärmd sadelkammare där man kan göra te och käka osv lr en toalett som finns i nuvarande stall så det kommer ju kännas till vintern att man bytt :p
Ser fram emot detta och så får vi se vad tösa tycker =)

En sak till, Hösilage kommer ALLTID finnas i hagen, dygnet runt så det är inget att oroa sig över. Det tycker jag är super skönt.

Får se när vi flyttar dom, skulle tro att vi står kvar en månad till men jag vet inte. Ang dessa uteboxar så kommer dom att byggas klart till senast 1/1-08. (Min undran är vart skjutton vi ska ha alla våra saker och foder tills dess) Haha..
Måste kolla upp det där lite..

Och kanske en dum fråga till :p
Allt foder, fryser inte sådant? Tex, b-vitamin, e-vitamin mineraler osv, hur tål det kylan egentligen? Vi kommer ju inte alls ha någon värme..

Jag har för ett vbl. Väljer dock att täcka sent på hösten för att han ska få lite mer päls än vanligt, jag tror att det är till hans fördel om täcket skulle gå sönder eller liknande.

Så du tycker jag bör lägga på täcke in på sena hösten lr vadå :S
Min tjej är ju ett vbl och ganska frusen av sig alltså. Jag har alltid satt på täcke när det behövs, vid regn och vid snöstorm och kalla näter/dagar och givetvis då jag ser henne stå och skaka.

Nu har inte jag möjlighet att åka ut flera ggr om dagen och därför inte se till att täcket kommer på om det börjar regna på förmiddagen osv. Då brukar jag ta in henne och sätta på ett fleecetäcke när jag kommer ut. Så jag gör alltid det bästa som jag kan.

Tror att stallvärden nu kommer att hjälpa till mer med täckerna om det blir lösdrift, hoppas jag. För nu när dom står i stall så tar hon på och av på morgon och kväll, inte under dagen satt säga.
Så regnar det på morgonen så fixar hon det då. Men om det är mulet bara så släpper dom ut dom och sen om regnet kommer strax efter så får dom gå så. Jag kommer aldrig ut tidigare än 3 så då får ju min tös stå där och bli blöt osv.

Hoppas det blir bättre bara :D

Jag kanske missförstod? Eller så slarvläste jag men jag trodde att det menades att hästen skulle ställas in i utebox på natten? Det var det jag svarade på, menades det bara att man skulle ha boxen när man höll på och donade med hästen så stryk det jag skrev, då är det såklart inget som helt problem;)

Eller så var det kanske jag som läste fel :o Aja, vi glömmer det då ;)

Så du tycker jag bör lägga på täcke in på sena hösten lr vadå :S
Min tjej är ju ett vbl och ganska frusen av sig alltså. Jag har alltid satt på täcke när det behövs, vid regn och vid snöstorm och kalla näter/dagar och givetvis då jag ser henne stå och skaka.
Självklart ska hästen inte stå och skaka av köld om dagarna. Brukar hon göra det? Om en häst skälver ovanligt mycket eller i ovanligt "varmt" väder bör du nog kolla upp om det kan vara ngt som är fel. Tempa henne omgående när det händer. Hur är det med henne njurar? Blir hon öm nånstans när hon skälver?

Nu har inte jag möjlighet att åka ut flera ggr om dagen och därför inte se till att täcket kommer på om det börjar regna på förmiddagen osv. Då brukar jag ta in henne och sätta på ett fleecetäcke när jag kommer ut. Så jag gör alltid det bästa som jag kan.
Du ska inte byta täcken på hästen. Den klarar aldeles utmärkt att gå med ett och samma täcke dygnet runt i alla väder. Det hästar är mest känsliga för är nederbörd i kombination med hård vind/blåst. Med täcke skyddar du hästen från båda delarna och det viktigaste är att det är svalt/varmt nog för hästen.

Jag vill lägga till att hästar är långt ifrån lika oss människor när det gäller utevistelse. Vi är inte gjorde för utevistelse, det är dom. De fryser inte som oss och de behöver inte kläder - som oss. Deras päls har dessutom en fantastisk funktion och kan anpassa sig åt temperaturförändringarna som sker mellan natt och dag. Det kan handla om 10-20 graders skillnad på ett dygn. Jag äger inte detta som en dumförklaring utan för att du ska kunna slappna av lite. Visst kan man titta ut på termometerns 25 minusgrader och tycka hemskt synd om kusarna som står därute men i regel så trivs de ypperligt. Sålänge de får tillgång till grovfoder, möjlighet att söka skydd (vilket de i regel inte gör) och har en flock. De fryser inte av samma saker som oss och inte vid samma temperaturer. De håller också värmen på annat sätt än vad vi gör. Så låt aldrig din egen känsla inför väder påverka hur du hanterar din häst. Ni ställer er helt olika inför detta.

Tänk på att lika gärna som din häst kan frysa så kan du också täcka den så mycket att den blir för varm.

Senast ändrad:

De allra flesta av våra hästar står med täcke på lösdriften. Fryser hon är det självklart med täcke på.
Jag rekommenderar kvalitetstäcken med andasfunktion, köper själv gärna begagnat i gott skick till halva nypriset.
När det gäller regn- och vintertäcken har jag alltid två jag kan byta med så att det ena kan få torka upp ordentligt.
Jag skulle inte vilja ha en lösdrift utan några som helst torkmöjligheter, jag har sett flera som haft en isolerad vagn de har kunnat använda som täckestork och vissa som har haft barackvagnar som sadelkammare (läder far illa av att stark kyla).

Okey, dom ggr hon står och skakar är ju när jag inte hunnit ut innan regnfall, så när hon gått i hagen hela dagen och regnet kommit fter utsläppet så står dom ju där utan täcken, då står hon oftast jämt och skakar.

Alltså det jag sa var att stallvärden sätter bara på/av täcken vid ut/insläpp inte mitt på dagen lr sådant. Så därför kan dom gå ute i hagen utan täcke tills man kommer dit själv, om nu regnet kommer efter utsläppet.

Fick idag veta att det kommer att finnas värme av något slag :D Så det kändes skönt att höra. Tror detta blir skitbra så fort man kommer in i det själv.

För väldigt många år sedan hade jag en foderhäst och den hästen gick på lösdrift så jag har ju varit med om det men inte på heltid satt säga och på hemmaplan.

Tackar!!

Jag har mina hästar på lösdrift men jag har även stall. Dom står i princip aldrig inne i stallet men det händer ibland. Jag har ju precis som du dräktig häst som också är mycket frusen av sig. Jag har haft täcke på henne sedan 2 veckor tillbaka dock bara ett tunt fodrat täcke hittills. När det blir kallare klär jag henne efter väderleken. Mina kusar är väldigt dåliga på att utnyttja sin ligghall, de står hellre ute i ruskvädret, som hönsig matte plockar jag då in dom men det är nog inte nödvändigt egentligen. Eftersom jag har stall så är inte värme till foder och prylar något problem och jag har nog inte något bra tips för stunden hur ni ska lösa det.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 745
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar