K

kimsan

hej :banana: skulle veta vad ni anser om lösdrift . jag ska flytta mina till det nu snart. för mitt sto vill inte vara inne. jag tycker att det är bra med lösdrift dom kan gå in om dom vill ,men det vill dom nästan aldrig om ser på en flock på lösdrift svara gärna :love:

Sv: lösdrift

Jag har mina på lösdrift, mitt sto kan inte vara inne för hon blir jättesjuk. Jag är jättenöjd när jag ser hur mycket mina hästar trivs...

En bra skött lösdrift är det allra bästa ur hästsynpunkt, en häst är ett stäppdjur med ett stort rörelse och tuggbehov som nästan sträcker sig under hela dygnet.
Hästen struntar i stallet och vilken färg det är på väggarna och hur många schabrak de har, de tre mest basala behov de har är flockgemenskap, mat och aktivering.
En häst i en dålig flock som sätts i svälttillstånd (dvs alla gånger de är hungriga och inte har mat) blir en mkt mkt dålig flock med hackkycklingar och individer som aldrig får äta utan vänta medans de ranghöga äter sig mätta och ingen mat = Hästen fryser.

Jag har stått på lösdrift sedan -00, skulle aldrig för mitt liv byta till uppstallad stallplats igen med frimärkshagar med sand och lera som de får stå en och en i.
En bra lösdrift med en bra flock med fri tillgång på stråfoder och vatten är det bästa man kan ha, och man gör hästlivet så mycket enklare för sig själv också, man slipper passa fodringstider och insläpp och utsläpp.
Mocka i hagen och någon hög i ligghall, kratta upp spillhö och byta vatten samt fylla på hö och fodra ev. kraft är det enda man behöver göra dagligen om man sköter allt själv (vilket inte alla gör ens), tar inte lång tid alls.
Resten av tiden kan man ägna åt hästen :)

Har min på lösdrift och han trivs bra. Tar hem honom till sommaren och kommer att fortsätta med lösdrift. Skjulet använder de bara som toalett och ibland som regnskydd. :D Annars är de ute jämt. Tycker att det är bra att de kan välja själva om de vill vara inne eller ute!

Lånar knapp...

Jag tycker det verkar utmärkt med lösdrift :).

Men jag har en fråga, hur många hästar tycker ni att det minst måste vara i flocken?

Beror på hur stor lösdriften är. Minst två iallafall ;) Det är en liten flock men endock en flock som kan fungera.
Nackdelen, eller nackdel och nackdel.. men ibland om man har färre än säg fem hästar till exempel två, så knyts de till varandra av måste inte för att de trivs så värst bra ihop.
Förut stod jag i en flock på sex hästar varav två var jättebästisar och de andra fyra bara var med varandra som "jaha...", ingen av dem kliades eller lekte så värst mycket.

Bärin skrev:
Lånar knapp...

Men jag har en fråga, hur många hästar tycker ni att det minst måste vara i flocken?

Minst 2 och sen hur många som helst, om man har tillräcklig yta.

Tycker det e helt kanon med lösdrift. Har själv två stycken på lösdrift. Det ena varmblodet som jag haft i 14år hade jag från början uppstallad, men han utvecklade en början till allergi som vägrade ge med sig. Det enda som funkade var lösdrift. Har aldrig sett honom så lycklig och pigg som nu. Den andre är en kallblodstravare på 3år och han trivs lika bra han. :) Blev dock anmäld för ett tag sen. Men jag hade tagit dit djurskyddstanten innan vi släppte dit hästarna och allt var lika okej nu som då, när hon kom igen. Önskade att det fanns fler runt där jag bor som oxå har lösdrift. Då skulle man kunna stötta, hjälpa och tipsa varann. För ibland känner jag mig rätt ensam och det e jobbigt att jämt stå och förklara, när vissa kan va så insnöade på sitt sätt. Fast härligt är det att de flesta faktiskt verkar vara positiv till lösdrift och börjar se till hästens behov.:banana:

Jag funderar ju på att sätta mina på lösdrift from sommaren men det jag är fundersam över är ju hur mycket man kan jobba med hästarna om de ska vara ute efter ett arbetspass?? Jag menar att det är ju rätt kallt här uppe i norr på vintern och de får ju en rätt rejäl päls så det är ju svårt att göra nåt med dem så de inte blir svettiga och hur gör man då??:confused:

En bra lösdrift har även boxar ifall en häst skulle bli dålig, antingen får du ställa den i boxen med täcken tills den torkat, gå den torr eller hålla den klippt så den inte blir så svettig när den jobbar. En klippt häst behöver täcken på lösdrift.

Så som jag har uppfattat det är det lag på att ha en box i anslutning till lösdriften om någon av hästarna skulle bli sjuka. Men jag är inte riktigt säker.
Men jag tycker lösdrift är det bästa, tyvärr har jag inte möjlighet att ha min häst på lösdrift. Dels för att jag inte har mark som räcker till och för att det inte finns någon tillgång på bra lösdrifter här i sthlm där jag bor.
Men jag ska i vår flytta upp till Umeå så då ska Busen få komma ut på lösdrift. :)

Bärin skrev:
Lånar knapp...

Jag vet att jag läste en artikel där man föreslog att det skulle vara minst fem, för att hästarna lättare kan fördela uppgifterna som finns i en flock sinsemellan, t.ex. en som vaktar åt ena hållet och en mot det andra, några som letar efter mat osv. Jag kommer inte ihåg exakt det där med uppgifterna med det lät bra iaf :D

Annars tycker jag minst tre, för att en häst ska slippa bli ensam om man tar ut den andra.

Bärin skrev:
Lånar knapp...

Jag tycker att 3 är det minsta. Då kan man ta ut en och rida utan att nån blir ensam. Siffran 5 har jag också läst nånstans och det lät förnuftigt. Min står med 9-10 andra i blandad flock och det finns alltid nån att vara kompis med. Inga problem att ta ut ur flocken heller.

har en på lösdrift, fast han ska snart flytta till sin fodervärd. men han trivs otroligt bra med de. han står verkligen inte ut att stå inne längre. fick gå ut på lösdrift pga hans patell ( ett vbl. ) det va råd från veterinären, dom tyckte det skulle va bäst för hnm, och det märkte jag att det va det oxå :)

många hästar föredrar och vara ute. andra inte.. men i dom flesta fallen skulle nog många välja att va ute, bara dom har bra skydd osv.. :d

Jag har konditionstränat min häst mycket i vinter. Han går på lösdrift utan täcken.
När han blivit rejält svettig och det har varit mellan -10 och -15 grader så har jag lagt på honom ett fleecetäcke med hals medans han äter sitt kraftfoder i ligghallen.
Efter en halvtimme när jag går ut och släpper lös honom i hagen så är han torr. Det funkar kanon.
Igentligen tror jag inte man behöver lägga på det täcket heller. När hästarna är svettiga rullar de sig i snön för snabb nedkylning. Sen tror jag att det är huvudsaken att det har fri tillgång till hö och vatten och att det finns lä i hagen. Finns detta så reglerar de själva sin kroppstemperatur.
Min häst mår hur bra som helst. Jag känner igenom honom lite nu och då. Alltid innan ridning och så om det har varit riktigt busväder. Det har varit mycket snöstormar här.
Han har inte en reaktion på musklerna! Känns hur fräsch som helst. Han har inte varit sjuk heller på de 2 år han har gått på lösdriften. Det ända jag önskar är att han skulle ha fått gå på lösdrift redan från början. Han är 5 år nu.

tack för alla svar . jag har nu släppt mitt fullblod och min nya shettis på lösdrift . det gick bra ,men mitt sto fick ett sår på benet ,hade kunnat få det i box med .tur att hon inte står inne så att det svullnar. Dom är 7 hästar nu och mitt fullblod är 6år och fajtas om ledarskapet med en annan så hon får inget ensilage om hon är där den andre hästen men vi har en box så jag tar in mina två så dom får äta hö inne ,vatten finns men dom är inte törstiga när jag ger i spann inne även om jag inte kommer i tid så vattnet hunnit frysa dom äter snö . vi ska ju bygga hemma när vi kan det blir skönt att kunna se dom från köket.

mitt fullblod har gått på banan och är nu mullehäst
fullblod kan:love:

min tjeja går på lösdrift, hon går med två gamla gubbar i en stor kuperad hage med öpnna ytor liter skog och ett vindskydd, de ha fri tillgång på grovfoder. Hon trivs jättebra.
Nackdelen är att hgen ligger ca 1 km från stallet så man får knata en bit varje dag, men jag tycker att den hagen är bäst och damen har lite svårt att komma överens med vissa hästar men gubbarna älskar hon :)

kimsan skrev:
tack för alla svar . jag har nu släppt mitt fullblod och min nya shettis på lösdrift . det gick bra ,men mitt sto fick ett sår på benet ,hade kunnat få det i box med .tur att hon inte står inne så att det svullnar. Dom är 7 hästar nu och mitt fullblod är 6år och fajtas om ledarskapet med en annan så hon får inget ensilage om hon är där den andre hästen men vi har en box så jag tar in mina två så dom får äta hö inne ,vatten finns men dom är inte törstiga när jag ger i spann inne även om jag inte kommer i tid så vattnet hunnit frysa dom äter snö . vi ska ju bygga hemma när vi kan det blir skönt att kunna se dom från köket.

mitt fullblod har gått på banan och är nu mullehäst
fullblod kan:love:

Har du släppt ett fullblod nu sopm stått uppstallat? Tycker jag verkar lite omdömeslöst faktiskt. Minst sagt. Och hästen får inte äta pga rangstrider utan får äta inne? Resten av dygnet? HÄstar håller värme med att tugga.

Vet du dessutom att vatten är ett måste hela tiden, räknas som djurplågeri at inte ha. Finns en massa trådar om detta och i en av dem bra länkar till info. Det är faktiskt att räkna som djurplågeri och du måste ha uppvärmd vattenkopp eller springa med hinkar hela dagarna.
Ta del av vad som gäller för lösdrift är mitt råd.

Lösdrift är kanon, mitt sto går praktiskt taget på det nu, förutom när det är riktigt dåligt väder, då får de stå i stallet... Men hur gör ni med lite frusnare hästar, har ni täcken??

hon har inte tävlat nu . hon har varit mullehäst länge nu . jo hon tuggar till sig värme och har täcke på sig . hon trivs med att gå här . vatten har dom så klart men jag ger inne under tiden dom äter för att se om dom vill ha vatten . hon äter så hon klarar sig ,tar ju av täcket varje dag för att se om hon tappat men det har hon inte. och hon kan gå in om hon vill men det vill hon inte så då trivs hon anser ju jag .

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 256
Senast: EZMK
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel