Lösdrift?

U

Ulfen

Tja har läst så mycket om lösdrift,Jag har 3hästar som går ute dygnetrunt,Vinterhagen är inte så stor har en lada som vi byggt upp 3 uteboxar inuti,dom har fri tillg t stråfoder o vatten,jag stänger in dom ibland om det snöar regnar o blåser tittar till dom flera ggr per dag o pysslar m dom,rider inte så mycket nu men dom är fint musklade fint hull o glansiga pälsar!Sommar hagen är mycket stor m blandad terräng!Har jag en dålig hästhållning??:confused:

Sv: Lösdrift?

Jag tycker inte det, för mig är lösdrift det ultimata, men då har jag också en häst som inte kan stå inne.
Det är alltid nån diskussion om det här med lösdrift kontra utevistelse i hage, smaken är som baken...

Jag tycker att du har en perfekt hästhållning! :banana:

Precis så skulle jag vilja ha det om jag vore en häst...:bump: :bump: :bow:

Enligt mina mått så verkar din hästhållning exemplarisk.
Dom borde ju må mycket bättre än dom varelser som får komma ut 5 timmar per dag.

Jag har personligen alla mina på lösdrift (3 st) och dom har finfin vinterpäls och är varma även vid -20.
Däremot om dom skulle gå inlåsta hade dom mått mycket dåligt.
Detta är ju förstås olika mellan individer, men lösdrift mår mina bäst av. :D

Ulfen skrev:
Tja har läst så mycket om lösdrift,Jag har 3hästar som går ute dygnetrunt,Vinterhagen är inte så stor har en lada som vi byggt upp 3 uteboxar inuti,dom har fri tillg t stråfoder o vatten,jag stänger in dom ibland om det snöar regnar o blåser tittar till dom flera ggr per dag o pysslar m dom,rider inte så mycket nu men dom är fint musklade fint hull o glansiga pälsar!Sommar hagen är mycket stor m blandad terräng!Har jag en dålig hästhållning??:confused:

Tyvärr avviker jag som oftast i dessa diskussioner. Hur "liten" är vinterhagen? Låter som den är för liten. Hästar som ska gå ute behöver stora ytor att röra sig över. Flera hektar.
Dessuotm hästar som sk ridas eller köras sommartid behöver det året runt för att må bra och inte få förslitningsskador av för ojämnt arbete.
Så nej inte så himla bra, kanske. Jag har då utgått från det du skriver. Sen är de tbra att du sysslar med dom och bryr dej om dom varje dag osv det är inte det jag säger.
Du skriver inte vad du ahr för hästar eller hur var och en trivs med att vara ute och om någon är mer frusen av sig osv. Rasen ahr ju betydlese också. Är de gjorda för vårt klimat eller avlade genom generationer för ett helt annat liv. Fryser de lätt? Det är mycket individuellt.

Men även en "liten hage" är ju betydligt större än en box/spilta...

Hade jag fått välja så hade min häst också bott så :)

Unichorn skrev:
Men även en "liten hage" är ju betydligt större än en box/spilta...

orkar inte ta det igen men läs andra trådar och tänk efter lite så kanske du fattar....

Hej!Jag har ett Kallblod och 2 Russ och alla tre ser ut som Mammutar!Så liten är inte hagen dom rör mycket på sig o fint muskladde är dom!

Jag tycker det låter jätte bra !
Jag har mina på lösdrift och hade förut en mycket stor hage.
Jag har nu flyttat och hästarna har fått
det betydligt mindre i sin vinterhage.
Men.. Jag har upptäckt att dom leker mycket mer nu i
sin mindre hage. Så i vårt fall spelar storleken ingen roll:o
Hej från Hambo

Förslitningsskador av ojämt arbete? De flesta jag har pratat med tycker att hästarna har rätt till någon semester under året. Förr släppte man ut på somrarna och ärligt talat - då var medellivslängden HÖGRE än vad den är nu när de flesta hästar rids året runt... Mina trappar ner ihop med att vädret blir sämre till vintern, går lugnt på vinterhalvåret, trappas upp ihop med vädret och går som hårdast på sommaren... Jag har inte haft några problem med förslitningsskador, snarare arbetssugna hästar och inte har problem med kotledsinflammationer o liknande...

minimi skrev:
orkar inte ta det igen men läs andra trådar och tänk efter lite så kanske du fattar....

Vad har jag gjort dig nudå?? :eek:

Tycker bara att du förhastar dig när du säger "Hur "liten" är vinterhagen? Låter som den är för liten." Hon har ju skrivit att de är fint musklade och har fint hull, varför ifrågasätta då? Därför skrev jag med ironi att en liten hage ändå är större än en box, därmed inte sagt att en hage på 5x5 m är stor nog! Men flera hektar går det inte åt för en vinterhage! Om hästarna mår bra i den hagen fysiskt och psykiskt så varför inte?

:mad: :mad: :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hundträning Hej alla! Ny här på forumet Har haft schäfer som jag tränat o tävlat med i 40 år. Dessvärre otur som ingen annan med att få avliva mina...
Svar
12
· Visningar
1 787
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 807
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama