Lösdrift...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Kiss me young
  • Startdatum Startdatum
K

Kiss me young

Funderar på det här med lösdrift...
Har aldrig använt det o visst verkar det smidigt men,
försvinner inte mycket av den vardagliga kontakten med hästarna? Det är ju så många som har det till sina fölston och jag har själv tankarna ditåt så småningom i framtiden...
Men just detta med att leda ut o in fr hagen, utfodring mm. Hanteringen minskar ju.
Positivt, negativt?

Sv: Lösdrift...

Det beror ju på hur man lägger upp det, jag ser fördelen med lösdrift är att man får mer tid med hästarna istället för att mocka och ströa inne i stallet. Sen tycker ialla fall jag att man minst en gång om dagen bör binda upp/stalla in så varje häst får sin portion kraftfoder och andra tillskott de ev behöver. Även lämpligt att då göra en daglig visitation och koll av hästen om man inte för något annat med den.

Funderar på det här med lösdrift...
Har aldrig använt det o visst verkar det smidigt men,
försvinner inte mycket av den vardagliga kontakten med hästarna? Det är ju så många som har det till sina fölston och jag har själv tankarna ditåt så småningom i framtiden...
Men just detta med att leda ut o in fr hagen, utfodring mm. Hanteringen minskar ju.
Positivt, negativt?

Lösdrift behöver inte alltid betyda att man släpper ut alla hästarna i en stor hage och sedan inte har någon kontakt med den. Tycker många verkar missuppfatta just uttrycket lösdrift.
Vi har våra hästar på lösdrift, eller ska jag kanske säga att vi har dem ute dygnet runt. De går ute i sina egna hagar och har varsitt stall som de huserar fritt i. Jag tycker tvärtom att mina hästar blivit mer lätthanterliga sedan de började gå så. Jag har lika mkt kontakt med dem nu som förr. Vi klappar varje häst varje dag, ger dem mat morgon och kväll samt tar in och borstar, är ute och kör osv. Det blir i stort sett lika mkt hantering.
På somrarna flyttar vi dem till beteshagar på dagarna vilket ju blir i stort sett som att "ta in och ut dem" fast man flyttar från ena hagen till den andra istället.

"Lösdrift" där man sätter ihop en massa hästar i en stor hage långt bort i från sitt hem kanske däremot blir annorlunda. Vi bor ju här där vi har hästarna så någon kontakt förloras inte på att ha dem ute dygnet runt.
Tvärtom! Hästarna är till och med med på våra grillkvällar eftersom vi har ahge bredvid huset. Det hade de ju inte kunnat om de stod inne. :D

Överlag får man en friskare, smidigare och gladare häst av permanent utevistelse!

det är väl inte svårare än att man bara bestämmer sig för att hantera dom ändå? bara för att man inte måste leda in och ut dom betyder det ju inte att man inte kan göra det. ;):D
Ist får du ju mer tid till sådant! Skillnaden blir ju bara att hästen slipper stå i en lite "låda" flera timmar /dygn (när du ändå inte är med den. I min ögon finns det inget negativt i att ha hästar på lösdrift!

Har praktik hos en proffstränare som valde att testa att ha sina 1 åringar (nu 2 åringar) på lösdrift. 4 märrar som är hans och sedan står det tre hästar till där som inte är hans. Har en stor ligghall och höbalar utställda på 2-3 ställen i hagen, de har vattenkoppar i hagen med. I ligghallen finns det 10 möjligheter (tror jag att det är) att binda upp hästarna och fodra dom med kraftfoder.

Dessa hästar har gått ute dygnet runt sedan i höstas och dom är lätthanterade, plockas in de dagar de ska köras, selas på och körs och sedan ut igen i hagen. Vi borstar bara av dom med en piggborste och sedan får de gå ut i hagen igen. Dom är fina i pälsen, inte så långhåriga som jag trodde att de skulle bli.

Tyvärr så har vi inte de andra hästarna på samma gård (dessa ska dock flytta till gården där lösdriften är snart), så hästarna borstas inte när de har torkat lr så efter körning. Utan de enda vi hanterar dom är innan och efter träningen. Men det blir garanterat ändring på det sedan. Jag tycker inte att det finns något negativt med att ha hästarna på lösdrift :)

Jag ser det bara positivt! Enda skillnaden är väl att hästen får ett naturligare liv! Hanteringsmässigt är det ju vad man gör det till. Våra går på lösdrift och för två av dom känns det inte som något annat alternativ heller då dom verkligen inte vill stå på box! Det rids och tränas helt normalt, vi tar in dom i stallet för att sköta och göra ordning och har kontakt med dom när vi fodrar hö åt dom i hagen. Friska och sunda hästar som är välhanterade och glada!

Tackar för alla svar:) verkar som att det är positivt! jag läste någonstans att hästar på lösdrift sover bättre, det hade med flocken att göra, dom utgjorde nån trygghet för varandra.

Som sgat, tål att tänkas på:)

Finns det några lagar om hur stort det ska vara?

Våra gamlingar går också på lösdrift, trivs utmärkt! Ena märren tål ej att vara inne. De andra går ute så mycket som möjligt men inte riktigt lösdrift ännu men det är det som är tanken framöver. De tas in dagligen, tränas och pysslas med, funkar superbra! Tycker de är mer harmoniska och välmående :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 670
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18