Lösdrift varannan dag?

Alexandra_W

Trådstartare
Ännu en av Alex vilda funderingar ;)

Jag har full möjlighet att ha lösdrift, och hästarna har tillgång till ligghall när de är i hagen (sen att de inte använder den är en sak jag får ta tag i om jag ska göra allvar av mina planer..). De tas in nattetid dock, står i kallstall. Står inne från cirka 22 - 06 när jag jobbar, och 22 - 08 när jag är ledig.

Jag har dels en regel som säger att hästar som inte masat sig till grinden tio minuter efter att jag ropat de får skylla sig själv och sova ute, och detta tycks inte bekymra de små liven alls. Dessutom kan de vissa dagar helt sonika vara helt ointresserade av att gå in, de kommer när jag ropar, men halvvägs kommer de på 'nä, idag vill vi inte gå in' och knallar glatt ut i hagen igen (och får då sova ute).

Anledningen att de INTE är på lösdrift är att jag ogärna vill släppa individkollen. På box så ser jag inte bara att NÅGON häst inte är helt okej, jag ser VILKEN. Dvs jag ser direkt VILKEN häst som t ex druckit dåligt, ätit dåligt, är lite lös i magen, stökat runt lite i boxen etc och kan hålla koll på den. På lösdrift ser jag ju bara att NÅGON häst inte är riktigt okej, men har ingen aning då om VILKEN det är jag ska hålla ett extra öga på. Därför väljer jag att ta in nattetid.

Men nu har min vilda hjärna börjat fundera på en kompromiss, där de får gå ute säg varannan natt, och varannan natt gå in. (Behöver ju eg inte vara varannan, kan vara två ute och en inne etc, och naturligtvis påverkar väder och vind och vad hästarna tycker och så). Men detta är ju en milt sagt okonventionell lösning, men jag ser inte riktigt varför det inte skulle fundera, men någon kanske har invändningar eller synpunkter jag missat att tänka på.

Så synpunkter?

Sv: Lösdrift varannan dag?

min häst går på lösdrift varannan natt på vintern.
rider oftast varannan dag och då står han inne på natten.
tycker det är en bra lösning för mig, har gjort så i 5 år.

Så är nog det allra bästa man kan ha hästarna. Man får den där individkollen som jag oxå har svårt att släppa och att hästarna själv får vara med och bestämma var de vill vara ger harmoniska hästar.
Gör själv så när vädret tillåter och kusarna vill så.

Jag har hästarna ute efter väder. De kan gå ute flera nätter i rad, för att sen komma in nån natt eller tre, och sen ut igen.

Har de gått ute länge, men vädret är bra, så kan de ändå få komma in för att få en ordentlig natts sömn.

Likaså kan de få stå inne på dagen och ut på natten om vädret är riktigt uselt under dagen, men klarnar upp på kvällen.

Jag gör också som Fjasut.

Jag har inga bekymmer med att se om någon skulle verka "mysko" och om det är så så får dom vara inne någon natt så att jag har full koll på händelseutvecklingen.

Jag kollar ju ändå på dom minst två ggr/dag när jag kraftfodrar (dom har fri tillgång på hösilage) och byter täcken, då passar jag på att borsta och känna igenom allt, såväl hovstatus som under svansen och juver. Jag har svagt lyse på i min ligghall men det går utmärkt att använda en rejäl ficklampa när det är svart ute....

Låt du dina hästar vara ute med gott samvete, låt väder och magkänsla bestämma. Dom har ju ligghall om dom vill.

//Scata

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 857
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar