Lösdrift vad tänka på?

Gullan86

Trådstartare
Vilka regler gäller för att ha lösdrift?

tänk en hage, hur många hektar bör det vara för 3 små ponnyer(a+b+c)
vinter resp sommar?

vad behövs mer vilka regler gäller?
måste man ha tillgång till en sjukbox?måste man ha betongplatta? mer?

Sv: Lösdrift vad tänka på?

Detta undrar jag också över. Om man har lösdrift som strös med halm, mockas inte alls, utan allt körs ut med traktor en gång per år och tas om hand direkt. Måste man då ändå ha en gödselplatta? Det enda som hamnar där är ju i så fall det som mockas ur hagen.

Lösdriften, måtten hittar du på jvs hemsida, men samma mått som för box per häst. bygg gärna lite större. Minst 3 väggar och tak. gärna söder läge.

Jag har 2 lösdriftar hemma, den större är 4 väggar med öppning framtill, hög i tak, och den andra 3 väggar och hela framsidan öppen framtill. Hästarna föredrar den öppna, då de har bättre sikt från den.

Hagarna finns inga spec mått för, bara att hästarna ska kunna röra sig fritt i sina egna gångarter. men gör inte för liten hage, den blir fort nertrampad, och vars foder platsen finns, dränera gärna för de blir nertrampat fort.

sommar hage samma sak, finna inga mått men man brukar ju rek 1 hektar per häst.

Man ska alltid ha tillgång till sjukbox, men underlaget kan ju vara grus, måste nog inte vara betong, inte helt säker.

de finns och beställa alla regler från jvs hemsida gratis.

Gödselplatta gäller från 10 hästar senast när ja läste om det, de kan vara ändrat nu, minns inte vars jag läste, men de stod, gödselplatta from 10 hästar, samt ej nära grundvatten.
Vi har 6 hästar hemma, jag skottar mitt i traktor skopan, o kör sedan det 500 m längre bort. och där "brinner" de tills de blir anv för det.
Och de verkar OK för jag frågade 2 länstyrelsen medarbetare och de tyckte de va ok...länsstyrelsen som grannar... :)

Lycka till i lösdrift bygget! :laugh:

Om du bara mockar ut en gång år, behövs inge platta. om de tas om hand ändå.

okej tack så hemskt mkt för svaren

det är så att vi tittar på ett ställe med 1,4 hektar mark, hade givetvis velat ha mer mark men det är väldigt dyrt med mark.

tror ni det är möjligt för mina 3 hästar, 2 islänningar o en mini shettis?
stället ligger högt så det blir nog inte jätteblött o lerigt.
1 tredjedel av marken är bete resten är gles till tät skog, hur kan man lösa det bäst?

grannen har stora beten previs brevid o det är bara sommargäster så ev kan man arrendera men tar inget för givet.

här där jag bor nu har vi 2 hagar vid huset, mkt mer öppna o bara enstaka träd o stället ligger dessutom rätt lågt.
jag beräknar dessa hagar som max 1,6 totalt men troligen mindre.

hästarna är lättfödda iaf den ena islänningen o shettisen.

hur är smartast att tänka tycker ni? med hagarna.

sen finns det inget stall bara en mindre lada.
ska man kolla om det är godkänd takhöjd och snickra ihop en godkänd box däri eller är det smartast med en utebox?

hur många boxar kräver de på 3 hästar kan man undra?
Alltså sjukboxar är det väl man får tänka då...för jag använder aldrig box till dem annars och de har aldrig varit sjuka men man måste ju utifall att.

jag brukar göra små hagar om jag måste ge dem extra foder osv.

det med 1 hektar/häst kan inte gälla små lättfödda ponnyer väl utan stora hästar på bete?

vet att det funkar bra med 0,5-0,8 hektar "bete" till de två lättfödda i alla fall om de får gå där länge och käka så det hålls nedbetat.
man kan kanske spara vissa plättar så att den mer svårfödde kan gå in där och käka emellanåt/vissa dagar på dygnet?

sen brukar vi köra alla 3 till vår sommarstuga på sommaren i ca 3 veckor ofta när det är som torrast/varmast på sommaren så då får "hemmahagen" chans att vila upp sig med.

det angående gödselplatta...hm..

har man små hagar kan man ju underlätta betestrycket och maskangrepp med hjälp av att mocka...och då behövs väl en såmn kanske...vill de inte att man har en om man har sjukbox eller?

helst ska ju vissa hagar få vila typ 2 år osv men det ufnkar ju inte om man bara kan ha 2 hagar typ...
för jag vill försöka få till en separat vinter och sommarhage så de inte går i samma året runt.

men som sagt, bete behövs ju inte mkt o tala om. förutom till unghästen då(den mer svårfödde som börjar bli mer o mer lättfödd).

hm, ja det värsta är ju säkert när man köpt ett ställe med för lite mark kan jag tänka mig....

hade givetvis velat ha typ 10 hektar som de kunnat ströva på, men drömmen matchar inte riktigt verkligheten och plånboken.
lider de av att ha 1,4 hektar tror ni? eller hälften av det blir det väl typ eller iaf 2 tredjedelar om man gör 2 hagar.

detta nu om vi inte kan arrentera hos grannen som har(gissar) säkert minst 3-5 hektar naturbete precis brevid stället vi tittar på.

Om du bara mockar ut en gång år, behövs inge platta. om de tas om hand ändå.

då måste man väl ha betong i botten av lösdriften eller?
annars så försvinner väl hela iden med platta för då skulle man ju kunna lägga allt man mockar ur sina boxar(om man inte har lösdrift) i en hög på marken och sen kommer någon o hämtar det sen 1 gång om året.

man måste ju samla upp urinen med när man har gödselplatta, känns ju inte jättefrächt om man gör det i en lösdrift eller?
jag tänker kanske fel..

jag hoppas du har rätt bara:)

någon som vill visa bilder på hur man bygger smarta lösdrifter?
rejäla doningar men gärna "provisoriska" med typ mellan två träd tex eller med hjälp av halmbalar?

1,4 hektar räcker gott o väl till så små ponnyer. 1 hektar räknade jag på betes perioden för stora hästar. ca 2 månader.

Jag har gjort mina hagar i sektioner. ex. vinterhagen är 1 hage som är en strandhage med mkt skog, stor grind till nästa hage vars lösdrift finns, sen en grind till med hage och lösdrift. bra att kunna stänga av, om ex staketet går sönder el liknande...

sen har jag också "fodringshage" precis utanför grinden har ja en liten hage, väldigt smidigt.

Om du inte låter dem gå i sommarhagen så hålls betet relativt smittfritt, o gör på våren innan betessläpp en mask analys, om de behövs avmaskas o släpp dem inte i betes hagen innan ev avmaskning. och mocka ur hagarna. vi har haft samma sommar hage i 5 år, och de är bra bete än, lite parasitangrepp, men nu i år ska allt odlas om o få vila i några år.

Ladan kan du inreda en box i om takhöjden räcker. en box räcker väl, men du kan ju göra ett större öppningsbart fönster så hästen som står där kan se ut till dem andra om denne blir orolig.

sen kan de vara skönt m box om du ska göra iordning häst inför ridtur, el om hästen ska komma in och äta mm...

Lösdriften tjänar man på i längden att göra ordentligt från början. Vi gjorde egen. av järnbalakar stomme. och trä panel runt om, samt skivor på insidan av väggen i fall hästarna tuggar, så lätt att byta skivor. samt gummi matta lämgs hela nedre kant. håller borta blåsten som annars kan krypa in. o den står på grovt grus. samt halmad bädd.

el så gör du den i sektioner, så du kan flytta den vid behov, ex. 1.5 m träplank sektioner byggs ihop, o vid ev flytt plockas de i sär.

hoppas de var några ideer som var till hjälp =)

Nu skiljer det sig lite mellan länen men vad gäller lösdrift för tre hästar här i halland så måste man förvara gödsel nånstans där det inte lakar ur i naturen. Betongplatta, på en släpkärra, container. Och med 1,4hk mark till tre hästar året om kommer du behöva mocka även hagen, det blir mycket skit!

Att räkna med att inte mocka nån skit alls under vintern varken ute eller i ligghall känns väldigt äckligt :crazy: Om inte annat så blir det mycket skit runtom ligghallen oxå -där det för övrigt bör vara grusat om hästarna har en tråkig hage. De hänger gärna därifrån maten kommer ;) Mina har en fin tendens att gå ute o pilla i gräset, sen när de skall hem o dricka eller få hö så stannar dom 20m från ligghallen o skiter först. Där blir ett berg av skit ;)

Vad gäller ligghall här så är det ok med grusbotten till två hästar, men inte till tre -då är det platta som gäller. I hallands län iaf.

Du måste ha tillgång till en sjukbox per 25 hästar. Men du måste oxå ha tillgång till att samtidigt kunna stalla upp samtliga hästar. Där räknas ligghallen in, så du behöver kunna stänga ligghallen om du inte har annan uppstallning, om jag har förstått det rätt. Vad gäller sjukbox skall det vara i ett utrymme där du kan värma upp tillräckligt för att hålla ett dropp flytande.

Jag hade ju en hage på ca 0,7hk till tre islänningar, det enda jag gjorde var att mocka skit kändes det som ;) Och fick köpa hö från augusti till juni... Dom hade ett sommarbete som var ca 1,5hk, där dom gick från 1april till 1okt, med stödutfodring eftersom det var magert skogsbete.

En sak till jag minns är att rekomendationen för marktrycket/gödseln är max 3 hästar per 1hk.

Det funkade fint för min del med den lilla hagen, vi grusade upp stora ytor, de hade varierande terräng, skog att klia sig på och vi mockade... o mockade... o mockade. Det var en trevlig hage, men på tok för liten! Vi flyttade ju till slut eftersom vi var trötta på att behöva fjäska med grannen för att hyra betet. Vi var trötta på att köpa hö 10 av 12 månader. Nu har vi köpt en gård med 12hk, alldeles lagom! :) O så härligt att inte vara beroende! O härligt att se hästarna ha stora hagar (fast hullet blir nog svårt att hålla under sommaren :crazy: )

Lycka till med gårdsköp!!! :banana:

Kan du inte använda ladan som ligghall, antingen in- eller utvändigt? Ofta finns det ju en logdel i äldre lador som funkar fint som ligghall, eller så kan du sätta tak och två kortväggar mot den utvändigt. I vilket fall som så hade jag förberett för någon form av uppstallning inne i ladan också, antingen med hjälp av grindar i ligghallen eller kanske boxar/spiltor i en annan del av ladan. Det är bra att kunna ta in alla om vädret skulle bli katastrof, staketet lägger sig ner, insekterna blir för hemska osv.

Något man har verklig nytta av är att antingen hårdgöra eller gjuta där foderhäcken ska vara, det har man igen!

Tack alla så hemskt mycket för de jättesmarta tipsen...

hur hög är det ladan måste vara i dörr öppning o takhöjd?
hur ska konstuktionen göras om man använder ladan som stöd?ifall takhöjden är för låg alltså sör ladan är rätt liten.

är det samma regler på takhöjden i lösdriften?

vad är smartast att strö med?

Det beror ju på vad dina hästar har för mankhöjd. Gå in på Jordbruksverkets hemsida, där hittar du alla mått, även för ligghall.

Det är en smaksak vad man vill strö med, tycker jag. Torv och spån kan man ju köpa i balar och blir därmed lättare att lagra än halm, men sen kan det ju också finnas en bonde nästgårds som säljer jättefin halm till bra pris...

Alla mått finns att läsa på jordbruksverkets hemsida, det är både lätt att hitta och utläsa.

Vad gäller strö så föredrar jag halmpellets. Ren halm gillar matglada hästar, inte smart om man vill att de skall vara ute. Torv fryser o blir stenhårt o när det tinar o det börjar droppa kondens så blir det blöt gegga. Spån e dyrt...

Nu skiljer det sig lite mellan länen men vad gäller lösdrift för tre hästar här i halland så måste man förvara gödsel nånstans där det inte lakar ur i naturen. Betongplatta, på en släpkärra, container. Och med 1,4hk mark till tre hästar året om kommer du behöva mocka även hagen, det blir mycket skit!

Att räkna med att inte mocka nån skit alls under vintern varken ute eller i ligghall känns väldigt äckligt :crazy: Om inte annat så blir det mycket skit runtom ligghallen oxå -där det för övrigt bör vara grusat om hästarna har en tråkig hage. De hänger gärna därifrån maten kommer ;) Mina har en fin tendens att gå ute o pilla i gräset, sen när de skall hem o dricka eller få hö så stannar dom 20m från ligghallen o skiter först. Där blir ett berg av skit ;)

Vad gäller ligghall här så är det ok med grusbotten till två hästar, men inte till tre -då är det platta som gäller. I hallands län iaf.

Du måste ha tillgång till en sjukbox per 25 hästar. . Men du måste oxå ha tillgång till att samtidigt kunna stalla upp samtliga hästarDär räknas ligghallen in, så du behöver kunna stänga ligghallen om du inte har annan uppstallning, om jag har förstått det rätt. Vad gäller sjukbox skall det vara i ett utrymme där du kan värma upp tillräckligt för att hålla ett dropp flytande.

Jag hade ju en hage på ca 0,7hk till tre islänningar, det enda jag gjorde var att mocka skit kändes det som ;) Och fick köpa hö från augusti till juni... Dom hade ett sommarbete som var ca 1,5hk, där dom gick från 1april till 1okt, med stödutfodring eftersom det var magert skogsbete.

En sak till jag minns är att rekomendationen för marktrycket/gödseln är max 3 hästar per 1hk.

Det funkade fint för min del med den lilla hagen, vi grusade upp stora ytor, de hade varierande terräng, skog att klia sig på och vi mockade... o mockade... o mockade. Det var en trevlig hage, men på tok för liten! Vi flyttade ju till slut eftersom vi var trötta på att behöva fjäska med grannen för att hyra betet. Vi var trötta på att köpa hö 10 av 12 månader. Nu har vi köpt en gård med 12hk, alldeles lagom! :) O så härligt att inte vara beroende! O härligt att se hästarna ha stora hagar (fast hullet blir nog svårt att hålla under sommaren :crazy: )

Lycka till med gårdsköp!!! :banana:

är du hundra på det? var står det?

det är så att vi tittar på ett ställe med 1,4 hektar mark, hade givetvis velat ha mer mark men det är väldigt dyrt med mark.

sen finns det inget stall bara en mindre lada.
ska man kolla om det är godkänd takhöjd och snickra ihop en godkänd box däri eller är det smartast med en utebox?

hur många boxar kräver de på 3 hästar kan man undra?
Alltså sjukboxar är det väl man får tänka då...för jag använder aldrig box till dem annars och de har aldrig varit sjuka men man måste ju utifall att.

det med 1 hektar/häst kan inte gälla små lättfödda ponnyer väl utan stora hästar på bete?

vet att det funkar bra med 0,5-0,8 hektar "bete" till de två lättfödda i alla fall om de får gå där länge och käka så det hålls nedbetat.
man kan kanske spara vissa plättar så att den mer svårfödde kan gå in där och käka emellanåt/vissa dagar på dygnet?

har man små hagar kan man ju underlätta betestrycket och maskangrepp med hjälp av att mocka...och då behövs väl en såmn kanske...vill de inte att man har en om man har sjukbox eller?

helst ska ju vissa hagar få vila typ 2 år osv men det ufnkar ju inte om man bara kan ha 2 hagar typ...
för jag vill försöka få till en separat vinter och sommarhage så de inte går i samma året runt.

Jag skulle kolla hur det är i ditt län vad gäller hagar, här är det krav på minst 1ha mark/häst oavsett om det är en minishettis eller en shirehäst.
Men det kan även skilja beroende i vilket område du bor hur marken är med vattentäkter osv i närheten.

För övrigt tycker jag att 1,4ha för 3 hästar är på tok för lite.
1ha mark är bara 100x100m och det är väl ändå gränsfall vad man kan anse att en häst kan röra sig fritt i alla gångarter.
Jag vet att här krävs det minst den ytan för att herr/tant inspektör ska godkänna det som att hästarna kan röra sig fritt iaf.
Är det 1,4ha mark som kan bli hagar eller är det 1,4ha det totala som hus, lada tomt ligger på? Då blir det inte mycket kvar till hästarna...

Att 0,5ha bete skulle räcka till sommarbete är inte rimligt heller, inte utan stödfodring och då kallar jag det inte för bete...
Inte ens för en islandshäst 0,5ha bete är 50x50 m alltså samma yta som de internationella måtten på en ridbana..

Ska du ha såna pyttesmå hagar kommer du att behöva mocka ihjäl dig för att hålla de fräscha och parasittrycket nere.

Här rekommenderar både veterinärerna och länsstyrelsen minst 4 hagar 2 vinter och 2 sommar för att de ska vila vartannat år.

Minsta tillåtna takhöjd i stall eller ligghall är 225cm och då kan du ha hästar upp till 150cm i mkh.
Tänk även på att det är 225 som gäller från bädden, inte från golvet så beroende på hur hög bädd du ska ha kan du behöva höja taket mera.

är du hundra på det? var står det?

Det står i DFS 2007:6 i tredje kapitlet.

"1 § Vid en anläggning där hästar hålls under den kalla årstiden ska alla hästar samtidigt kunna beredas utrymme i stall."

Huruvida tolkningen är att man måste kunna stänga om dom eller inte vet jag inte. Jag läser det som att man måste kunna stänga om dom för att hålla dom inne. Men som jag skrev såär jag inte 100 på det.

Ligghall räknas också som stall. Så, nej, boxplatser till samtliga hästar utöver ligghall är det inte krav på, och man behöver inte kunna stänga ligghallen.

Är det hus, lada, trädgård, osv på dessa 1,4 hektaren eller är det ren betesmark på 1,4 hektar?
För om det är allt på dessa hektar så får du ju räkna bort det som byggnader och sådant tar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 415
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 612
Senast: 13579vas
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka