Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du bara mockar ut en gång år, behövs inge platta. om de tas om hand ändå.
Nu skiljer det sig lite mellan länen men vad gäller lösdrift för tre hästar här i halland så måste man förvara gödsel nånstans där det inte lakar ur i naturen. Betongplatta, på en släpkärra, container. Och med 1,4hk mark till tre hästar året om kommer du behöva mocka även hagen, det blir mycket skit!
Att räkna med att inte mocka nån skit alls under vintern varken ute eller i ligghall känns väldigt äckligtOm inte annat så blir det mycket skit runtom ligghallen oxå -där det för övrigt bör vara grusat om hästarna har en tråkig hage. De hänger gärna därifrån maten kommer
Mina har en fin tendens att gå ute o pilla i gräset, sen när de skall hem o dricka eller få hö så stannar dom 20m från ligghallen o skiter först. Där blir ett berg av skit
![]()
Vad gäller ligghall här så är det ok med grusbotten till två hästar, men inte till tre -då är det platta som gäller. I hallands län iaf.
Du måste ha tillgång till en sjukbox per 25 hästar. . Men du måste oxå ha tillgång till att samtidigt kunna stalla upp samtliga hästarDär räknas ligghallen in, så du behöver kunna stänga ligghallen om du inte har annan uppstallning, om jag har förstått det rätt. Vad gäller sjukbox skall det vara i ett utrymme där du kan värma upp tillräckligt för att hålla ett dropp flytande.
Jag hade ju en hage på ca 0,7hk till tre islänningar, det enda jag gjorde var att mocka skit kändes det somOch fick köpa hö från augusti till juni... Dom hade ett sommarbete som var ca 1,5hk, där dom gick från 1april till 1okt, med stödutfodring eftersom det var magert skogsbete.
En sak till jag minns är att rekomendationen för marktrycket/gödseln är max 3 hästar per 1hk.
Det funkade fint för min del med den lilla hagen, vi grusade upp stora ytor, de hade varierande terräng, skog att klia sig på och vi mockade... o mockade... o mockade. Det var en trevlig hage, men på tok för liten! Vi flyttade ju till slut eftersom vi var trötta på att behöva fjäska med grannen för att hyra betet. Vi var trötta på att köpa hö 10 av 12 månader. Nu har vi köpt en gård med 12hk, alldeles lagom!O så härligt att inte vara beroende! O härligt att se hästarna ha stora hagar (fast hullet blir nog svårt att hålla under sommaren
)
Lycka till med gårdsköp!!!![]()
det är så att vi tittar på ett ställe med 1,4 hektar mark, hade givetvis velat ha mer mark men det är väldigt dyrt med mark.
sen finns det inget stall bara en mindre lada.
ska man kolla om det är godkänd takhöjd och snickra ihop en godkänd box däri eller är det smartast med en utebox?
hur många boxar kräver de på 3 hästar kan man undra?
Alltså sjukboxar är det väl man får tänka då...för jag använder aldrig box till dem annars och de har aldrig varit sjuka men man måste ju utifall att.
det med 1 hektar/häst kan inte gälla små lättfödda ponnyer väl utan stora hästar på bete?
vet att det funkar bra med 0,5-0,8 hektar "bete" till de två lättfödda i alla fall om de får gå där länge och käka så det hålls nedbetat.
man kan kanske spara vissa plättar så att den mer svårfödde kan gå in där och käka emellanåt/vissa dagar på dygnet?
har man små hagar kan man ju underlätta betestrycket och maskangrepp med hjälp av att mocka...och då behövs väl en såmn kanske...vill de inte att man har en om man har sjukbox eller?
helst ska ju vissa hagar få vila typ 2 år osv men det ufnkar ju inte om man bara kan ha 2 hagar typ...
för jag vill försöka få till en separat vinter och sommarhage så de inte går i samma året runt.
är du hundra på det? var står det?
det är så att vi tittar på ett ställe med 1,4 hektar mark, hade givetvis velat ha mer mark men det är väldigt dyrt med mark.