Lösdrift, tips, funderingar, bilder!

Lina123

Trådstartare
Har lite funderingar och frågor kring lösdrift, dels är jag nyfiken på lösdrift (eller utedrift heter det väl om man ska vara korrekt) i allmänhet, har fått upp ögonen för lösdrift och har inte jättemycket erfarenhet mer än vad jag läst mig till. Så jag vill ha BILDER på era lösdrifter :bump:

Sen undrar jag vad ni strör med? Vilket funkar bäst enligt er?

Hur gör ni med grovfodret, får hästarna äta inne i lösdriften eller utanför? Kanske både och? Varför?

Har ni några smarta lösningar i samband med er lösdrift som ni vill dela med er av?

Sv: Lösdrift, tips, funderingar, bilder!

Jag tycker det är bra där jag har mina pållar. Ligghallsunderlaget är gjuten platta och på det ströas det med halm. Det mockas ingenting under vinterhalvåret då dom bor där, utan det ströas mer ovanpå skiten. Det finns även vattenkopp inne i lösdriften med uppvärmda ledningar antar jag, den fryser inte i alla fall.

Dom får mat ca 50 meter ut från ligghallen. Två stora hösilagebalar med "hönät" runt och ligger i sådan där foderring.

När hästarna flyttar ut på bete så töms ligghallen med traktor!

Detta är väldigt lättskött. Läggs in nya hösilagebalar en gång i veckan ungefär. Det går 9 hästar i hagen dagtid och 5 st på natten då några går in och sover.

Det här med nät över hösilagebalarna tycker jag är bra. Då glufsar dom inte i sig lika snabbt som annars och då kan det bli problem med överviktiga hästar...
Med nät på får dom jobba lite för maten ;)

Jo nät verkar jättebra så att dom får lite mer att pilla med och inte bara glufsar i sig, dom måste ju jobba lite för födan ;)

Hur ser själva ligghallen ut? som en lada eller mer om ett vindskydd? Får ni grusa runt om för att det inte ska bli geggigt på hösten?

Det är en stor lada där hela sidan är öppen. Den är delad då stallägaren har sina ponnys i egen hage med egen ligghall. Så det är uppställt en vägg mellan och våra privathästar har en mindre del av ladan. Den är dessutom en öppning på kortsidan ocskå.

Här ser du en liten del av hallen. Det ljusa längst upp är inte öppet, det är ljusa fönster/ljus plast. Öppningen är hela långsidan till höger och hålet på kortsidan som syns. Du ser även avskiljsväggen.

http://syningeridskola.dinstudio.se/files/746x493/lugn_och_ro.JPG

Ett tips också då förutom nät på rundbalar är att ha en lösdrift där möjlighet till att mocka ut med traktor finns. Annars får man gå och mocka lite varje dag, det är ett jä**a göra sen på våren annars när allt ska ut ;)

det ser trevligt ut! hästarna verkar gilla det! jag har funderat på lösdrift,att ta hem hästen o ha nån form av lösdrift för 2-3 hästar..men jag är orolig för att inte kunna fixa till en tilldragande ligghall,så att de står ute i snöstorm.jag tror jag skulle sova dåligt då..fast det är islänningar det gäller:crazy:

hurdant nät är det kring balarna,nåt som ni trär över eller det där vita elastiska som är runt redan från början?

småmaskigt lastnät till lastbilsflak fungerar bra, dock ej billigaste modellerna, det biter dom sönder på ett par dagar. Sedan får man trä runt det på bästa möjliga sätt.

I vårt stall lyfts balen upp med hjälp av traktor, nät träs på och snyts ihop under balen på nåt sätt.

Sedan finns det specialnät till just rundbalar att köpa om man googlar!

Angående ligghall, nog tror jag en halmad ligghall används om pållarna vill. MEN oftast används ju de flesta lösdrifter som toalett för pållarna :grin: :D

Dom är som 08orna på somrarna, i sina sommarstugbyar: Äter ute och skiter inne!

Ooooh, vilken stor, luftig och mysig ligghall! Googlade på lösdrift häromdagen och fick upp just den bilden faktiskt och tyckte den såg så mysig ut :)

Jag har mina på lösdrift nu andra vintern och trivs utmärkt med det!

Ligghall som går att mocka med traktor är bra, men vi har 2+3 hästar i våra ligghallar så de mockas för hand och det är faktiskt inte särskilt jobbigt. Vi fodrar 3 ggr/dag, ute oftast, men de får inne vid dåligt väder.

Fler ingångar tycker jag är att föredra, då kan alla få gå in.

Det värsta slitet för oss har varit vattnet, vi har slitit och burit ut i dunkar, men sedan idag är det slut med det. Jag har ett skåp med frostvakt i där det finns vatten, från den har vi numera en lång slang som dras ut genom ett hål i väggen till våra isolerade (jag har med värme i) vattenkar.

Och framförallt, hårdgjorda ytor där hästarna gå mycket, typ ingångarna till ligghallen och vid foderplatsen.

Vi mockar även hagen och försöker hålla så rent och snyggt som möjligt.

Här har vi två hästar som går på lösdrift året runt. Vi använder oss av en del av ladugården som ligghall med halm som strö.
Vi måste dock ha enormt mycket halm för att hästarna inte ska skada sig ( i botten är det stort grus ).

Tidigare i vinter hade vi det vanliga badkaret som vi fyllde var och varannan dag för att sedan hacka bort all is och se att det inte blev något vatten av det. Nu bär vi hinkar fram och tillbaka :P Vi har kunnat haft lösdriften som sommarbete också utan att dom har ätit upp allt gräs på en sommar.

Nu på vintern har dom tillgång till stor rundbal som grovfoder. Jag utfodrar kraftfodret på kvällen och ingen av hästarna har problem med mage eller något annat :) Angående nät till höbal eller liknande så används det inte här. Dom anpassar sig nu efter sin egen hunger eftersom dom vet att maten inte tar slut direkt och dom kan vänta tills dom är hungriga på riktigt.
Täcken används sällan, det är de gånger vi märkt att dom har skakat osv. Det är oftast vid nederbörder som regn och snö.

/Klaralove (Observera att detta är första inlägget jag skriver här på buke så något kanske har gått fel...) :P
Bilder kanske kommer om jag hittar några :d

Det är en stor lada där hela sidan är öppen. Den är delad då stallägaren har sina ponnys i egen hage med egen ligghall. Så det är uppställt en vägg mellan och våra privathästar har en mindre del av ladan. Den är dessutom en öppning på kortsidan ocskå.

Här ser du en liten del av hallen. Det ljusa längst upp är inte öppet, det är ljusa fönster/ljus plast. Öppningen är hela långsidan till höger och hålet på kortsidan som syns. Du ser även avskiljsväggen.

http://syningeridskola.dinstudio.se/files/746x493/lugn_och_ro.JPG

Ett tips också då förutom nät på rundbalar är att ha en lösdrift där möjlighet till att mocka ut med traktor finns. Annars får man gå och mocka lite varje dag, det är ett jä**a göra sen på våren annars när allt ska ut ;)

Inte alls avis, nääää:angel:

Strör med spån i botten sen halm uppepå. lägger in en hel storbal när det behövs. Mockar gör jag för hand. Nån av hästarna får backa in en kärra och så lastar husse. Sen ut på åkerlappen och tippa av. Tar med ett lass spån på vägen tillbaks.

Ptr

Hadde tänkt att bidra med en bild men begriper inte hur man gör på det här stället!

Jag jobbar på en gård som har lösdrifter, (flera lösdrifter och ca 70hästar på gården). Vi har vindskydd i lite olika storlekar och underlag. Hos vallackarna och hingst/vallack hagen har vi halm, hos stona har vi grus, en liten sto hage har också halm, ridskole vallackarna har ingenting bara mark, samma sak för avelsstona, och unghingstarna också.. det är nästan bäst, tycker jag. Där behöver man inte mocka så ofta eftersom det förmultnar utav sig själv, och det blir inte lerigt eftersom det är tak över..

Hästarna använder inte vindskydden speciellt ofta, utan när det används mest är på sommaren mitt på dagen, när det är som varmast och om det nån gång är lite blött ute, fast knappt då heller.

Avelsston+föl+ungston och unghingstar har fri tillgång på hösilage. Då kör vi bara ut en rundbal och ställer den i hagen. Sen ser man när den börjar ta slut, och då kör man in en ny. Vi har nästan alltid två st. samtidigt i hagarna pga. vi har så pass många individer och för att alla ska få äta sig mätta så behövs två.

Hos övriga har vi en rundbal som står utanför hagen och så kastar vi bara in när det är dags för fodring. och sen går man in i hagen och sprider ut det i olika hagar. När det börjar bli nedtrampat och "slitet" på ett ställe så ställer man bara nästa bal en bit bort, och fodrar på ett nytt ställe.

Vi har en stor fors som går igenom hela gården och nästan alla hagar! vilket gör att vi inte alls behöver tänka på vatten under största delen utav året. På vintern, om det blir fryst så tar vi en spett och hackar hål på isen.
Till de hagar som inte har forsen som går igenom har gårdsägarna köpt/installerat vattenkoppar med elslinga i, som gör att det inte fryser på vintern. Då räcker det med att man kollar den regelbundet (helst varje dag) att den fungerar. Sen bär vi vatten i dunkar till små hagar, där hästar som står på träning eller väldigt svår fångade hästar använder.. använder också de hagarna som sjukhagar

Här har vi två hästar som går på lösdrift året runt. Vi använder oss av en del av ladugården som ligghall med halm som strö.
Vi måste dock ha enormt mycket halm för att hästarna inte ska skada sig ( i botten är det stort grus ).

Tidigare i vinter hade vi det vanliga badkaret som vi fyllde var och varannan dag för att sedan hacka bort all is och se att det inte blev något vatten av det. Nu bär vi hinkar fram och tillbaka :P Vi har kunnat haft lösdriften som sommarbete också utan att dom har ätit upp allt gräs på en sommar.

Nu på vintern har dom tillgång till stor rundbal som grovfoder. Jag utfodrar kraftfodret på kvällen och ingen av hästarna har problem med mage eller något annat :) Angående nät till höbal eller liknande så används det inte här. Dom anpassar sig nu efter sin egen hunger eftersom dom vet att maten inte tar slut direkt och dom kan vänta tills dom är hungriga på riktigt.
Täcken används sällan, det är de gånger vi märkt att dom har skakat osv. Det är oftast vid nederbörder som regn och snö.

/Klaralove (Observera att detta är första inlägget jag skriver här på buke så något kanske har gått fel...) :P
Bilder kanske kommer om jag hittar några :d

Ni borde införskaffa en thermobar :D Vet du ungefär hur stor hagen är? Verkar ju härligt om den är så stor att de kan gå där både vinter och sommar :) Måste man mocka hagen då? BILDER vill jag seee =)

intressant att se hur det funkar på en större gård =) Tack för infon!

Bara en fråga till inlägget ovanför; Du skrev att det går en fors igenom hagen/hagarna. På vintern då det oftast blir till is, går inte hästarna igenom isen då? Annars är det ju jätte praktiskt... :P

Jag vet inte riktigt hur stor hagen är men ska försöka kolla upp det :)
Jag mockar nästan aldrig... Nu var det länge sen jag såg skit i ladugården men i början var det mer där så då mockade jag ibland.
(Högst två gånger/vecka.)
Nu töms det bara där inne ibland med traktor. :P

men jag är orolig för att inte kunna fixa till en tilldragande ligghall,så att de står ute i snöstorm.jag tror jag skulle sova dåligt då..fast det är islänningar det gäller:crazy:

Du ska nästan räkna med att de sover ute i snöstorm. Under alla år jag hade lösdrift, så heta sommardagar och under insektsperiod hittade man hästarna där. Under snöstormar ekade det tomt i lösdriften, men under en gran eller för den delen mitt ute på ett fält stod oftast två raggiga ponnyer och undrade om jag inte hade något bättre för mig än störa dem..

Samma nu, jag har inte lösdrift utan de går in i box i stall på natten, men jag har 'ligghall' (fast lite annorlunda, sak samma)i hagen. Sommartid så hittar man rätt ofta hästarna där på dagen. Nu kommer bara den ena åt sin just nu då den andra står i sjukhage. Men han har inte satt sin fot i ligghallen på flera månader. Och det är inte för den inte 'duger' eller inte är tilldragande. Utan för att snö/kyla inte är ett behov att uppsöka den för - medan däremot hetta och insekter är.

Jag fodrar inte i ligghallarna, om jag gjorde det skulle de säkert häcka mer där - och skita mer. Den ena skiter bara utanför, går ut och skiter om det är så. Den andra är inte lika finkänslig..

2010-11-29050.jpg

En liten del av min lösdrift, där man även ser min vattenlösning framför skäcken.

*kl*
Vi har ligghallar med fyra väggar men med stora ingångar, där vi har unghästar. Jag har hittills aldrig varit med om att inte fått komma in, men det är ett potentiellt problem om man inte har fler ingångar. Fördelen med att ha fyra väggar är att hästarna och ströbädden får mer skydd från regn och blåst än om man har en hel vägg borta. Har funderat på köldridåer också, men är lite rädd att snorungarna drar sönder dem :P.
På ena lösdriften har vi dessutom tak utanför, det är verkligen toppen för att hålla leran i schack. Och skyddar ingången också.
Vi ger våra hö inne och ute (fri tillgång), kraftfoder inne 2 ggr/dag. Det vi tänkt på är att ha gott om plats så att alla får äta. I delen med även tack utanför ligghallen har vi kraftfoderplatser även ute, så att alla får lugn och ro.
Eluppvärmda vattenkoppar, det är guld värt!
Våra går nakna året om.

Låter toppen med ett tak som går lite utanför lösdriften, för att förhindra lera osv.
Står dom ofta inne och äter? Vad har ni för underlag? Får ni mocka mycket?
Mycket frågor nu :D Skulle vara jättekul att se bilder om du har det =)

Liknande trådar

Samhälle Senaste veckorna har jag hållit på med ett projekt som kretsar mycket kring identitetsmarkörer, det vill säga olika symboler och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 974
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 984
Senast: cewe
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 677
Senast: skuggi
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 939
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte