Lösdrift, tips, funderingar, bilder!

Sv: Lösdrift, tips, funderingar, bilder!

Vi har ungefär likadant (fast 'bara' ett 30-tal hästar) Jätteskönt med naturligt vatten i hagarna!

Även här ser man dom oftast ute i snön, ju kallare desto bättre verkar dom trivas :) mest bara fölen och åringarna som tycker det är skönt att ligga ner i halm ibland. Alla utehästarna får rejäl vinterpäls oavsett ras - här är blandat travare, halvblod, fullblod, ädlare ponnyer samt några stora kallblod, vi märker ingen större skillnad på tålighet annat än individuellt.
Dock går det ju åt ganska mycket foder som värmebränsle i den här kylan

Dom hästar som jobbas lite hårdare samt ett par gamlingar står dock på box, främst för att dom får specialfoder som kan vara svårt att dela ut i lösdrift.

De står oftast ute och äter grovfodret, men ligger inne i ligghallen. Utom när vårsolen kommer, då ligger de gärna ute i höt och myser :P.
Vi har jordgolv med typ singel (lite finare) blandat och sen djupströbädd med halm som mockas ut när hästarna går ut på betet. Ytan under taket utanför är sand, även där skrapas det rent en gång per år, men det blir inte så skitigt, de har hittat på en annan plast ute där de har "toalett".

Något att tänka på är placeringen av själva ligghallen om man inte har en redan befintlig byggnad. Det blir stor skillnad på mängden lera om man har den placerad vid botten av ett tillflöde av vatten, än om man i stället har hallen placerad lite högt med fall från den.

Vi har även vid grindarna till våra hagar valt att lägga ut Paddex, det funkar jättebra där vi har (hade) riktigt eländig smetlera. Kan vara ett tips att lägga vid ingångar om man har en befintlig byggnad vid ett inte optimalt läge när det gäller flöden.
Ska försöka hitta på en bild!

Jag har haft mina hästar på lösdrift i tre vintrar nu. Vår är ca 3x5 m med en ingång på ca 2 m i änden på ena långsidan. Strör gör vi med halm på en botten av spån. Har inte gjutet golv så en rejäl spånbädd gör att det inte blir blött i botten.
Vi utfodrar inne genom att ställa in en liten ensilagebal i ena hörnet. Jag tycker att det är bra att ha fodret inne så det står torrt plus att jag första året var lite nojjig över att min gamla häst, som flyttade ut och blev lösdriftshäst vid 23 års ålder, skulle stå ute och frysa för mycket. Jag resonerade som så att stod maten inne så stod hon inne...
Eftersom hästarna står inne mycket får jag mocka dagligen. Blir nog en 10 skithögar om dagen sådär. Har just nu två shettisar. Det där med nät är kanske en god idé för de äter i överkant mycket...
Med fler hästar som inte är så sams som mina är så hade jag definitivt flyttat ut balen för att undvika skador.
Lycka till med din lösdrift!

Jag vet inte om detta räknas som lösdrift eller gruppbox eller vad man nu kallar det men slänger in en bild iallafall ;D

Jag jobbar på en islandshästgård och såhär har de löst det. Boxar till höger. Ligghallar/gruppboxar till vänster. Det är en port per "gruppbox" där hästarna kan gå ut och in hur de vill i olika hagar. Det går 3-10 hästar i varje. Portarna kan även stängas om det skulle vara vind och regn/snö som blåser rakt in. Eller om man ska mocka ut eller strö kan man stänga ut hästarna under tiden.

Vi fodrar där halmen ligger utanför, så trampar de inte ner det heller. De får hö +kraft vid fodring och har alltid fri tillgång till halm. Vi strör med en minigrävskopa typ, väldigt smidigt! De har vattenkoppar.

Unghingstarna har vi dock ute i stor hage med en ligghall med skydd från 3 håll. Och även där strör vi och kör ut i med minigrävskopan. De har vattenkopp där vattnet ligger någon meter under marken så det fryser inte, och kommer upp som vanligt när de trycker i vattenkoppen.

Ser ju hur fint ut som helst.
Jag har sett den där typen av "gallerväggar även på boxar tidigare, det ser ju så mycket öppnare ut och ger en bättre kontakt om man säger.
Nu till en tramsig fråga kanske: Det är inte risk att de fastnar om de lägger sig tokigt intill?
Själv nyfiken på att inreda på liknande sätt!

Ja jag tycker det är supermsidigt. Går mycket lättare att fodra också.
Jag vet faktiskt inte hur hög skaderisken är men eftersom att gallrerna går långt ner så kan de inte "bli hängandes" om man säger så. Har iallaflal inte vart med om något fall änsålänge (jobbat här sen i somras).

Min står på lösdrift nu, ska docka flytta till stall imorgon då jag känner att jag inte kan kombinera lösdrift med träning då hästen får björnpäls på vintern och blir rejält svettig. Klippte delar av kroppen för 4 veckor sen som nu har växt ut jämt med resten.

Hon står på en liten lösdrift med 2 ston till, vilket jag inte heller tycker är optimalt. Rätt liten dock laglig, halmad ligghall med 2 öppningar på ena långsidan, samt alltså 3 hela sidor = bra vindskydd. Elkopp för vatten, vilket underlättar på vintern, samt fri tillgång på hösilage som ligger i en vagga. Grusat runt lösdrift och matplats.

Stor hage på 3 hk vintertid och flera andra att byta mellan sommartid.

Åh vilket fint och luftigt stall! Och roligt med lite annorlunda lösningar! Att ha lösdriftboxarna inne i stallet verkar ju toppen! Det går ju alltid att hänga på köldridåer om man inte vill ha helt öppet in till stallet också. (om man nu vill det alltså) :)

*kl*
Tack ALLA för era svar! finns så mycket bra tips att få som man inte tänker på.

Kaaanske att det blir lite trådkapning nu (aaa) Säg till mig om det inte är OK !

Har länge letat efter billigare alternativ till häst ägande/hyrande. Bor i sthlm så stallhyrorna här ligger på minst 4000/månad iallafall. Men nu har jag hittat en lösdrift 2km från där jag bor!
I nuläget står där 3st hästar. De har en rejäl ligghall, men inget stall. Inte heller ljus inne i ligghallen, men det borde vell gå att fixa utan alltför mycket jobb? Det finns inte heller ljus vid hagen nånstans, men det går en springslinga precis där med färdiga stolpar och min pappa har sagt att det borde gå att betala kommunen en slant så sätter de upp lite lampor.
Det är gratis att stå där då kommunen äger det, så man betalar endast för själva hästen och allt som hör till den.
Det finns ridhus och ridbana 15min skritt bort.
Det finns inte heller rinnande vatten så man får köra 15liters dunkar då och då.

Är det något som man vill ge sig in på? Jag är själv en sån människa som helst håller på med hästarna själv, inget behov av sällskap varken i stallet eller när jag rider. Hahah, låter lite eremitig men så är det ;)
Kallt som in i helvete, men jag slipper mocka.
Någon som har erfarenhet? :)

Du ska ha tillgång till sjukbox om det händer nånting, uppvärmd om det behövs.

Var ska du ha sadeln o träns mm? Jag lovar det blir ganska kallt om man inte kan gå in nånstans.

Senast ändrad:

Du ska ha tillgång till sjukbox om det händer nånting, uppvärmd om det behövs.

Var ska du ha sadeln o träns mm? Jag lovar det blir ganska kallt om man inte kan gå in nånstans.

Jo jag tänkte på det där med sjukbox, är det inte lag på det eller nått sånt? Nu står det ju tre hästar där och det finns inget stall, men det är kommunen som har gett de platsen och de borde vell inte låta folk ha hästar det om de egentligen inte får?

Det finns sadelskåp och även "sand-lådor" (ni vet de blå) som de förvarar saker i.
Förut har jag ridit en häst som iofs stod på ett stall, fast han hade ingen box så jag stod ute och gjorde iordning honom för det mesta. Om det regnade/snöade var vi inne i stallet, men det var inte uppvärmt eller isolerat alls. Fast det är klart, i en ligghall är det ännu kallare.
Men det finns så man kan binda upp hästen i ligghallen iallafall!

Finns det nåt stall i närheten så kan ni deala med dom att skulle nåt hända så får ni kanske hyra box på den anläggningen? Tror lagen säger att man ska ha tillgång till box inom 20-30 minuter vid lösdrift?

Jag skulle inte kunna stå på ett sånt ställe som du beskriver. Jag behöver ett stall själv och kunna gå in och värma och pyssla i. Jag vill ha ett skåp med mina saker i och kunna hänga upp och byta täcke eller what so ever :)

Köra dit 15 litersdunkar med vatten "då och då". Det kommer bli några gånger om dagen om där går många hästar ;)

Men alla är ju olika.

Finns det nåt stall i närheten så kan ni deala med dom att skulle nåt hända så får ni kanske hyra box på den anläggningen? Tror lagen säger att man ska ha tillgång till box inom 20-30 minuter vid lösdrift?

Jag skulle inte kunna stå på ett sånt ställe som du beskriver. Jag behöver ett stall själv och kunna gå in och värma och pyssla i. Jag vill ha ett skåp med mina saker i och kunna hänga upp och byta täcke eller what so ever :)

Köra dit 15 litersdunkar med vatten "då och då". Det kommer bli några gånger om dagen om där går många hästar ;)

Men alla är ju olika.

Det finns en ridskola typ 1km därifrån, men jag vet inte vad de har för avtal med de. Mycket möjligt att det är så att de får stå där om en häst skulle skadas.
Jag känner till stället genom att jag var där och provred när jag letade medryttarhäst, men tackade nej pga att jag och hästen inte riktigt klickade.

I nuläget är det som sagt 3st hästar som står där, och ägarna har olika dagar då de kör vatten. De som hade hästen jag red var inte där varje dag med vatten, men jag vet ju inte hur ofta de var där. Men om jag skulle börjat rida den hästen hade jag fått ta dit vatten max 1gång/vecka.

Jo det känns ju lite 'speciellt' att det inte finns någonstans att gå in och jag har ju ingen erfarenhet av det.
Men ingen som har det typ så? :)

Jo min kompis hade nästan så men hon blev inte länge där.

Hej!

Min tjej står på lösdrift med 3 andra hästar. Vi har en vattenkopp som funkar ner till ca -10 grader och 1-2 vattenkar. Vi hämtar vatten i grannstallet (dvs 10 m bort) och jag tror vi släpar ca 10 20 litershinkar /dag- minst! För att fylla karen krävs det, sen är vi där lite olika tider och då vet jag inte exakt hur mycket de andra släpar.

Det lär bli klart fler gånger än "några gånger" att släpa vatten.

Jag hade inte ställt mej i ett stall med dina förutsättningar, dels pga bristen på box om nåt händer och dels pga vattnet. Sen att där inte finns lampor- det kommer bli både kallt och mörkt, nu blir det ju mörkt redan vid 14..

/Lavinia

Jag personligen hade haft svårt att inte kunna ha mina grejer någonstans, eller kunna gå in i ett stall om man behöver det. Hovslagare och veteriner behöver ju någon bra och upplyst plats också, med bra underlag. Är man van vid stall så tror jag det blir jobbigt med endast lösdrift utan belysning och innomhusförvaring av grejor. Lädret lär ju mögla om det står kallt och fuktigt ockå.. sen blir det ju mörkt klockan 14-15 till stor del av året. vad negativ jag låter :D Men absolut, hade jag varit tvungen så hade det ju fått gå. Men jag betalar nog några hundralappar mer för att få lite bättre förutsättningar.

Men det kan säkert funka för vissa personer!

Tack för alla svar, det känns lite som att det är bättre att leta efter andra alternativ ;)

Liknande trådar

Samhälle Senaste veckorna har jag hållit på med ett projekt som kretsar mycket kring identitetsmarkörer, det vill säga olika symboler och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 974
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 984
Senast: cewe
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 677
Senast: skuggi
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 939
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte