Vilken intressant och klurig tråd! Jag hade behövt mer avgränsade och specifika områden/frågor att utgå ifrån tror jag
Rent allmänt har jag ganska negativa känslor kring utseende på de flesta plan, eller framförallt fokuset på utseende. Och det innefattar hur man uppfattas av andra, jag är ganska mycket påverkad av det och hade helst velat vara osynlig rent generellt men blir lika stressad av att inte bli sedd i sammanhang där det hör till.
Samtidigt så kan jag ha väldigt svårt att acceptera hur man "ska" se ut, klä sig osv. Det triumfar inte alls behovet av att smälta in för den viktigaste känslan är trots allt att känns sig bekväm med sig själv. Det skar sig ganska rejält när jag som kvinna rakade av mig håret häromåret utan att i övrigt ha en stil där det "passade" typ som jag upplevde det. Jag var bara så jävla trött på det jävla håret
Men det väckte reaktioner överallt (enbart jättepositiva och fina men det hjälpte inte) och det var i sin tur skitjobbigt (tog typ 1 år innan jag vågade ha det så kort som jag ville). Nu äntligen känns det mer naturligt men sådana saker tar ändå ganska mycket energi i min vardag.
Nu blir jag istället väldigt obekväm om det gått några dagar för länge sedan jag tänkt klippa mig eller om jag är i ett nytt sammanhang precis nyrakad. Det KÄNNS som att folk tror det är ett statement och ja till viss del så är det kanske det (jag kan känna så otroligt mycket hat kring allt vad smink/hårvård/hudvård innebär, både som så och som så kvinnligt kodat). Jag har inget emot att läsas som feminist eller vänster för det, men det är ändå inte Jag att vilja uttrycka det så starkt just med håret (denna meningen var kanske vad du tänkte i trådstarten?). Då tar jag på mig en t-shirt med något tydligt budskap eller någon regnbågsgrej istället.
Jag behövde begränsa mig till en sak och vet inte riktigt om jag uppfattade rätt