Lösdrift och kyla

Sv: Lösdrift och kyla

Jag har bara en liten synpunkt, även om hästar har långa luftvägar att värma upp inandningsluften med så börjar det bildas is kristaller i hästars luftvägar vid -40.
Personligen så skulle jag väl inte ha ute mina hästar när det var så kallt.
Om det inte blir kallare än -30 kanske men -50 låter mkt... :eek:

Man måste ju skydda alla områden hästen är klippt på då.Hur det går under magen å på benen vet jag inte hur du har tänkt dig.
Jag har magplatta till mina hästar när jag klipper under magen men klipper ju inte benen då det inte finns ngt att skydda dom med.
Tror inte jag hade satt en helklippt häst på lösdrift faktiskt men det är ju din häst.

Tack för länken! Hm ja ska man ha utebox behöver man väl också eluppvärmd vattenkopp, speciellt om man inte bor vid stallet.

Om det blir flytt tror jag det är större möjlighet för utebox än lösdrift då jag tyvärr inte tror det är någon annan som vill/behöver ha sin häst på lösdrift.
Men utebox är också knepigt.... vad är värst? Ha hästen inne på stall när den har luftvägsproblem eller ställa den ute i en ensam utebox? Lite pest eller kolera... men går hon ute i hagen 12 tim/dygn kanske hon helt enkelt får stå ut med att vara ensam nattens 12 tim, för att bli frisk. Men kul är det ju inte att behöva ställa en så sällskapsglad häst ensam... :crazy:

Sen är det ju det hela med täcken... *suckar* Nej släppa henne på lösdrift nu som nyklippt skulle jag nog inte få för mig, skulle isf vara med täcke som har hel hals och magplatta möjligen men njaaa. Tyvärr kommer jag nog aldrig kunna låta bli att klippa henne om vintrarna för då kan jag inte rida henne. Dessutom mår hon riktigt dåligt på hösten när hon satt första tjocka pälsen, sååå hängig (ja, får b-vitaminer) och blir alltid så pigg och glad av att klippas. Med tjockpäls blir hon sjöblöt av svett av 10 min travjogg... å jag vill rida!! :p å hon vill ridas ;) Men jo, helklippa kanske man inte måste isf juh. Finns ju mellanting.

Vad har du för täcken som har magplatta? Har du hals också då eller? Nu har hon bara halvhals (blåser inte så hemskt så ofta här i småland i skogarna och blir väl sällan under 15-20 minus, men NÄR det blåser och regnar då är halsen bra kall) men jag skulle vilja köpa hel hals..

veronican skrev:
Sen är det ju det hela med täcken... *suckar* Nej släppa henne på lösdrift nu som nyklippt skulle jag nog inte få för mig, skulle isf vara med täcke som har hel hals och magplatta möjligen men njaaa. Tyvärr kommer jag nog aldrig kunna låta bli att klippa henne om vintrarna för då kan jag inte rida henne. Dessutom mår hon riktigt dåligt på hösten när hon satt första tjocka pälsen, sååå hängig (ja, får b-vitaminer) och blir alltid så pigg och glad av att klippas. Med tjockpäls blir hon sjöblöt av svett av 10 min travjogg... å jag vill rida!! :p å hon vill ridas ;) Men jo, helklippa kanske man inte måste isf juh. Finns ju mellanting.

Tål att upprepas: jag har haft helklippt (oklippt på en LITEN plätt uppe på ryggen, samt från framknä resp has och neråt på benen) fryslort i kallstall (samma temp som ute, dvs som lösdrift fast de kan inte gå ut och in som de vill) i flera år utan problem. MED täcken och fri tillgång på stråfoder såklart. Men inget halstäcke och inga magplattor.

Så det GÅR, men nyckeln förutom täcke/n heter FRI TILLGÅNG på stråfoder

*peppar*

SÅ det är inte alls omöjligt att kombinera. ATT jag klippte var inte TROTS att han stod i kallstall utan TACK VARE att han stod i kallstall. Han sätter enorm päls och svettas lätt under arbete, och de torkar aldrig när det är kallt. SÅ just för ATT kunna träna ordentligt FAST han stod i kallstall så rök pälsen (Jag har fö haft fler än honom helklippta under samma premisser).

Håller absolut med dig! Ska de gå på lösdrift höjs kraven på hur hagen ska vara, ska ju vara stimulerande att vara ute. Jo får fundera lite på hur jag kan lösa det till våren, som det är NUNU kan jag ändå inte ha ute henne på lösdrift och utebox går nog inte att bygga här tyvärr :(

Stallmiljön vet jag inte hur jag kan göra mkt bättre.... hon står på torv och äter hösilage, vissa står på halm i stallet men kan absolut inte tvinga nån att byta bort den. Sedan är det lite lågt i tak och nog inte världens bästa luft tyvärr, är ofta fukt på rutorna om mornarna. Min hästs fönster står öppet lite (en glipa) så det är väl enda fönstret som inte är immigt när det är några plus och en dörr är öppen om natten :crazy: Är alltid ca 5 grader varmare i stallet än ute, även med öppen dörr (och termometern vid dörren)..
Hon går f.n. ute ca 8 till ca 19:30-20:00, mycket mer går inte.
Känner mig så maktlös just nu... :( Vill ju det bästa för henne!!!

:D :) Läste det precis! Ah men vad skönt att höra!! Det är nog maten som lite mitt problem med kanske? Usch får så dåligt samvete när jag tar in henne och hon är precis iskall på halsen, dock varm och go under täcket. Som idag, då var det på nollan, regnsnöade, blåste som fan och hästarna bara stod med rumpan emot vinden och hängde. La huvudet på sned när vi gick och såg så besvärade ut.
Då hade man velat ha ett täcke med hel hals.... fast hon har halv hals iaf :)

Men kallstall måste ju vara bättre än gå ute, eftersom det inte blåser och regnar. Hm ja är bra sugen på utebox nu... men blir nog ensam isf :(

Bor i norra Norrland...

Tror nog att de får stå på stall i vinter och ska prova nästa vinter istället. De får ju gå ute så pass mycket ändå och inne har de stora rymliga boxar.

Nästa vinter är de fler så det blir bättre förutsättningar för att klara av kylan. Sedan flyttar jag ut dem rätt tidigt på våren, kring mars.

Åh, har de ökat kapaciteten, eller var det en med mindre antal lite jag tittade på? För när jag kollade förra året så var det bara ner till 10-15 grader de garanterade frostfritt. Men ner till minus 25-30 är ju HELT okej!
Det är den som är större (tror den var på 240 liter..) som tål ca 10 - 15 grader, den mindre på 80 liter tål mer.

Har man möjlighet att välja anser jag att lösdrift är bättre än utebox, pga många anledningar. Bl.a. så har ju hästarna vindskydd där de får gå undan från regn och blåst om de vill , alltså har de precis lika stora möjligheter att stå skyddade som om de stått i utebox/kallstall. Hästar är ofta väldigt nattaktiva och rör sig betydligt mer än vad vi tror när vi ligger och sover. Dessutom så får de hela tiden röra sig när de vill, och viktigaste av allt - de får hela tiden gå i en flock och behöver inte vara åtskiljd och ensam från de andra! De får alltså bete sig naturligt dygnet runt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 884
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 569
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat