Sv: Lösdrift och kyla
Alltså det här har jag också funderat över!
Min häst har också fått luftvägsproblem, dock inte så allvarligt som kronisk bronkit, men skulle egentligen behöva gå på lösdrift eller stå i utebox misstänker jag. MEN, just nu är hon nyligen helklippt (å då menar jag helklippt, benen med) och har i nuvarande stallet varken tillgång till andra hästar som vill gå ute dygnet runt, eller någon ligghall. Däremot kanske det blir flytt och då vet man aldrig...
Jag har KALLSTALL, det är 10+ meter i takhöjd, springor mellan brädorna i en del väggar (dock inte så det drar på hästarna) vilket gör att det är exakt samma temperatur inne som ute på vintern. Det blåser och regnar/snöar inte inne, men annars är det samma. Och stormar det ute så är det en jäkla luftväxling i stallet. Det värms inte en enda grad av att hästarna står inne eftersom det är så stort och högt i tak. (Jag skulle ha plats för tio boxar, jag har två..)
Jag har haft helklippt fryslort där utan minsta problem i flera år. Naturligtvis måste han då ha täcke dygnet runt, men annars är det inga problem. Jag flyttade hit mitt i smällkalla vintern 2001 (1 januari). Han kom då från stall med plusgrader, till kyylan. Helklippt. Inga problem alls, mer än att det gick mer mat och mer täcken.
Mina har SÅKLART fri tillgång på stråfoder dygnet runt.
Hästen kan gå UTE helklippt eller hur, så varför skulle den inte kunna det på natten med, temperaturen är ju densamma? :smirk:
Om man har hästen helklippt och står i utebox, är det inte skitknepigt med täcken då? Blir väl neråt 15-20 minus här som kallast om nätterna vintertid, men är inte så kallt hela vintern. Som det är nu har hon vintertäcke med halvhals på hm 2-300 gram och är lagom, på gränsen till lite sval under täcket när jag känt under nu när det varit runt 8 minus ute på dagarna. Är det verkligen schysst att ställa en helklippt häst i utebox? Hade jag tänkt på detta innan jag klippte hade jag ju inte klippt bort precis allt, men nu är det som det är.
Hon går ju ute på dagarna om det så är nollgradigt, minus tio eller minus 20, eller hur? Varför skulle hon inte, med lika mycket täcken, kunna stå i en utebox då? Täcken efter behov och FRI TILLGÅNG PÅ GROVFODER är extremt bra värmegivare. Dessutom drar det inte i en utebox, vilket gör att de de facto har det nåägot bättre där än i hagen på dagarna (förutsatt de har mat).
Ni som har lösdrift och halmade ligghallar, har ni nån "hosthäst"? Kan man ha halmad ligghall då eller är det bättre med torv... hm går det med torv?? Kan verkligen noll om detta
Det går med nästan vad som helst, jag har haft spån (balat dammavskiljt) och halm utan problem. Torv gillar jag inte, men DET fryser (eftersom det är fuktigt) och blir ett helsike. Jag har bädd, och det är varmt och fast underlag åt dem (bättre med bädd, ger mer värme när den brinner hop i botten). Jag har en dammkänslig dam, och jag har bytt från halm till spån 'just in case'. Använder dammavskiljt, balat kutterspån och det fryser INTE. Däremot fryser skiten, så man känner direkt om man missat en boll eftersom det känns som en puckelpist då.
Och HUR gör ni med vatten? Ger alla ljummet vatten 4 ggr om dagen eller har ni löst det på andra sätt? Är ju inte så lätt om man inte bor vid stallet.. mycket tankar...
Jag bor vid stallet, så jag serverar ljummet vatten. Men det finns eluppvärmda vattenkoppar eller eluppvärmda vattenkar så har man bara el och vatten dit så är det inga problem, en initial kostnad bara. Jag har inget vatten draget till stallet, så jag bär i dunkar. OM jag hade vatten draget till stallet skulle jag sätta in eluppvärmda vattenhoar så jag slapp bära och hästarna kunde ha frostfritt vatten dygnet runt.
Nu får de ljummet vatten på morgonen (rör det knappt), ljummet vatten till lunch om jag är hemma, annars på em när jag kommer hem. Går in vid 19 - 20 och får då ljummet vatten. Vid nattfodringen 23 - 00 häller jag på HETT vatten i hinkarna, då smälter isen som blivit och de har ljummet vatten. Ner till minus 15 brukar detta hålla sig drickbart till morgonen (mina hinkar HÄNGER vilket försenar frysningen). Det är halvfruset på morgonen, men inte mer än att hästarna kan trycka hål i isen och dricka.
Nu har jag som sagt kallstall och inte lösdrift, men det enda som skiljer är att jag 'låser in' mina på natten, allt annat är exakt lika som om det varit lösdrift.