Lösdrift och kyla

A

albasanis

Har på vår,sommar och höst mina två pållar på lösdrift med tillgång till ligghall och vintertid står de uppstallade. Nu vill jag kunna ha dem på lösdrift även under vintern men har tidigare upplevt kylan som ett hinder.

De har fri tillgång på grovfoder vilket är ett måste iallafall då temperaturen ligger som mest runt -50 grader. Medel under dec,jan,feb,mars ligger i snitt mellan -18/-30. Jan och feb är de kallaste månaderna med ett medel på -35.

De går ute som vanligt under vintern och står på stall mellan 7-22.00. Är det som kallast brukar de få komma in vid middagtid en timma och tina upp. Känns som om de tar mycket stryk av temp. om de skulle gå på lösdrift dygnet runt då de bara är två hästar. Vore det fler i flocken skulle jag inte tveka. Men det känns inte heller bra att de ska gå emellan större temp.skillnader, tempen i stallet ligger just så pass att det blir en ishinna på vattnet.

Hjälp mig,ehöver råd hur jag ska göra i vinter!?!

Sv: Lösdrift och kyla

Kyla i sig borde inte vara entt hinder, men fri tillgång av grovfoder kan man ju sen komplettera med ett varmt täcke. Däremot oväder, blåst eller snöstormar då tar jag in mina pållar oavsett. Nu har inte vi de tempraturer du nämner, men kallt kan det blli även här i mellan svergie särskilt jan-feb då temp har kanat ner till -30 mellan varven. Eller legat konstant på -20 - -25 grader, men då har inte vi ett varmare stall att tillgå så värmekällan är grovfodret.

Nu har vi inte riktigt samma kyla som du har här, men det är inte ovanligt med långa perioder med minus 20 till minus 30 grader.

Mina hästar har inte lösdrift MEN de har kallstall. Stalltemperaturen är exakt samma eller lägre än utetemperaturen. Enda skillnaden är att det är skyddat från vind och nederbörd.

Ingen av mina, varken klippta eller oklippta, eller arbetande eller icke arbetande, har problem med KYLAN. Man märker att det går mer mat (de har fri tillgång på grovfoder dygnet runt) när det är kallare. Men de fryser inte och de far inte illa av kylan. Faktum är att jag från början tänkte isolera stallet, men insåg att det var bara jag och vattnet som frös, inte hästarna ;)

Jag har också bara två hästar, och ett gigantiskt stall med över 10 meter i takhöjd, så de värmer inte stallet en enda grad när de är inne.

Den enda gång de fryser är om maten tar slut, eller om det är kring nollan och regnar/snöar ihop med hård vind. Annars går de ut i alla väder och alla temperaturer. Det är mer än en gång när det varit KALLT och snöstorm och jag har gått runt i skitvädret och letat stackars frusna hästar för att ta in dem i förtid. Alla de gångerna har jag hittat två hästar som ser ut som översnöade mammutar, som stirrar oförstående på mig och undrar 'Gå IN? Är du dum i huvudet, varför då, det är mycket roligare härute?' *s*

Kanske ska tilläggas att jag har araber, så det är inga fjordingar eller andra mer 'härdade' raser vi talar om.

Så, jag ser inga hinder varför du inte skulle kunna ha dem ute dygnet runt öven vintertid, sålänge de har skydd för väder och vind (vilket de ju har) och ger dem fri tillgång på bra grovfoder. Sen när det är nederbörd och blåst och kring nollan kan du ju komplettera med ett regntäcke? VILL du så kan du ju ha dem täckare även när det är köldknäppar med, men jag tror inte du behöver dte för hästarnas skull.

Jag har kallstall jag med sedan ett par år tillbaka och det är toppen men min önskan vare att ha dem i lösdrift.även vintertid.

Hade dem i lösdrift ett tag i ett vindskydd byggt av halm med plåttak ovanpå..det fungerade fint!
Vintertid så rullade vi för en höbal så att de inte skulle komma ut men ändå ha fri tillgång på mat, tyckte det var en bra idé men det gjorde inte araben som smet ut hela tiden och vägrade komma in fast det var -25 grader men på morgonen så hade hon gått in igen :p

Den ända nackdelen med kallstall är just det att jag fryser och vattnet men det får väl gå..ska tilläga att vi de aldrig varit sjuka eller något sen de fick kallstall eller gick i lösdriften som rekommenderades av ortens vaterinär!!
Ett toppenhästhållningssätt!!!

En kanadensisk veterinär, Nadia Cymbaluk har skrivit mkt om hästen i kyla. Sök på Cymbaluk+cold+horse så får du god läsning.
Helena

"De går ute som vanligt under vintern och står på stall mellan 7-22.00."
Jag antar att du menar att de går ute mellan 7-22 och står inne på natten? Jag har också min häst på lösdrift (stort halvblod) med elektriska vattenkoppar, halmade ligghallar och fri tillgång på hösilage. Han går täckad. Blir det kallare än - 25 så tar jag in över natten. Han får också sova inne när jag varit och tränat så att han är blöt och svettig.
Jag hade fortsatt köra som du gör nu. Ligger tempen så lågt så är det skönt för dem att få ligga ner i box som är ordentligt spånad och du har större möjlighet att se till att de verkligen får i sig vatten (det tar lång tid och mycket energi att dricka sig otörstig på snö).
Du har så pass lång utevistelse att jag inte ser det som något problem, varför vill du så gärna få ut dem på lösdrift även i 50 gradig kyla?

Sar (det tar lång tid och mycket energi att dricka sig otörstig på snö). [/QUOTE skrev:
Mina hästar får ljummet vatten morgon, lunch, middag och kväll. Varje gång tar jag ut en hink var åt dem så de får alltså erbjudande om att dricka 40 liter/dygn så problemet att de ska behöva äta snö har jag inte. Tycker att det är viktigt att de dricker ordentligt i den torra luft vi har. De känner man själv då man dricker mer ju torrare och kallare det blir.

Sedan har vi ju inte -50 varje dag. Jag vill ha dem på lösdrift då de trivs bättre med livet så. Jag har dem inte på lösdrift för att det ska bespara mig arbete. Ett bra lösdriftshållning kräver lika mycket som ett stall.

Jag ser inget hinder till att fortsätta ha dina hästar på lösdrift även på vintern. Jag tror personligen att hästarna har större möjlighet att hålla värmen om de får stå tillsammans, även om de bara är två.
Dessutom har dina hästar förutsättningarna för att klara värmen iom att de får ljummet vatten av dig samt fri tillgång på grovfoder.

Jag har mina hästar på lösdrift med ligghall samt fri tillgång på hö, och det verkar gå alldeles utmärkt. Hästar är inte så brydda i kyla bara de har att äta :smirk:

Sedan har vi ju inte -50 varje dag. Jag vill ha dem på lösdrift då de trivs bättre med livet så.

Det är ju helt ditt beslut. Men 8 månaders lösdrift samt 4 mån när de står inne 9 h (22-07) av dygnets 24 tycker jag personligen räcker gott. Jag ser det som ett bättre alternativ än 12 månaders lösdrift när temperaturen ändå går ned så pass lågt (-35 - -50) under en så lång tid. På vilket sätt ser du att de misstrivs?

"Jag har dem inte på lösdrift för att det ska bespara mig arbete. Ett bra lösdriftshållning kräver lika mycket som ett stall."

Har jag sagt något annat? Jag har som sagt själv häst på lösdrift.....

jag har också tänkt ha en häst på lösdrift, men den har nästan jämnt stått inomhus över natten och nu börjar det ju bli vinter, om man lägger på bra täcken och har ett bra vindskydd, och massa sällskapshästar, tror ni detta blir något problem då? appropå att hon aldrig har stått ute på natten förrut förutom på sommaren när hon är på bete? hon har nämligen fått kronisk bronkit. det blir bara runt -15 grader kallt här när det är som kallast,

Anja586 skrev:
jag har också tänkt ha en häst på lösdrift, men den har nästan jämnt stått inomhus över natten och nu börjar det ju bli vinter, om man lägger på bra täcken och har ett bra vindskydd, och massa sällskapshästar, tror ni detta blir något problem då? appropå att hon aldrig har stått ute på natten förrut förutom på sommaren när hon är på bete? hon har nämligen fått kronisk bronkit. det blir bara runt -15 grader kallt här när det är som kallast,

Det är säkert inga problem, om hon bara får sätta päls och har fri tillgång på bra grovfoder =)

Alltså det här har jag också funderat över!
Min häst har också fått luftvägsproblem, dock inte så allvarligt som kronisk bronkit, men skulle egentligen behöva gå på lösdrift eller stå i utebox misstänker jag. MEN, just nu är hon nyligen helklippt (å då menar jag helklippt, benen med) och har i nuvarande stallet varken tillgång till andra hästar som vill gå ute dygnet runt, eller någon ligghall. Däremot kanske det blir flytt och då vet man aldrig...

Om man har hästen helklippt och står i utebox, är det inte skitknepigt med täcken då? Blir väl neråt 15-20 minus här som kallast om nätterna vintertid, men är inte så kallt hela vintern. Som det är nu har hon vintertäcke med halvhals på hm 2-300 gram och är lagom, på gränsen till lite sval under täcket när jag känt under nu när det varit runt 8 minus ute på dagarna. Är det verkligen schysst att ställa en helklippt häst i utebox? Hade jag tänkt på detta innan jag klippte hade jag ju inte klippt bort precis allt, men nu är det som det är.
Ni som har lösdrift och halmade ligghallar, har ni nån "hosthäst"? Kan man ha halmad ligghall då eller är det bättre med torv... hm går det med torv?? Kan verkligen noll om detta :o

Och HUR gör ni med vatten? Ger alla ljummet vatten 4 ggr om dagen eller har ni löst det på andra sätt? Är ju inte så lätt om man inte bor vid stallet.. mycket tankar...

jag har ingen hosthäst, men jag har hört att lösdrift är ypperligt för hästar med sådana problem.
Det blir ju en helt annan ventilation i min lösdrift än i stallet, så jag ser inga problem med damm eller fukt då jag både har en sida öppen samt fyra meter i takhöjd ungefär.
Jag har halm med dåligt fjolårshö i botten. Vilket i mina ögon är ungefär samma.

Jag har löst vattnet genom att ha en eluppvärmd vattenkopp.
Jag hade gärna haft ljummet vatten i den, vilket är fullt möjligt. Men vi kom inte på att termostaten satt på undersidan förrän den var installerad och klar. Vattenkoppen sitter liksom fast i ett rör som står fast på golvet... Men till nästa vinter skall jag ha ljummet vatten jämt under vintern! :)
De dricker ju hellre lite ljummet vatten, vilket gör att de dricker aningens lite mer.

Jag gillar vattenkopp eftersom hästarna då alltid har vatten. Jag väljer att ha flottör för att jag inbillar mig att det är enklare att dricka. (dvs systemet då det alltid kommer mer vatten när vattnet i koppen sjunker.)
Jag har INTE gigantisk eluppvärmd vattentunna eftersom jag tycker att vattnet blir fräschare i en vattenkopp.

btw.
Jag vågar inte uttala mig det minsta ang täcken etc på helklippta hästar på lösdrift eftersom mina... har helpäls och aldrig täcken ute.
Men om hästen går att täcka så att den klarar att vara ute på dagen så tycker jag inte att det borde vara så svårt? Fast det blir ju väldigt instängt att ha täcken jämt tycker jag. Visserligen finns det ju folk som har innetäcken också...

Skulle nog rekommendera halm.. Torv, spån osv fryser och blir alltså stenhårt.
Det finns både eluppvärmda vattenkoppar och vattenbaljor. Se www.thermobar.se tex. Jag står inackorderad och stallägaren är hemma och fyller på vatten många gånger per dag, men sedan när det blir eget så kommer det nog bli en thermobar.
Ja, nu är det väl ingen bra ide att släppa på lösdrift, men om du flyttar där det finns förutsättningar för att ha på lösdrift så testa. Det är ju iofs ett problem att du har helklippt pållen, men till dess så ha väl pälsen vuxit ut lite också... (vill jag komma ihåg från när jag brukade klippa, fick ju göra det några gånger per vinter..) Kanske din häst då klarar av det med täcken. Om du bestämmer dig för lösdrift så kan du ju tänka på att inte klippa och troligtvis inte täcka till nästa vinter. Dom temperaturerna du har tror jag dom flesta hästar klarar av utan att frysa, även utan täcke.

Alltså det här har jag också funderat över!
Min häst har också fått luftvägsproblem, dock inte så allvarligt som kronisk bronkit, men skulle egentligen behöva gå på lösdrift eller stå i utebox misstänker jag. MEN, just nu är hon nyligen helklippt (å då menar jag helklippt, benen med) och har i nuvarande stallet varken tillgång till andra hästar som vill gå ute dygnet runt, eller någon ligghall. Däremot kanske det blir flytt och då vet man aldrig...

Jag har KALLSTALL, det är 10+ meter i takhöjd, springor mellan brädorna i en del väggar (dock inte så det drar på hästarna) vilket gör att det är exakt samma temperatur inne som ute på vintern. Det blåser och regnar/snöar inte inne, men annars är det samma. Och stormar det ute så är det en jäkla luftväxling i stallet. Det värms inte en enda grad av att hästarna står inne eftersom det är så stort och högt i tak. (Jag skulle ha plats för tio boxar, jag har två..)

Jag har haft helklippt fryslort där utan minsta problem i flera år. Naturligtvis måste han då ha täcke dygnet runt, men annars är det inga problem. Jag flyttade hit mitt i smällkalla vintern 2001 (1 januari). Han kom då från stall med plusgrader, till kyylan. Helklippt. Inga problem alls, mer än att det gick mer mat och mer täcken.

Mina har SÅKLART fri tillgång på stråfoder dygnet runt.

Hästen kan gå UTE helklippt eller hur, så varför skulle den inte kunna det på natten med, temperaturen är ju densamma? :smirk:

Om man har hästen helklippt och står i utebox, är det inte skitknepigt med täcken då? Blir väl neråt 15-20 minus här som kallast om nätterna vintertid, men är inte så kallt hela vintern. Som det är nu har hon vintertäcke med halvhals på hm 2-300 gram och är lagom, på gränsen till lite sval under täcket när jag känt under nu när det varit runt 8 minus ute på dagarna. Är det verkligen schysst att ställa en helklippt häst i utebox? Hade jag tänkt på detta innan jag klippte hade jag ju inte klippt bort precis allt, men nu är det som det är.

Hon går ju ute på dagarna om det så är nollgradigt, minus tio eller minus 20, eller hur? Varför skulle hon inte, med lika mycket täcken, kunna stå i en utebox då? Täcken efter behov och FRI TILLGÅNG PÅ GROVFODER är extremt bra värmegivare. Dessutom drar det inte i en utebox, vilket gör att de de facto har det nåägot bättre där än i hagen på dagarna (förutsatt de har mat).

Ni som har lösdrift och halmade ligghallar, har ni nån "hosthäst"? Kan man ha halmad ligghall då eller är det bättre med torv... hm går det med torv?? Kan verkligen noll om detta :o

Det går med nästan vad som helst, jag har haft spån (balat dammavskiljt) och halm utan problem. Torv gillar jag inte, men DET fryser (eftersom det är fuktigt) och blir ett helsike. Jag har bädd, och det är varmt och fast underlag åt dem (bättre med bädd, ger mer värme när den brinner hop i botten). Jag har en dammkänslig dam, och jag har bytt från halm till spån 'just in case'. Använder dammavskiljt, balat kutterspån och det fryser INTE. Däremot fryser skiten, så man känner direkt om man missat en boll eftersom det känns som en puckelpist då.

Och HUR gör ni med vatten? Ger alla ljummet vatten 4 ggr om dagen eller har ni löst det på andra sätt? Är ju inte så lätt om man inte bor vid stallet.. mycket tankar...

Jag bor vid stallet, så jag serverar ljummet vatten. Men det finns eluppvärmda vattenkoppar eller eluppvärmda vattenkar så har man bara el och vatten dit så är det inga problem, en initial kostnad bara. Jag har inget vatten draget till stallet, så jag bär i dunkar. OM jag hade vatten draget till stallet skulle jag sätta in eluppvärmda vattenhoar så jag slapp bära och hästarna kunde ha frostfritt vatten dygnet runt.

Nu får de ljummet vatten på morgonen (rör det knappt), ljummet vatten till lunch om jag är hemma, annars på em när jag kommer hem. Går in vid 19 - 20 och får då ljummet vatten. Vid nattfodringen 23 - 00 häller jag på HETT vatten i hinkarna, då smälter isen som blivit och de har ljummet vatten. Ner till minus 15 brukar detta hålla sig drickbart till morgonen (mina hinkar HÄNGER vilket försenar frysningen). Det är halvfruset på morgonen, men inte mer än att hästarna kan trycka hål i isen och dricka.

Nu har jag som sagt kallstall och inte lösdrift, men det enda som skiljer är att jag 'låser in' mina på natten, allt annat är exakt lika som om det varit lösdrift.

Skulle nog rekommendera halm.. Torv, spån osv fryser och blir alltså stenhårt.

Torv fryser. Spån fryser INTE om man ger sjutton i råspånet (som är fuktigt) utan köper balat kutterspån. Det fryser INTE. Halm fryser inte heller, men är mer arbetskrävande. Och kanske inte det ideala för en hosthäst, däremot tror jag inte det är så farligt i en lösdrift under vinterhalvåret.

Det finns både eluppvärmda vattenkoppar och vattenbaljor. Se www.thermobar.se tex. Jag står inackorderad och stallägaren är hemma och fyller på vatten många gånger per dag, men sedan när det blir eget så kommer det nog bli en thermobar.

Tänk på att ThermoBar INTE garanterar att den fungerar i sträng KYLA. Det är anledningen att jag fortfarande bär vatten åt hästarna och inte skaffat en sån. När den behövs som bäst så håller den inte vattnet frostfritt iaf om man inte fyllerpå varmvatten i den någon gång under dagen iaf =/

Ok, min erfarenhet av spån inskränker sig till just "råspånet" (antar att du med det menar sånt man kan köpa direkt från sågverk.) :) Då är nog det spånet du använder det ideala!
Fast dom säger ändå att det inte börjar bli isbildning på ytan förrän 25 - 30 grader (den för 80 liter, vilket jag tycker är lämpligt), och nog kan hästarna ha hål på ishinnor, det klarar de nu med. Skulle det bli så pass mycket under 30 grader att det börjar bli för tjock ishinna så kan jag gå med på att fylla på varmvatten någon gång under dagen. :D

Ardnas skrev:
Ok, min erfarenhet av spån inskränker sig till just "råspånet" (antar att du med det menar sånt man kan köpa direkt från sågverk.) :) Då är nog det spånet du använder det ideala!
Fast dom säger ändå att det inte börjar bli isbildning på ytan förrän 25 - 30 grader (den för 80 liter, vilket jag tycker är lämpligt), och nog kan hästarna ha hål på ishinnor, det klarar de nu med. Skulle det bli så pass mycket under 30 grader att det börjar bli för tjock ishinna så kan jag gå med på att fylla på varmvatten någon gång under dagen. :D

Mm, det man hämtar vid sågen är råspån. Det är fö inte bra alls till hästar. Men det fryser i stora klumpar ja, just eftersom det inte är torrt. Balat spån är torrt och fryser inte. Sen är det mycket dyrare (men mycket bättre för hästarna) och det är därför folk envisas med råspån..

Åh, har de ökat kapaciteten, eller var det en med mindre antal lite jag tittade på? För när jag kollade förra året så var det bara ner till 10-15 grader de garanterade frostfritt. Men ner till minus 25-30 är ju HELT okej! :) (Synd bara att jag inte har de pengarna i år... )

Jag skulle nog ha väntat med att släppa ut en alldeles nyklippt häst på lösdrift. Försök göra hennes stallmiljö så dräglig som möjligt, täcka ordentligt och försök öka hennes utevistelse så gått det går så kan du släppa ut på lösdrift framåt våren. Ett ordentligt skjul med bra liggmöjligheter är ju något du kan börja fila på redan nu. Jag tycker också att lösdriftshästar bör ha en trevlig hagmiljö med gott om plats att röra sig på, gärna lite kuperad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 884
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 569
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka