Lösdrift och fri tillgång, hur mycket?

P

pzyhr

Hur många kilo hö äter egentligen en häst på lösdrift under en dag om den får fri tillgång? Jag förstår att det varierar en del beroende på vilken typ av häst det är, hur den rids o.s.v. Men låt oss säga att det är en maxad D (kallblod), som motionrids i skog och mark. Hur många kilo kan det då gå åt på ett ungefär? Är nyfiken.

Sv: Lösdrift och fri tillgång, hur mycket?

Mitt varmblod maxad D (väger strax under 500kg) äter ca 12kg/dag mer om det är kallt.

ja du det är en bra fråga, jag har faktiskt ingen koll, ställer ut en höbal i hagen, har två varmblod, 1.65/1.75 i mankhöjd, den räcker väl knappt två veckor. När de går på lösdrift har de cirka 250bal att äta av så svåret och hålla koll då.-

På sommarbete äter en häst ca 30 40 kg gräs per dygn, mina äter väldigt olika beroende på väder, men ca 15 kg hö vid normalt vinterväder, 12 ca om det är varmt. Och runt 20 kg vid ruskväder, åska hagel och drivis snöstorm och kallare än minus 10.

Min häst är en Varmblodig travare med en mankhöjd på a 165cm. Han var ganska smal när han kom (i februari i år).

Han går på lösdrift tillsmmans med en mindre häst, närmare D-ponnymått och en liten shettis. Vi räknade ut att min häst äter ca 21kg hö om dagen, om det är dåligt väder, men om det är finare väder så äter han mindre. Sedan tyckte vi att dom åt alldeles fööör mycket, så vi trappade ner deras intag av hö med flit, men succesivt. Plus att det nu har börjt komma lite strån med gräs i deras hage som är mycket mer intrressant så det blir inte fullt så mycket nå mer, kring 15kg tror jag det var nu...

En bal på 300kg på en och en halv vecka ungfär, ibland går det åt el bal i veckan...

Hur många kilo hö äter egentligen en häst på lösdrift under en dag om den får fri tillgång? Jag förstår att det varierar en del beroende på vilken typ av häst det är, hur den rids o.s.v. Men låt oss säga att det är en maxad D (kallblod), som motionrids i skog och mark. Hur många kilo kan det då gå åt på ett ungefär? Är nyfiken.

'Väldigt olika på höt.
Ena året åt våra hästar 12,5kilo var /dygn på vintern av ett mkt grovt hö slagen på gammal vall tidigare korn o havre åkrar.

Nästa år fick dom ett sent slaget hö som dom alltid får (lättfödda kallblod) men det var mkt porösare o mera lätt tuggat , då gick det 35!!!!kilo hö per häst och vi fick avbryta fri tillgång o ha dom på foderstat denna vinter *urk*

Väldigt stor skillnad.Samma hästar bara olika hö.

10-15 kg beroende på hur många timmar den går i hagen, sen beror det väl på om det är hö eller hösilage

Tänkte slänga in samma fråga men om man säjjer att det är en shettis:D
Hur mkt ungefär äter en shettis per dygn när den får fri tillgång på hö?:)

Enklast är att väga upp ett kilo hö och ta tiden, hur lång tid det tar för hästen att äta upp ett kilo?

Sen vet vi att hästen äter ca 16 timmar/dygn, om det då tar en timme för hästen att äta ett kilo så behöver den äta ca 16 kilo hö/dygn för att få sitt tuggbehov tillfredsställt.

Sedan är det ju individuellt, det här är "standard hästen" endel äter mer än 16 timmar endel mindre, men det kan vara något att utgå ifrån.

Mina äter 20 kg/dygn.(arab & varmblod).;)

som jag upplever det så har även värdena på silaget/höet betydelse för hur mkt. pållarna äter. i vinter har vi haft väldigt bra silage med en kvot på 9.3 och åtgången har varit mindre än andra vintrar då silaget haft lägre värden.

våra 2 halvblod, 1 D-ponny och 2 shettisar äter ca. 300 kg torrsubstans på ca. en vecka, då är dom alldeles lagom i hullet.

Mitt förra halvblod på 1.67 åt drygt 25 kg hösilage/dygn, mer när det var riktigt kallt.

Mina två gjorde slut på ca 17 kg/var per dygn, vbl travare och ett halvblod, 170 resp 158.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 053
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka