Lösdrift nytt för mej...o täcken???

N

Nossan

Har tidigare haft klippt häst och täcke. Nu hr "vi" gått över till lösdrift. Hur gör jag? Häsen blir svettig - har honom oklippt...Skall jag slänga på ett täcke i alla fall och hålla på med av och på...eller hur skall jag göra? Jag kan väl i alla fall inte släppa ut honom svettig (hals flanker "runt magen") Ursäkta formuleringaen det blev litet snabbt. Hoppas ni förstår hur jag menar. Sitter på jobbet och vill gärna ha svar, menhinner inte tänka för att formulera mej.
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Har tidigare haft klippt häst och täcke. Nu hr "vi" gått över till lösdrift. Hur gör jag? Häsen blir svettig - har honom oklippt...Skall jag slänga på ett täcke i alla fall och hålla på med av och på...eller hur skall jag göra? Jag kan väl i alla fall inte släppa ut honom svettig (hals flanker "runt magen") Ursäkta formuleringaen det blev litet snabbt. Hoppas ni förstår hur jag menar. Sitter på jobbet och vill gärna ha svar, menhinner inte tänka för att formulera mej.
Om hästen är oklippt har tillgång till grovfoder är det inga problem . Att täcka en svettig häst innebär att man stänger in fukten och det tar evigheter innan den är torr, med en ev. förkylning som följd.. Om du har snö på marken brukar en svettig räst rulla sej i snön som suger upp svetten, och den är torr på nolltid, friskt o sunt. Täcken är skapade behov utifrån mänskliga värderingar, och i många fall till nackdel för hästen. Låt hästen vara häst, den dör inte utan täcke!
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Har tidigare haft klippt häst och täcke. Nu hr "vi" gått över till lösdrift. Hur gör jag? Häsen blir svettig - har honom oklippt...Skall jag slänga på ett täcke i alla fall och hålla på med av och på...eller hur skall jag göra? Jag kan väl i alla fall inte släppa ut honom svettig (hals flanker "runt magen") Ursäkta formuleringaen det blev litet snabbt. Hoppas ni förstår hur jag menar. Sitter på jobbet och vill gärna ha svar, menhinner inte tänka för att formulera mej.

Jag håller inte med Bill. Jag tycker man ska ta in hästen och torka upp den någon timme efter ridning med ett svettuppsugande täcke på sig. Det kan vara fleece, ylletäcke eller något annat snabbsugande, gärna med hel hals ända upp till örona. Men sen måste det av igen inom rimlig tid, annars ligger det där och kyler hästen.
Men faktiskt, är det ingen vind, och inte FÖR kallt, brukar jag täcka ridna hästar med Boetts vintertäcken som har nån sorts teddyfoder, bävernylonutsida och hel hals, och släppa ut dem direkt.
De torkar fortare, och fodret är inte sugande, utan hästens förblir torr.
Jag brukar också spårklippa ridhästarna tidigt på hösten, så de får "halv" vinterpäls på de svettigaste ställena.
Mycket grovfoder, helst fri tillgång är i stort sett ett måste under såna här förhållanden, så de får hjälp att inte frysa.
För det mesta har jag dem otäckade på vintern när de inte rids, men det finns lägen då jag tar fram "det stora artelleriet". Ihållande regn och bara någon plusgrad, snöblask och hård vind tex. Då åker rediga bävernylontäckena på så de får hjälp att hålla värmen om ovädret håller på för många dagar.
De skulle förmodligen överleva utan, men det är inte billigt med hästar nuförtiden. Och jag ser tendens till förkylning ibland när jag slarvar.
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Avsluta ridpasset med 20-30 minuters skritt. Då är täckesproblematiken ett minne blott.

/P Döben
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Ja jag är så tvehågsen att jag är benägen att hålla med alla?! Fast det är klart om jag skrittar av en längre tid så....just det...känns som jag inte vill hålla på och trassla med täcken nu när det skall vara mer naturligt så att säga. Har annars "vilket täcke som helst"...:smirk: i garderoben. Samtidigt vill jag ju inte att han skall frysa. Grovfoder har de fri tillgång till och ligghall med. Han sätter tjock päls och är litet mer "åt det runda hållet" nu för tiden :d : Jag rider för tränare ibland och han behöver inte vara sär där perfekt snyggt iordninggjord.
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

En liten ledtråd är, att på Island, är det bara unghästar och icke-ridhästar som går på lösdrift. Ridhästarna står på stall. Så min slutsats av att ha hästar på lösdrift med ändå rida dom,är att om man vill skona djuren, hjälpa dom att torka upp efter ridning, och vid extrema väder. Och hålla koll på varje individ, att de har det bra och inte fryser. Speciellt vinden är en riktig bov och kan vara lurig.
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

vem säger att det är rätt bara för att de gör så på Island?
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

En liten ledtråd är, att på Island, är det bara unghästar och icke-ridhästar som går på lösdrift. Ridhästarna står på stall. Så min slutsats av att ha hästar på lösdrift med ändå rida dom,är att om man vill skona djuren, hjälpa dom att torka upp efter ridning, och vid extrema väder. Och hålla koll på varje individ, att de har det bra och inte fryser. Speciellt vinden är en riktig bov och kan vara lurig.

Jag ifrågasätter inte din kunskap men menar du att det bara är hästar som inte tränas som går på lösdrift på Island? Om detta är fallet hur kommer det sig att man behöver höra alla dessa förklaringar från islandshästfolket om "hemma på Island, minsann..." när det enligt dig är samma förhållanden? Finns det inget sätt att informera svenska folket om detta ???
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Hästen oklippt, fri tillgång samt möjlighet till lä i ligghall så är det frid och fröjd.
Ingen anledning att täcka om du skrittar av din häst.
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

varför inte klippa hästen där du måste och lägga på täcke? bara för att det är lösdrift måste man väl inte ha hästen utan täcke?! det viktiga är väl ändå att man har ett riktigt bra täcke som håller emot regnet.
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Alla ridhästar står inte på stall.
Dom som gör det. Aldrig funderat på varför? Knappast för att de skall ha täcken, snarare bekvämlighet och tillgänglighet.

/P Döben
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Jag ifrågasätter inte din kunskap men menar du att det bara är hästar som inte tränas som går på lösdrift på Island? Om detta är fallet hur kommer det sig att man behöver höra alla dessa förklaringar från islandshästfolket om "hemma på Island, minsann..." när det enligt dig är samma förhållanden? Finns det inget sätt att informera svenska folket om detta ???

Det här med att ha ridhästar på lösdrift är ett relativt nytt sätt att idka hästhållning. Då gäller det att prova sig fram, och använda sitt sunda förnuft,och studera hur djuren mår.
Man kan kolla alla möjliga djurhållningar för att få olika begrepp. Bla. Island, men där klimatet är betydligt hyggligare än i Sverige, då de sällan har kallare än -10. Folk i Sverige är tuffa ryttare och vill rida i alla möjliga temperaturer, även kallare än -10. Så då får man tänka själv.
Varje häst är en individ, och är man någorlunda lyhörd, ser man hur den klarar kyla. Det är inte svårare än att se om en katt eller hund skakar och darrar av kyla.
De flesta hästar jag har behöver torkas upp efter en svettig ridtur för att inte frysa, trots mycket grovfoder.
Men det kanske finns individer som inte behöver det, vad vet jag..
Jag kan inte svara på vad som är mest bekvämt ur människosynpunkt, att ha häst på stall eller lösdrift. Det är rätt mycket jobb med båda tycker jag. Men jag tycker mig märka att hästarna blir både friskare och gladare av att gå ute, så det har jag anpassat mig till, med allt vad det innebär.
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

En liten ledtråd är, att på Island, är det bara unghästar och icke-ridhästar som går på lösdrift. Ridhästarna står på stall. Så min slutsats av att ha hästar på lösdrift med ändå rida dom,är att om man vill skona djuren, hjälpa dom att torka upp efter ridning, och vid extrema väder. Och hålla koll på varje individ, att de har det bra och inte fryser. Speciellt vinden är en riktig bov och kan vara lurig.

Det här med att ha ridhästar på lösdrift är ett relativt nytt sätt att idka hästhållning. Då gäller det att prova sig fram, och använda sitt sunda förnuft,och studera hur djuren mår.
Man kan kolla alla möjliga djurhållningar för att få olika begrepp. Bla. Island, men där klimatet är betydligt hyggligare än i Sverige, då de sällan har kallare än -10. Folk i Sverige är tuffa ryttare och vill rida i alla möjliga temperaturer, även kallare än -10. Så då får man tänka själv.

Tycker du säger emot dig själv lite här, visst klimatet är mildare på Island och det är sant att medeltemperaturen på vintern ligger högre än i stora delar av Sverige. Men på Island blåser det i princip hela tiden och om du då hävdar att i Sverige är det vinden som är boven hur får du då ihop det med ditt resonemang om att klimatet är hyggligare på Island?
Dessutom regnar/snöar det i genomsnitt varannan dag på Island, detta i kombination med den ständiga blåsten måste ju egentligen göra deras klimat sämre anpassat för lösdrift än vårt svenska klimat.

Har själv haft funderingar kring hur man bäst (för hästen) löser problematiken kring att ha en häst som rids regelbundet på lösdrift om man bor där det är kalla, blåsiga vintrar, så ta det inte som ett påhopp utan bara en stilla undran hur du menar.
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Tycker du säger emot dig själv lite här, visst klimatet är mildare på Island och det är sant att medeltemperaturen på vintern ligger högre än i stora delar av Sverige. Men på Island blåser det i princip hela tiden och om du då hävdar att i Sverige är det vinden som är boven hur får du då ihop det med ditt resonemang om att klimatet är hyggligare på Island?
Dessutom regnar/snöar det i genomsnitt varannan dag på Island, detta i kombination med den ständiga blåsten måste ju egentligen göra deras klimat sämre anpassat för lösdrift än vårt svenska klimat.

Har själv haft funderingar kring hur man bäst (för hästen) löser problematiken kring att ha en häst som rids regelbundet på lösdrift om man bor där det är kalla, blåsiga vintrar, så ta det inte som ett påhopp utan bara en stilla undran hur du menar.

Skillnaden som jag ser det mellan Sverige och Island är att Island har något varmare+blåsigt och Sverige har kallare+blåsigt. Så jag tror att det kan krävas ännu mera insatser för att lyckas med ridhästar på lösdrift i vårt land än där. Men jag kan ju ha fel, jag bor ju trots allt i Sverige.
Min lösning har blivit lösdriftsstall, kölridåer för alla öppningar, fri tillgång på grovfoder, enskild fodring med kraftfoder inomhus för varje häst varje dag, upptorkning inomhus efter ridning, sedan utsläpp igen.
Har termometer och vindmätare för skojs skull, samt blött pekfinger i luften :D
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Skillnaden som jag ser det mellan Sverige och Island är att Island har något varmare+blåsigt och Sverige har kallare+blåsigt. Så jag tror att det kan krävas ännu mera insatser för att lyckas med ridhästar på lösdrift i vårt land än där. Men jag kan ju ha fel, jag bor ju trots allt i Sverige.
Min lösning har blivit lösdriftsstall, kölridåer för alla öppningar, fri tillgång på grovfoder, enskild fodring med kraftfoder inomhus för varje häst varje dag, upptorkning inomhus efter ridning, sedan utsläpp igen.
Har termometer och vindmätare för skojs skull, samt blött pekfinger i luften :D

Jag tänkte som så att sverige kallt + blåst och
Island lite varmare + mer nederbörd + mycket blåst
Nu har ju jag bara spenderat sommarhalvåret på Island och inte vintern, men inte var det så väldigt trevligt väder då inte, det påstås ju också att det är mindre skillnad mellan sommar och vinter på Island jämfört med här i Sverige.
Det kan ju också ha ett finger med i spelet, att hästarna helt enkelt är mer vana vid ett sådant väderförhållande istället för att kastas mellan ytterligheter i väderleken som i Sverige *funderar*

Själv har jag hästarna inomhus på nätterna under vinterhalvåret, med ca 16 timmars utevistelse de dagar de inte aktiveras (då blir det ju lite kortare), fri tillgång på grovfoder ute och tillgång till vindskydd.
Vågar ändå inte riktigt "släppa taget" och se hur de skulle funka med en lösdrift, är rädd att den äldre hästen skulle känna sig smått förolämpad då... hon väntar vid grinden de sista 6 timmarna hon är ute. Den yngre däremot, som är uppfödd på lösdrift, trivs ypperligt ute och skulle nog helst vara ute jämt. Han använder heller aldrig vindskyddet utan ställer sig hellre i skogskanten och spanar.
Går det överhuvudtaget att få till en medelväg för dessa två tro?
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Det konstiga är att de inte går in!! I blåst kanske men inte om det ösregnar. Jag har varit uppe hur många gånger som helst och tjuvkikat. Förr stod hela gänget vid grinden och limmade flera timmar innan vi kom för att plocka in dem, men inte nu? Konstigt?
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Tack för ditt svar!!! Jag har alltid undrat över hur man gör med svettiga hästar och lösdrift, själv har jag hästar med kort päls ( uppstallade ) så de får alltid vara inne och torkar snabbt. Det jag menade med mitt inlägg var att det kan vara svårt att diskutera hästhållningen med islandshästägare då de ofta har Island som referensram. När du säger att klimatet är förhållandevis mildare samt att islänningarna stallar upp hästarna de tränar blir allt mer logiskt för mig....Tack!:)
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Vågar ändå inte riktigt "släppa taget" och se hur de skulle funka med en lösdrift, är rädd att den äldre hästen skulle känna sig smått förolämpad då... hon väntar vid grinden de sista 6 timmarna hon är ute. Den yngre däremot, som är uppfödd på lösdrift, trivs ypperligt ute och skulle nog helst vara ute jämt. Han använder heller aldrig vindskyddet utan ställer sig hellre i skogskanten och spanar.
Går det överhuvudtaget att få till en medelväg för dessa två tro?

Jag gjorde som så, att när jag byggde det nya stallet, placerade jag det inne i hagen, så att de kan gå ut och in i det som de vill. Så de behöver aldrig längre stå och vänta vid grinden.
På sommaren är det otroligt välanvänt pga insekterna. Nu på vintern, är det mest unghästarna som går in och lägger sig och sover i spånet, medan de äldre väljer skogen. Det känns skönt att veta numera att de kan välja själva.
Regnar det ihållande i flera dagar, går de in och rullar sig torra i spånet, och ställer sig självmant inomhus långa stunder. Likaså vid blötsnö.
Man kan alltså se att de som är mest känsliga, riktiga gamlingar och unghästar använder stallet mest vintertid.
Men fortfarande tycker jag man får se till individen, vad den behöver.
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Men fortfarande tycker jag man får se till individen, vad den behöver.
Jag håller med! Det är omöjligt att säga att en grej fungerar för alla hästar.
Titta på individen och se vad den har för behov. Och börja nu när det inte har blivit så kallt än att exprimentera fram det som känns bäst för er båda.
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Jag har min fullblodsvalack på lösdrift med fri tillgång på hö. Har dock alltid täckat honom vid behov efter väder och vind ändå. Förra året blev jag tvungen att klippa honom och gjorde en täckesklippning för att inte göra honom helt naken. Alltid täcke på då om det inte var soligt och milt, och den stund han var inne i stallet varje dag fick han lufta pälsen.
Vid riktigt busväder stallade jag in över natten, med fleece eller termotäcke på eftersom jag har kallstall.
Släpper hellre ut en täckad, torr häst än en halvfuktig otäckad.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 952
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 670
Senast: Balahé
·
Trav Jag har en kallblodstravare som jag köpte i våras, han verkar inte vara särskilt frusen men å andra sidan är det ju inte särskilt kallt...
Svar
3
· Visningar
2 742
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp