Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Om hästen är oklippt har tillgång till grovfoder är det inga problem . Att täcka en svettig häst innebär att man stänger in fukten och det tar evigheter innan den är torr, med en ev. förkylning som följd.. Om du har snö på marken brukar en svettig räst rulla sej i snön som suger upp svetten, och den är torr på nolltid, friskt o sunt. Täcken är skapade behov utifrån mänskliga värderingar, och i många fall till nackdel för hästen. Låt hästen vara häst, den dör inte utan täcke!


Jag har också hört detta. Men sen att jag aldrig lyckas rida min häst svettig för att se om detta stämmer är en annan sak ;)


Jag gjorde som så, att när jag byggde det nya stallet, placerade jag det inne i hagen, så att de kan gå ut och in i det som de vill. Så de behöver aldrig längre stå och vänta vid grinden.
På sommaren är det otroligt välanvänt pga insekterna. Nu på vintern, är det mest unghästarna som går in och lägger sig och sover i spånet, medan de äldre väljer skogen. Det känns skönt att veta numera att de kan välja själva.
Regnar det ihållande i flera dagar, går de in och rullar sig torra i spånet, och ställer sig självmant inomhus långa stunder. Likaså vid blötsnö.
Man kan alltså se att de som är mest känsliga, riktiga gamlingar och unghästar använder stallet mest vintertid.
Men fortfarande tycker jag man får se till individen, vad den behöver.

Jag håller med att man ska se till individen. Där min ponny står går de oftast in när det är varmt och insekterna är irriterande. På vintern kan de avgöra var de vill vara och oftast går alla hästar in i skjulet. Men när det blåser tar de skydd bäst de kan (oftast står de bakom en stenmur eller något liknande).
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Tack för alla brokiga svar. Det finns något i varje att ta till sej. Jag kände mej lika förvirrad när jag läst igenom alla svaen, men nu tror jag att det landar. Svettklippning, noggrann anskrittning. Täcke inne ngn tim om jättesvetten skulle bryta ut, eller slänga på ett täcke som jag kan ta av sen t o m dan därpå. Kolla hur han verkar må. Ja så blir nog bra! Tack igen - återkommer om det blir för krångligt.
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Jag gjorde som så, att när jag byggde det nya stallet, placerade jag det inne i hagen, så att de kan gå ut och in i det som de vill. Så de behöver aldrig längre stå och vänta vid grinden.
På sommaren är det otroligt välanvänt pga insekterna. Nu på vintern, är det mest unghästarna som går in och lägger sig och sover i spånet, medan de äldre väljer skogen. Det känns skönt att veta numera att de kan välja själva.
Regnar det ihållande i flera dagar, går de in och rullar sig torra i spånet, och ställer sig självmant inomhus långa stunder. Likaså vid blötsnö.
Man kan alltså se att de som är mest känsliga, riktiga gamlingar och unghästar använder stallet mest vintertid.
Men fortfarande tycker jag man får se till individen, vad den behöver.

:) Måste bara fråga hur du inrett det nya stallet där hästarna kan gå in och ut själva, är det en helt öppen planlösning eller finns där boxar? Tycker detta låter som en mycket bra lösning, speciellt på sommaren mot alla insekter.:D

Hade en häst tidigare som hoppade:bump: över stängslet i hagen och sprang in och ställde sig i stallgången ( pga insekterna). Detta blev en vana, så vi utökade hagen så den räckte ända fram till sidorna på stallet. Stallet blev välbesökt! :banana: Dock var det väll inte den bästa planlösningen för denna fria ingång, men med lite säkerhetsåtgärden funkade det:D

Skulle vara kul att se lite bilder på hur det ser ut!:bow:
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Lite festligt det där med att äldre hästar vill in. Jag hade ett 17-årigt sto som alltid varit uppstallad, stod och hängde vid grinden vid tretiden på em för att få komma in. Hon drabbades av bronkit och vi blev tvungna att släppa henne på lösdrift. När jag något år senare stallade in henne för att hon skulle bli torr innan ett ridpass ville hon bara ut. Hon var nog den av hästarna som använde möjligheten att gå in minst. Helst stod hon vänd med rumpan mot vinden även i den bistraste snöstorm.
Henne red jag som vanligt, täckade en timme om hon var alltför svettig och sen av med täcket. De hästar vi har nu släpps ut direkt men skrittas av ordentligt innan.
 
Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???

Tack för ditt svar!!! Jag har alltid undrat över hur man gör med svettiga hästar och lösdrift, själv har jag hästar med kort päls ( uppstallade ) så de får alltid vara inne och torkar snabbt. Det jag menade med mitt inlägg var att det kan vara svårt att diskutera hästhållningen med islandshästägare då de ofta har Island som referensram. När du säger att klimatet är förhållandevis mildare samt att islänningarna stallar upp hästarna de tränar blir allt mer logiskt för mig....Tack!:)

Alla ridhästar på island är inte uppstallade. Men den främsta anledningen till att de flesta är det, är just bekvämlighet som någon annan skrev i ett tidigare inlägg. Många islandshästar på island går på enorma marker och lever som vildhästar året runt. De har oftast inte ligghallar/vindskydd att gå in som vi har här i Sverige. Om man ska ha en ridhäst, så säger det ju sig självt att man inte kan ha hästen så. Då skulle man ju få spendera timmar att leta rätt på sin häst! Däremot så finns det säkert de som har lösdrift liknande vår egen, med mindra hagar och ligghall/vindskydd nära sitt stall.

Och angående Klimatet. Ja, det må vara mildare, men det regnar och blåser mer och längre än här i Sverige. Det var någon som skrev att om det är regnigt i flera dagar och endast någon plusgrad, så täckas h*n hästarna. Så ser vädret ut för det mesta under vintern på Island...

Islandshästar har en naturligt tjock päls. En "vanlig häst" med kortare päls, som i generationer gått täckad, har svårare att sätta en lika "bra" päls som en islandshäst. Men om man låter bli att täcka sin häst, så kommer den garanterat att sätta en bra mycket bättre och tätare päls än om den skulle varit täckad.

Hästens päls är ju fantastisk! Den reglerar värmen, och hjälper hästen att överleva alla möjliga olika klimat. Det är oerhört viktigt att se till individen, eftersom alla är olika, men jag tror att de flesta hästar klarar av mer än vad de får lov till idag. Om hästen har ligghall/vindskydd där de kan komma undan från blåst och regn om de vill, har något torrt att ligga på och får fri tillgång till grovfoder, och är i bra hull, så tror inte jag att det är några problem för någon häst att gå ute dygnet runt. Anledningen till att många hästar står vid grinden är ju för att det är en vana, och de vet att maten finns där inne! Men självklart kan det vara svårt ibland, och man känner sig hemsk om man släpper ut en svettig häst i kylan. Men det är faktiskt en häst och inte en människa, och pälsen är gjord för att klara av sådana förhållanden! Men visst kan man lägga på ett fleecetäcke under tio minuter inne i stallet, för att suga upp det värsta. Förkylningar kommer inte genom att hästen blir nerkyld, utan genom virus och bakterier i luften.

Jag tycker att det är tråkigt att så många täckar och rakar sina hästar idag (även islandshästar). Man förstör deras naturliga sätt att reglera värme/kyla, och ersätter det med någonting som är bra mycket sämre. Hästen blir varm på en del av kroppen och kall på en annan, vilket skapar obalans hos hästen. Svettklippning (ytterst lite) kan jag förstå... men har aldrig praktiserat det själv. Jag tycker att det bästa är att låta hästen vara ute dygnet runt, äta ordentligt (fri tillgång) och söka skydd när den själv vill! Självklart ska man se till individen, men jag tror att det är fä hästar som inte skulle trivas med det...

//Julia
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 952
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 670
Senast: Balahé
·
Trav Jag har en kallblodstravare som jag köpte i våras, han verkar inte vara särskilt frusen men å andra sidan är det ju inte särskilt kallt...
Svar
3
· Visningar
2 742
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp