Sv: Lösdrift nytt för mej...o täcken???
Jag har också hört detta. Men sen att jag aldrig lyckas rida min häst svettig för att se om detta stämmer är en annan sak
Jag håller med att man ska se till individen. Där min ponny står går de oftast in när det är varmt och insekterna är irriterande. På vintern kan de avgöra var de vill vara och oftast går alla hästar in i skjulet. Men när det blåser tar de skydd bäst de kan (oftast står de bakom en stenmur eller något liknande).
Om hästen är oklippt har tillgång till grovfoder är det inga problem . Att täcka en svettig häst innebär att man stänger in fukten och det tar evigheter innan den är torr, med en ev. förkylning som följd.. Om du har snö på marken brukar en svettig räst rulla sej i snön som suger upp svetten, och den är torr på nolltid, friskt o sunt. Täcken är skapade behov utifrån mänskliga värderingar, och i många fall till nackdel för hästen. Låt hästen vara häst, den dör inte utan täcke!
Jag har också hört detta. Men sen att jag aldrig lyckas rida min häst svettig för att se om detta stämmer är en annan sak
Jag gjorde som så, att när jag byggde det nya stallet, placerade jag det inne i hagen, så att de kan gå ut och in i det som de vill. Så de behöver aldrig längre stå och vänta vid grinden.
På sommaren är det otroligt välanvänt pga insekterna. Nu på vintern, är det mest unghästarna som går in och lägger sig och sover i spånet, medan de äldre väljer skogen. Det känns skönt att veta numera att de kan välja själva.
Regnar det ihållande i flera dagar, går de in och rullar sig torra i spånet, och ställer sig självmant inomhus långa stunder. Likaså vid blötsnö.
Man kan alltså se att de som är mest känsliga, riktiga gamlingar och unghästar använder stallet mest vintertid.
Men fortfarande tycker jag man får se till individen, vad den behöver.
Jag håller med att man ska se till individen. Där min ponny står går de oftast in när det är varmt och insekterna är irriterande. På vintern kan de avgöra var de vill vara och oftast går alla hästar in i skjulet. Men när det blåser tar de skydd bäst de kan (oftast står de bakom en stenmur eller något liknande).